HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnader mellan optiska digitalkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/02/25 :  13:16:09  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Är det någon här som testat olika optiska digitalkablar och bildat sig en uppfattning om det föreligger några tydliga skillnader?
(Om du är av uppfattningen att digitalt ljud är digitalt ljud och alla skillnader är inbillade, bespara dig mödan att poängtera detta, tack..)

Rekommendation på prisvärd, väl fungerande optisk TOSLink önskas också!
V/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2015/02/25 :  16:06:43  Show Profile Send DavidS a Private Message
Jag äger två olika optiska kablar där jag ej jämfört dom mot varandra. Du kan få låna dom om du brist på kablar OCH vill göra ett test. :-)
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/02/25 :  16:11:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Absolut! Det gör jag gärna, kontaktar dig!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/02/25 :  16:34:40  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Som en anekdot kan jag säga att på mitt arbete har vi haft problem med smutsiga fiberkablar, resulterade i att alla ettor och nollor inte kommer fram.

Fiber är känsliga för smuts.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/02/25 :  19:01:17  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Har för mig att jag läst/hört att glas är bättre än plast.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/02/25 :  20:41:09  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Har för mig att jag läst/hört att glas är bättre än plast.


Allt i industrin är glas i varje fall.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/02/25 :  21:14:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Har hört samma rykten, men har även godtagit "sanningen" att elektrisk SPDIF låter bättre.
Därav denna nyfikenhet, jag vill utröna om jag, i min anläggning, kan identifiera några skillnader mellan olika optiska varianter.
Skall försöka hitta ngn glas-variant som jämförelse!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/02/25 :  21:57:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Testade en Supra-kabel med specialslipade fiberändor som skulle minimera reflektioner i kabeln och upplevde en förbättring jämfört med en standard toslink.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/02/26 :  11:50:08  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Därav denna nyfikenhet, jag vill utröna om jag, i min anläggning, kan identifiera några skillnader mellan olika optiska varianter.


De tycker jag du gör rätt i, ser fram emot att läsa dina intryck.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/03/08 :  12:21:38  Show Profile Send oliver a Private Message
Inte riktigt vad du undrar över kanske men jag undrar om inte sändare/mottagares(omvandlarna till elektrisk signal) kvalitet är nåt som märks mer. Så det kan hända att man inte märker så stor skillnad mellan just dom optiska kablarna...Själv lödde jag bort dom och bytte ut mot vanlig RCA kontakt och körde elektriskt det blev en stor skillnad.

Skeptiker
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/03/08 :  12:40:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jodå, tvivlar inte på att TOSLInk sändare/mottagare kan påverka i minst lika stor grad som kablaget. Min Benchmark är på kollo hos Jojje66 för närvarande så testet dröjer en smula.
Har dock införskaffat en Nordost Whitelight Glass som referens så det skall bli intressant att höra hur den ev påverkar i förhållande till billigare och enklare plastfiberkablar.

Men, men ar du att elektroniken sitter inbyggd i sändare/mottagarenhet? Jag trodde det var mera komplext än så att komma åt elektrisk SPDIF...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/03/09 :  18:10:20  Show Profile Send oliver a Private Message
Om det är så generellt vet jag inte, men en gång i tiden när jag tävlade i bilstereo gjorde jag så på en cd växlare. Tror det var en Clarion eller Sony om jag inte missminner mig, hade hört att elektrisk SPDIF var att föredra så då lödde jag bort "klumpen" som satt där och lödde dit en RCA kontakt. Först "fräste och sprakade det bara, sedan skiftade jag ledare och skärm, då fungerade det alldeles utmärkt. Man måste prova sig fram här i livet...

Skeptiker

Edited by - oliver on 2015/03/09 18:15:28
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000