| Author |
Topic  |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 10:04:11
|
Material i väggar och golv? Längd, bredd och höjd mått? Ska till att bygga ut vardagsrummet med ett matrum (det är den officiella benämningen jag använder vid planering tillsammans med kära frun!! ) Men det skadar inte att planera framåt! Så lite tipps kan vara bra! |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
Edited by - Ledzepp on 2003/02/13 10:04:38 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 14:14:59
|
Se till att ha så hårda material som möjligt i väggar och golv. Och rumsmåtten bör sammanfalla, ex.vis 5 x 5 m med takhöjd 2,5 m blir jättebra.
Eller var det tvärtom?
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
luminous
Member

252 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 16:34:35
|
| Man vill nog inte ha några mått som sammanfaller! Det bästa är om man kan sprida ut resonanserna så mycket som möjligt. Jag rekommenderar att du ställer samma fråga i DIY forumet istället, där finns nog mer kunskap inom ämnet. Förmodligen skulle man kunna bygga efter "the golden ratio" som man gärna bygger högtalarlådor efter, men jag minns inte hur det är nu... |
MVH | Life's too short for bad sound |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 16:57:00
|
Hårda material i väggar och golv? Personligen tyckte jag det blev mycket bättre med mjukboard istället för gips. Mätte bra gjorde det oxå. Betong är en ren mardröm |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 17:03:18
|
quote: Originally posted by David A
Hårda material i väggar och golv? Personligen tyckte jag det blev mycket bättre med mjukboard istället för gips. Mätte bra gjorde det oxå. Betong är en ren mardröm
jag har gjutna betongväggar =)))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 17:04:58
|
Ehh.. jag skämtade. Det är tvärtom.
Rumsmått skall vara så olika varandra som möjligt och inte delbara med varandra. Skivväggar dämpar bas en aning medan betongväggar absolut inte dämpar bas. Man skulle kunna bättra på skivväggarna genom att lägga in "kortlingar" (horisontellt liggande träreglar mellan dom vertikala träreglarna) med varierande avstånd, för att på så sätt variera skivornas egenfrekvens.
|
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 17:07:41
|
Visst, hårda väggar ökar risken för stående vågor. Jag vet av egen erfarenhet! Några bra tips: - stort rum, minsta mått gärna 5 meter (bredd eller djup) - bygg gärna ett rum i rummet för att isolera omvärlden från dig (och dig från omvärlden!) - icke parallella väggytor - väggen kan vara gipsskiva på reglar med 60 cm avstånd. Mineralull bakom och akustikskivor framför - mycket god absorbtion av reflexer bakom och vid sidan av högtalarna - men reflekterande mellan dem pga kamfiltereffekter - v-tak (4-5 grader) - kan vara gipsskivor med mineralull ovanpå - tjock heltäckningsmatta i hela rummet - gälabsorbenter - någon slags diffusor längs väggen bakom lyssnaren Några av punkterna är viktigare än de andra, främst dämpvägg och tjock matta. Men ska man nå ända fram är man hjälpt av de övriga. Principerna har jag hämtat från www.studioblue.se (se under "interiör") och tillämpat i mitt vardagsrum i den utsträckning jag kunnat. Tidningen Musik & Ljudteknik hade i nr 3 1999 ett stort reportage om studion. Med vänlig hälsning
|
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2003/02/13 17:18:16 |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 17:16:11
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Ehh.. jag skämtade. Det är tvärtom.
Rumsmått skall vara så olika varandra som möjligt och inte delbara med varandra. Skivväggar dämpar bas en aning medan betongväggar absolut inte dämpar bas. Man skulle kunna bättra på skivväggarna genom att lägga in "kortlingar" (horisontellt liggande träreglar mellan dom vertikala träreglarna) med varierande avstånd, för att på så sätt variera skivornas egenfrekvens.
Öh, jag var lite för trött när jag läste ditt svar. Såg inte den humoristiska grejen... läste bara bra med hårda väggar Me very tired right now |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 08:23:20
|
Jag tycker frågan kräver bättre svar, och eftersom ingen annan hänger på...
Alla rumsledder skapar resonanser i basen precis som en gitarrsträng som sätts i svängning vid en viss frekvens beroende på längden. Det innebär att om en ton spelas i just den frekvensen eller i närheten så kommer rummet att börja spela med och förstärka den tonen. Detta kan man inte komma ifrån. Det man kan göra är att försöka se till att dom olika rumsdimensionerna inte förstärker samma frekvenser. Mitt exempel på 5x5x2,5m är alltså skräckexemplet där dom tre rumsledderna förstärker samma frekvenser. Då blir det här väldigt påtagligt. Om man istället väljer rumsmått där dom olika rumsledderna förstärker frekvenser som ligger så långt ifrån varandra som möjligt så har man gjort det bästa av situationen.
I Robert Haleys bok Guide to high-end audio finns en tabell på dom bästa relationerna mellan rumsmåtten. Den bästa är 1:1,4:1,9. Med en normal takhöjd av 2,4 m blir då dom andra rumsmåtten 3,4m och 4,6 m. Skall något mått ändras med bibehållen kvalitet så skall måttet dubblas.
Nu kan man förmodligen inte välja sina rumsmått hur som helst. Det är enkelt att räkna ut var rumsresonanserna hamnar. Man dividerar ljudhastigheten 340 m/s med 2 x rumsmåttet och får fram den lägsta frekvensen. Sedan bildas övertoner i den dubbla frekvensen, vid 3x frekvensen, 4 x frekvensen o.s.v. Det här räknar man ut för alla tre rumsledder. Därefter kan man rita in detta på ett papper. Gör ett diagram eller en ”linjal” med frekvensbandet från 0 till säg 1000 Hz Rita in alla rumsresonanser som streck på linjalen med olika färger för varje rumslängd. I olika färger för att hålla reda på vilket rumsmått som orsakar vilken rumsresonans. Då ser man om rumsresonanser klumpar ihop sig. Det vill man undvika. Utifrån detta kan man ändra ex.vis rumslängden så att det blir mer utspritt.
Problemen med rumsresonanser ökar naturligtvis om man har dålig basdämpning i rummet vilket dom flesta av oss har. Det är svårt att dämpa bas. Poröst material som dämpar bra i dom övre frekvensbanden dämpar väldigt dåligt i basområdet. Skivväggar kan dämpa lite och är bättre än betongväggar även om skivväggar också kan komma i svängning och stråla tillbaka ljud till rummet vid vissa frekvenser. Problemet med ett rum med dålig basdämpning är att basen hänger kvar för länge och att rumsresonanser då blir mer markerade.
|
Edited by - Björn-Ola on 2003/02/14 10:18:25 |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 09:54:24
|
Jag tror jag har 4,6 x 6,2 x 2,6 betongväggar dock. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |