HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tidal - Streaming på nya premisser?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/04/01 :  10:22:40  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Som ni säkert sett/hört deklamerade ett gäng av världens största artister i måndags att Tidal skall bli "framtiden";
quote:
#8221;TIDAL is an artist majority owned company with a mission to reestablish the value of music and protect the sustainability of the music industry rooted in creativity and expression. [...] With TIDAL we are making a commitment to build a platform that reflects ideas contributed directly from artists, providing an enriched experience. Music presented and heard the way the artists intended. We want our mission with TIDAL to spark conversation and lay a foundation for tomorrow#8217;s burgeoning stars. Our movement is being led by a few who are inviting all to band together for a common cause, a movement to change the status quo. Today marks the next step.#8221;


Personligen känner jag att dessa artister inte alls är intresserade av att hjälpa fram små, intressanta uppkomlingar, inte heller är jag speciellt intresserad av att stoppa ytterligare slantar i deras välfyllda fickor. Det finns tillräckligt med folk som är villiga att betala orimliga slantar för att se dem live i stora sammanhang.

Nä, jag får nog gå "old school" och köpa CD-skivor och vinylskivor online och begagnat i butik.
Oavsett, tror vi ser en spännande tid framför oss där vi i viss mån kommer få se framtiden stakas ut för musikindustrin!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2015/04/01 :  18:38:51  Show Profile Send MatsE a Private Message

Exakt min tanke när jag läste om Tidal tidigare. De tänker bara på sig själva. Med Spotify får de bra betalt från massor av människor som annars aldrig skulle köpa deras skivor. Samtidigt köper många skivor de inte skulle ha gjort bara för att de kunnat lyssna in dem på Spotify.

De tänker inte på de mindre banden. Jag betalar för Spotify men kommer att vägra Tidal även om Spotify skulle bli utkonkurrerade.

Framtiden för artisterna ligger nog i att spela live.




"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2015/04/01 :  19:29:01  Show Profile Send FBK a Private Message
Som jag skrev på ett annat forum:
Känns ganska skönt att vara "gammalmodig" nu och fortfarande köpa och lyssna på CD-skivor även om jag också lyssnar på Spotify som alla gör, men CD-skivor är inte så dumma :)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2015/04/01 :  19:45:55  Show Profile Send Tobba a Private Message
Jag lyssnar inte på Spotify! Kommer inte att lyssna på Tidal heller!

Leve cdskivan! Det finns massor av billiga cdskivor att köpa.

Tobbe
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2015/04/03 :  11:33:45  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
För Wimp användarna är detta riktigt tråkiga nyheter då tjänsten läggs ner, pga att Jay-Z köpte deras moderbolag

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/04/03 :  11:53:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Kommer inte hoppa på det tåget!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2015/04/03 :  12:36:01  Show Profile Send softishman a Private Message
Inte jag heller!! Länge leve Spotify!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2015/04/03 :  12:38:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Labbe, jag har funderat på var wimp var i allt det här. Intressant, tack!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2015/04/03 :  12:45:48  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Pac, det finns mer att läsa här:

http://www.svd.se/naringsliv/sa-kan-spotifys-framgangssaga-bli-en-mardrom_4448803.svd

Samt här:

http://www.svd.se/naringsliv/eu-kan-radda-spotifys-hotade-gratismodell_4457821.svd

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2015/04/03 12:47:17
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2015/04/03 :  15:56:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja det är onekligen lite turbulent...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2015/04/03 :  18:44:46  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Men om Neil Young hoppar på tåget är det mer trovärdigt då

Hellre detta gänget än dom riktiga musik/nöjebransch riskkapitalister som styrt alldeles för länge, universal och så vidare.
Var nog inte långt ifrån att Facebook köpte det.....

Nu finns det ju i alla folk som vet vad det innebär att vara en musiker med i projektet.
Ska bli spännande, kanske bra kanske skit men enligt mig kan det bara bli bättre.

"Idealistiska" spotify tror jag snart kommer med HD stream.

Mitt flac stream interface heter nu Tidal istället för WIMP, åhh nej.

Bara mina fem öre och Glad Påsk på er!

((( JUNEPE )))


¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2015/04/03 18:49:20
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2015/04/03 :  19:01:02  Show Profile Send thli a Private Message
Trodde inte riktigt på detta med streaming. . . tills jag testade, nu är "frälst" . . Kör Tidal via Meridian Sooloos o det är underbart

//Thomas
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2015/04/03 :  20:16:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har Wimp idag,hur länge kommer dom finnas kvar?
Är Tidal en fristående (i datorn) spelare eller endast webspelare(Browserspelare..)?

