HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinylutmaning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2015/03/14 :  19:03:12  Show Profile Send wennerhulken a Private Message
Det snackas mycket vinyl nu. När jag började lyssna på musik i slutet av 70-talet var vinylen i princip allenarådande. CD skaffade jag ett decennium senare och i mitten på 90-talet gick jag ur vinylsekten, . Tyckte helt enkelt att min tvåtusenkronors Sony-CD lät bättre än den hälften så dyra NAD 5120 (?) som jag hade då. Vinylen var ju på väg ut , jag hade inte så många skivor och lyssnade på bara en handfull av dem. Så jag sålde av svarv och skivor för några hundringar och en pizza.
Jag har således varit skeptisk när vinylens kvaliteter kommit på tal. Dock är jag ju en nyfiken själ och med 180 g-skivor och förmodad teknikutveckling även på spelarsidan kan jag inte låta bli att undra om vinylen skulle kunna tillföra något värt att investera i en rigg för. Tveklöst blir ju musiklyssnandet lite mer av hobby med vinyl. Dels lockar processen att lyssna ihop en rigg, dels blir det ju nästan lite ritual att ta fram en skiva ur ett konvolut lägga den på tallriken och låta dammborsten gå ett varv innan pickuppen sänks ner i spåret och jag sänks ner i soffan. Men är det tillräckigt mervärde utan ljudkvalitetsvinster. Tveksamt.
Således, här kommer vårens utmaning på Hifi-forum: vem lyckas övertyga en nyfiken skeptiker om vinylens oumbärlighet? Skriv en rad och berätta eller skicka en inbjudan till en jämförande demo (hint: jag bor i Skåne) eller hur du nu vill gå tillväga. Jag har ett öppet sinne men litar mer på mina öron än mätningar. Det är ju trots allt min upplevelse av återgivningen jag ska leva med.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2015/03/14 :  20:02:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hoppas någon biter på din invite, om du "sockrar" den med att du tar med en vetelängd för fikat i samband med besöket lär det inte dröja länge innan du får stifta bekantskap med någons hårt trimmade vinyl-rigg. Och när du gjort det säger min kristallkula att du ganska snart sitter och bollar tankar runt en en vinylrigg...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/03/14 :  22:00:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
I Skåne finns många förnämliga vinylriggar, jag skulle bli förvånad om du inte blev övertygad av någon av dem. Själv bor jag i Östergötland och det är ju lite långt. En vinylrigg av lite klass kan ju övertyga vilken musikälskare som helst tror jag, problemet är väl att man måste upp i lite klass ändå för att det ska bli riktigt bra. En hygglig nybörjare rigg låter väl OK men det är först när man kommer upp i en viss nivå som det verkligen kan lira. Har du av någon anledning vägarna förbi Norrköping så tveka inte att ta en fika, skippa vetelängden för min del hellre en bit Valrhona!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2015/03/15 :  08:21:21  Show Profile Send GyroSE a Private Message
Hej wennerhulken!

I mina öron (och ögon) så har det inte funnits bättre förutsättningar än vad det gör nu för att få en vinylskiva att verkligen "sjunga" som den ska. Vinylformatets guldålder är här och nu så det passar perfekt att du nu funderar på att eventuellt göra ett nytt försök efter ett nära nog 30 år långt uppehåll. Jag har långt ifrån en vinylrigg av värstingmått men jag tycker lik förb****t att den vinyluppställning jag har åker i åttor runt CD- spelaren som står i mitt rack. Jag lyssnar en hel del på CD- skivor också så jag dömer absolut inte ut CD- skivan som musikbärare på något sätt men det är bara det att allt faller på plats i mina öron när man spelar en vinylplatta.

Om du ändå styr kosan mot Norrköping och Adagio längs E4:an så kan du alltid göra ett pit stop strax utanför Linköping där jag finns. Valrhona är att föredra men det duger finfint med en vetekrans här...

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2015/03/15 08:28:08
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/03/15 :  10:14:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Vad trevligt att du är beredd att ge formatet en chans!
I mina öron är det vinylplattan som gör "minst fel" när det gäller att leverera en musikupplevelse i vardagsrummet som är trovärdig och engagerande. Inte för att digitala filer låter "sämre" utan snarare annorlunda.
Det som är lite trickigt med vinyl är att rätt många faktorer spelar in och påverkar resultatet... För mig är det puppan och RIAA-steget som har störst inverkan på resultatet, underförstått att verk och arm håller i sammanhanget.

Och det är inte svårt att "slänga ihop" en välljudande vinyl-källa, det svåra är att hitta delarna som fungerar väl tillsammans och samtidigt inte kostar kjortan!