Edit:Verkar ju endast vara en browser spelare.. (testat)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2015/04/03 20:39:48
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2015/04/04 :  07:59:16  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Tror inte att Wimp kommer att försvinna. Har idag både Spotify och Hifi Wimp. Lyssnar dock nästan aldrig på Spotify. Wimp låter mycket bra, tycker jag. Inte lika bra som vinyl men....

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2015/04/04 :  09:55:16  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
quote:
Jay Z:s företag Project Panther köpte Tidal av svenskbaserade bolaget Aspiro ASP -3,64% för 56 miljoner dollar för två veckor sedan. I köpet ingår också strömningstjänsten Wimp, som dock går i graven.

Mjukvaran genomgår nog en makeover just nu för att spottas säkert ut i Tidal format snart.

Det finns nog en risk att detta krig som startat gör att entertainer samt corporation adeln skjuter sig i foten, igen.
Hoppas dom sänker priset i kriget

2400:- som en årsavgift av WIMP är ger ju en annars en fysisk avkastning på en si så där minst 100 skivor av fet kvalité.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/04/04 :  12:21:44  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Tror inte att Wimp kommer att försvinna.

Wimp kommer att "ersättas" av Tidal. Blir nog mer som ett namnbyte. När jag igår försökte logga in på Wimp omdirigerades jag till Tidal.

För övrigt förstår jag inte oron över att Tidal/Wimp fått nya ägare. Vad är det ni fruktar?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2015/04/04 :  16:39:09  Show Profile Send FBK a Private Message
https://www.youtube.com/watch?v=kEsJqtiU-2A

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/04/04 :  22:17:06  Show Profile Send Vox a Private Message
Och?
När blev det fult för artister att tjäna pengar?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2015/04/05 :  22:49:12  Show Profile Send FBK a Private Message
Har du "Humor" Vox, om så förstår du länken.
Sedan är jag samma känsla som AlfaGTV angånde detta

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/04/05 :  23:47:58  Show Profile Send atle a Private Message
@Vox
Det är nog inte någon som tycke att det är fult att tjäna pengar däremot känns det inte bra att liten grupp artister får kontroll över en viktig distributionskanal för musik. Det finns risk för att utbud och konkurrens snedvrids och som AlfaGTV skrev så finns det risk att små okända artister inte får någon draghjälp av sina mer etablerade "konkurrenter". Det är ju inte heller så att en musiker som tjänat en massa pengar på sin musik per automatik blir en bra företagsledare.

För övrigt tycker jag att filmen som FBK länkade till var ironisk men ganska rolig och snyggt gjord.

Edited by - atle on 2015/04/05 23:48:23
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2015/04/06 :  06:41:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det är mycket snack om Jay-Z och de andra artisterna i det här, är det någon som har koll på var Sony och musik-förlagen befinner sig i allt det här?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2015/04/06 :  10:27:52  Show Profile Send Jojje66 a Private Message
Det verkar hända en hel del med dessa streamingtjänster nu och finnas en del olika uppfattningar.

http://www.svd.se/naringsliv/spotifys-konkurrenter-radar-upp-sig_4459579.svd
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/04/06 :  12:17:33  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag tycker ni blåser upp företagsförvärvet. Artisterna går in som ägare vilket de gör för att skydda sina egna produktioner. Finns inget som säger att de kommer att vara de som kommer att driva företaget. Skulle tro att de plockar in duktigt folk för detta.
Företagsförvärv har skett i alla tider och att kommer även ske framöver också. Kom ihåg alla mindre skivbolag som slukades av några få stora. Det håller i några år. Sedan är det dags för de små igen. Jämför även med ölbryggerierna. Många små blev några få stora och nu "kryllar" det av små bryggerier igen.
Va inte så rädda för förändringar utan försök att se det positiva!

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2015/04/06 :  12:19:50  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Video var ju sjukt kul. Särskilt angående på vad Kanye West lägger sina pengar på haha.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/04/06 :  12:54:55  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Vad som stör mig i allra högsta grad är det faktum att Tidal inte har ngn riktig applikation för Mac. Då skall jag TVINGAS installera Google Chrome och Adobe Flash player, nädu tack... Då kan jag lika gärna skaffa PC... Och leva med devisen "Två uppgraderingar om dagen (med omstart) håller Dr Norton borta"...

För övrigt har man nog släppt över användarna från WiMP till Tidal redan, det är bara att logga in med sitt befintliga konto.

VH Micke


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2015/04/06 :  13:56:45  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det blir varken bättre eller sämre med Windows eftersom det inte finns något program för det heller. Snarast är det värre eftersom det inte finns något till Windows Phone heller, vilket det gör till Spotify (och även Deezer, tror jag).

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000