Vinylavspelning kommer alltid också att vara litet "choose your poison" också, alltså olika skolor när det gäller t.ex. fjädrat verk/massa/låg massa. Tonarmen skall vara radial spårande eller tangentiell. Pickupen skall vara MI/MC/MM. RIAA skall vara MC/Stepup/Rörbaserat. Ja, du hajjar...
Om du av någon anledning skulle hamna i Dalom så är du välkommen förbi på ett smakprov på hur jag satt samman en vinylkälla! Oavsett bulle eller "Valrhona", vad det nu är för något!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2015/03/15 :  11:19:17  Show Profile Send wennerhulken a Private Message
Tack för svaren. Ni svarar ungefär som jag hoppats och hade jag en bil hade jag kunnat hamna både i Lin- och Norrköping som i Dalom då jag har rötterna i Västmanland. Era svar gav dessutom extra kunskap då hustrun googlade fram att Valrhona är choklad, helt enkelt. Nu vet vi det, AlfaGTV. Jag toppar dock Pacs ide med att erbjuda något av hustruns egna bakverk som gåva vid ev. hembesök, medveten om "risken" att jag då blir hembjuden regelbundet... Men jag ska för säkerhets skull försöka lokalisera närmsta Valrhona-återförsäljare också.
Vad är bättre med vinylen? Går det att specifisera?

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2015/03/15 :  12:07:28  Show Profile Send GyroSE a Private Message
Valrhona eller ej...välkommen är du oavsett om du har vägarna förbi i lånad eller hyrd bil eller tåg för den delen...

Vad är det som är bättre med vinylen? Hmmmmmm....jag kan bara svara för mig själv; liksom du kikar jag bortom mätningar och specifikationer. Vill ha en vinyluppställning som kan förmedla musik på ett engagerande sätt, som fångar uppmärksamheten och som förmedlar musik på ett sådant sätt att man vill spela skiva efter skiva. Tycker själv att jag är där nu men visst finns det alltid utrymme för förbättringar där man kan lyfta upplevelsen ytterligare några snäpp.

Precis som Micke/AlfaGTV skriver så handlar det om att hitta en balans mellan vinylriggens olika komponenter. Jag anser att man bör lägga några extraslantar på ett bra RIAA- steg som man kan leva länge med, min uppfattning är att man har dessa mycket välinvesterade penningar med sig in framtiden när man t.ex. ska uppgradera på pickup- fronten. Just RIAA- steget är själva hjärtat i vinylriggen och betyder oerhört mycket för hur vinyluppställningen levererar ljudmässigt. Att köpa/kombinera RIAA och pickup är som redan nämnt en smaksak och enligt min erfarenhet så måste man prova sig fram lite för att hitta rätt. Med lite tålamod så finner man snart vägen man vill gå...

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2015/03/15 12:10:13
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2015/03/15 :  12:18:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Oj, oj, oj, hembakat!

Vinyl ger i många fall en mer "intim", "sammanhållen" och "verklighetstrogen" känsla.

Jag hade förmånen att få vara på Mårten-demon igår och lyssna på något av det bästa i vinylväg jag någonsin hört. Det var en Svensk tonarm(En kille som bor i Göteborg och som konstruerat en "herrejösses!" tonarm i kolfiber) på ett portugisiskt driv-verk med Whest-RIAA. När Shelby lynns "Just a little Lovin" spelades var det många i församlingen som fullständigt tappade andan.

Nu är ju det mesta som Mårten håller på med på en "herrejösses!" nivå även ekonomiskt och därmed fullständigt utanför min räckvidd, men det är väldigt trevligt att få ta del av upplevelserna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/03/15 :  14:18:55  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Hej.

Hos mig är det vinylen som står för signalen när det gäller lyssning.
Att, som du skriver, lägga på en skiva, borsta av ev. damm, sänka pickupen och parkera sig i soffan tar sig närmast religiösa former för mig.

Och varför då?

Jo, den upplevelsen som jag är ute efter när jag sätter mig för att lyssna på musik, kommer fram på ett helt annat sätt med vinylen.
Där finns själ och en holografisk presentation som varken min CD-spelare eller DAC har en chans att förmedla.
Musiken fängslar och berör mig på ett helt annorlunda sätt.

Om det är produktionen, formatet eller apparaterna som sätter begränsningen för det digitala mediat hos mig, det vet jag inte, och ärligt talat "skiter jag i vilket".

Så länge jag har mina älskade LP-skivor så är det de som gäller när det ska avnjutas välljud.

Du är hjärtligt välkommen till grannlänet Blekinge för en provlyssning.

Det är långtifrån någon superrigg som jag spelar på, men jag är ganska säker på att den räcker för att övertyga dig om vinylens förträfflighet.

Hör av dig om du är sugen.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2015/03/15 :  15:22:24  Show Profile Send wennerhulken a Private Message
Tomas.PEO, tack för inbjudan! Jag har svärmor/svärfar i Karlshamn så ärenden till Blekinge är inte svåra att ordna. Jag får höra av mig när jag har möjlighet. Hela din anläggning gör en ju nyfiken. Som påtvingad budgetaudiofil har jag aldrig varit i närheten av den nivån på prylar, även om jag hört diverse uppställningar i butiker o på mässor. Kuzma har gott renome, det harjag förstått när jag läst på.
På återhörande.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2015/03/15 :  18:46:54  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Hej wennerhulken,

Eftersom du bor i Skåne, sök medlemsskap i eoujeud, vi är ett gäng skåningar som träffas
då och då, förra helgen var vi hemma hos lusse, vinyl och horn

Pm:a Bossebula, han är klubbmästare.

Vi har flera vinylare, McEnroe, Bubbel, Audionet mfl.

Det finns även ett begrepp i eouljud, EVALD= Eoujeuds-Vinyl-Av-Läsare- Diy, det är de jag
är sysselsatt med för tillfället, håller på med tonarmen.

Som tillfällig vinylavläsare kör jag för tillfället med en Technics SL 1210 mk II och den duger.

PG


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/03/15 :  18:53:48  Show Profile Send Adagio a Private Message
Lite OT men anledningen till att jag föredrar en liten, liten bit choklad framför vetelängd är att vi pga en överkänslig avkomma skippat allt med gluten i, så man blir lite kass i magen om man slarvar även om inte jag tidigare varit känslig. Det går även fint med enklare ca 72% choklad tex Antonberg men Valrhona 71% står i särklass högst på min lista.

Åter topic. Jag tror att ett besök hos den gode PEO kan ge dig inblick i vad mediet förmår, du kan räkna med att allt är inställt efter konstens alla regler. KUNSKAP o NOGRANHET. Det är iaf mina erfarenheter av PEO.

Jag skulle bli förvånad om någon föredrog återgivningen från min Krell KAV 280CD framför min Kuzma/Benz-rigg. Det är inte bara handhavandet och den mekaniska delen som gör det så intressant ljudet lever på ett helt annat sätt iaf hos mig och hos alla jag hittils haft nöjet att jämföra digitalt vs vinyl.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2015/03/15 :  19:28:40  Show Profile Send wennerhulken a Private Message
Tack för inbjudan PG! Har skrivit till er om detta men tror att det stod ett annat namn som klubbmästare på klubbsidan här på forumet och det kanske kan förklara varför jag inte fått nåt svar. #9786; Jag pm:ar gärna Bosse om detta.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2015/03/15 :  19:31:20  Show Profile Send wennerhulken a Private Message
Adagio: hur ser prisförhållandet ut mellan din Krell resp. Kuzma/Bentz-kombin?

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2015/03/16 :  09:21:08  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Hade förmånen att få lyssna på en direktgraverad inspelning vid ett tillfälle (alltså, inte lyssna på vaxet, men en pressning; själva graverandet gick direkt). Det var påtaglig närvaro i den plattan... I övrigt har jag några få album i både vinyl och på CD, men det är inte självklart vilket som låter bäst, nästan som det är "stämningsberoende". Viss rockmusik har svårt att "komma fram" genom en CD, tycker jag, men svårt att sätta fingret på fenomenet.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/03/16 :  17:24:19  Show Profile Send Adagio a Private Message
Prisförhållandet var väl nypriset
cd: 60 000kr
StabiS + extra talrik ca 18 000kr + 5800kr
Stogi REF ca 25 000kr
Benz LP 24 800kr
+ RIAA jag har en Benz PP-1 Lukaschek ca 14 000kr samt ett Försteg med inbyggt rör-RIAA som jag diggar ca 30-35 00kr ( tror jag )
Allt som allt rätt dyra saker men en del är begagnat och några saker nya, sen var inte Kuzman så dyr när jag flödet den, det är ju ett tag sedan.

Det är ingen tvekan om att CD är tystare men vinylen klingar ut på ett mer oändligt sätt i jämförelse tycker jag CDn låter lite mekanisk och statisk Iofs väldigt bra med rätt skivor men ändå inte lika avslappnat som med vinyl. Har rätt många dubletter på båda medierna. Klangmässigt är det väldigt likt men vinylen känns mer avslappnande.
Ev ska jag lyssna lite ikväll på dubletter för att utröna om det låter olika, det är sällan jag analyserar ljud eller skivor numer, det blir mest lyssna för nöjes skull.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/03/16 :  22:44:42  Show Profile Send peterh a Private Message
Jag upplever att vinyl är bättre ljud, detta då de flesta vinyler man stöter på är tillverkade för många år sedan då hetsen med "remstering" ännu inte drabbat världen. Man kunde helt enkelt inte mixa och komprimera på det sätt man kan nuförtiden-

Jag har jämfört en del av mina vinyler med ljudet från CD inspelningar av samma skiva, och nästan alltid upplever jag vinylen som trivsammare. Till och med när jag spelar in och bränner egna CD
av mina vinyler upplever jag att resultatet blir bättre än den köpta CD-n.

Förvånande många CD är uppenbarligen tillverkade genom att man spelar av en vinyl och "förbättrar ljudet". Denna "förbättring" kan man avvara.

Nyinspelningar skulle kunna vara bra, men för populärmusik kommer
återigen "förbättringen" att försämra resultatet; istället för gott
ljud av bra musik blir det "komprimerad muzak" som lämpar sig för hissar. Undantag finns naturligvis
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2015/03/17 :  11:41:03  Show Profile Send NtR a Private Message
Jo, jag tycker också det är mysigare med vinyl. Jag har dessutom inbyggd "limiter" i vänstra örat. Slår till på taskiga cd, men aldrig på vinyl. Å andra sidan, köpa vinylspelare utan att ha (minst) 3-400 LP i hyllan? Nä, då är du tillbaka till den där handfullen igen och lyssnar mer på ljud än musik.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2015/03/17 :  19:39:16  Show Profile Send wennerhulken a Private Message
Tack för synpunkterna. Ska bli intressant att fördjupa sig i detta ämne den närmaste tiden.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/03/18 :  16:57:08  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag började om utan en enda vinyl.... Sålde alla mina runt -89.
Det var riktigt kul att bygga upp en samling igen. Fick dessutom en massa material från kompisar. Köpte gammalt material på loppisar, eftersom det är så billigt är det kul att bara köpa allt möjligt gammalt kul... En del är ju dock inte riktigt lika kul som man mina det, annat är över förväntan. Jag har gjort några utrensningar. Jag skulle lätt kunna leva med betydligt färre skivor. En som jag känner sa att skivsamlingen ska vara som ett träd som man beskär för att göra ännu bättre/vackrare. Jag vet inte.. Ibland är det kul att ta fram material man inte lyssnat på på lång tid. Men det är helt klart trevligt med en överskådlig och välvald samling.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/03/18 :  20:28:51  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag har aldrig ägt någon avancerad vinylrigg och på 90-talet lade jag undan den rigg jag hade till förmån för CD. Jag behöll dock alla vinyler vilket jag är mkt glad för idag. Plockade sedan fram vinylriggen igen har efter det jämfört ett antal dubletter (helt ovetenskapligt) och jag har alltid tyckt att vinylversionerna har låtit mer engagerande om man så säger. Om det verkligen förhåller sig så eller om jag lurar mig själv för att jag vill att vinylen skall låta bättre än CD, det kan jag tyvärr inte svara på.

J. Ullberg
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2015/05/03 :  00:22:37  Show Profile Send wennerhulken a Private Message
Jag är omvänd! Efter ett besök hos Rehifi utanför Lund idag, där jag lyssnat på tre olika svarvar för 1900, 3800 resp. 6300 kan jag bara konstatera det ni redan gett uttryck för, vinyl låter bättre. Mer luft, nerv och närvaro. Bättre separerad och mer tredimensionell ljudbild, lyfter fram karaktären på instrument och röster på ett härligt sätt. Tycker nog skillnaden känns väldigt tydlig.

Funderar nu bara på hur länge jag ska spara innan jag slår till...

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/05/03 :  09:42:13  Show Profile Send HerrD a Private Message
Vinyl är fantastiskt om man gillar musik fram till 90-talet när man fortfarande kunde hantverket. Jag har slutat med vinyl och sålt alla skivor och riggen. Anledningen var att jag gillar 60-tals jazz och ny musik och då blir skivorna antingen mycket dyra eller dåligt gjorda. Om man är känslig för olika typer av distorsion har det också en tendens att bli tämligen kostsamt innan det låter rent, uppåt 100k i alla fall enligt mitt tycke.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2015/05/03 :  09:54:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Jag är omvänd!
Grattis!

Ta nu tid på dig att välja ut en rigg som passar dig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2015/05/03 :  10:25:34  Show Profile Send wennerhulken a Private Message
Tack, Pac!

Av ekonomiska skäl lär det bli ett begagnat verk med bra arm i första läget. Resten får byggas ut efter hand. Men kul ska det bli. Lp gör musiklyssnandet till mer hobby, och den delen har jag Kommit på mig själv med att sakna.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000