HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Theater Throughput
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2015/04/30 :  15:37:56  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Mina front högtalare är inkopplade till min stereo förstärkare Krell kav400xi för bekvämlighets skull genom Krellens Theater Throughput. Min receiver Harman Kardon AVR7000 är inkopplad till Krellen så att när jag lyssnar på surround får jag ljudet från högtalarna via Krellen. Jag är på jakt efter en ny kvalitets receiver nu när min Harman Kardon börjat krångla till.
Vilken receiver tillåter en sådant arrangemang där huvud högtalarna får signalen via Krellen. Alltså kraft förstärkaren kan bortkopplas vid surround lyssning. Vid Stereo lysning används inte receivern alls.
Vilken annan receiver har möjlighet att bli kopplad till Krellens Theater Throughput för att driva mina front högtalare?

Edited by - bibi50 on 2015/04/30 15:41:43

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/04/30 :  16:40:07  Show Profile Send Adagio a Private Message
Borde väl gå med alla som har pre out för alla kanaler. Utmärkt val att köra så. Har själv användt min Krell så, nu arbetar den med TV och Film för hela slanten. Någon gång när jag blir rik blir det ett Krell surround-försteg och lite slutsteg ev ytterligare en KAV 400xi om den lösningen blir billigare.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/04/30 :  16:53:41  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Låter lite som du vill använda antingen recievern eller stereoförstärkaren, d.v.s. inte båda apparaterna samtidigt?
I så fall ska du slå till på en aktiv högtalarväxel!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2015/05/02 :  08:48:59  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Är aktiv högtalarväxel ett bättre alternativ ?
Tänkte att Krell har kommit på en bra praktisk lösning
för hur man undviker kabel byte vid lyssning på stereo/hembio
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2015/05/02 :  08:52:16  Show Profile Send bibi50 a Private Message
"Har själv användt min Krell så, nu arbetar den med TV och Film för hela slanten"
Tacksam om du beskriver kabelkopplingarna
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/05/02 :  09:11:09  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Själva idén med att nyttja Home Theater Throughput är ju att låta Stereoförstärkaren göra sitt bästa, dvs bearbeta tvåkanalsljud från t.ex. CD och skivspelare kopplad till de båda fronthögtalarna med bra kabel. De allra flesta bioreceivers har ju pre-out på frontkanalerna och dessa drar du till HomeTheater ingången på din stereoförstärkare.
När du sedan kollar film/TV så sköter biorecievern volymkontroll/avkodning etc och din stereoförstärkare agerar slutsteg till frontarna. Sen kanske kan kan nyttja de "överblivna" kanalerna på receivern till nåt annat skoj, typ zon2 eller så men det beror ju på hur den designats.

Det torde ju vara så du nyttjat det hela?
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/05/02 :  09:58:13  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jo jag menar så här: nu kör jag krellen och mina 1,6qr maggisar endast till tv/film.
Men när jag hade ett integrerat tv/film/musik-system, ville jag nyttja krellens kraft samt högtalarnas samt kablarna potensial utan att behöva koppla om kablar mellan musik och film/tv som en kompis gör. Han nyttjar högtalarna till både film och musik men har helt separata ljudsystem, han skulle nog kunnat nyttja en växel.
Jag hade ett rörförsteg till krellen för musik, sen körde jag ren integrerad Krell till tv.
Jag förstår att du vill köra krellen till två-kanal och musik, samt utnyttja dess potensial i filmläge, då frikopplar du krellens försteg på valfri kanal och matar från hembioförstärkarens preout höger/vänster kanal.
Hoppas jag var lite klarare nu? Clear as mud.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2015/05/22 :  14:05:03  Show Profile Send bibi50 a Private Message
"sen körde jag ren integrerad Krell till tv"

Hur kopplade tvn till krellen ?
vilka utgångar/ingångar?
vilken kabel?
Vill inte riskera varken tv eller krell genom felkoppling
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/05/23 :  09:24:40  Show Profile Send Adagio a Private Message
Nu kör jag bara krellen som integrerad 2 kanal tillsammans med TV. Inga specialkopplingar alls.
Det var när jag hade ett rörförsteg som jag nyttjade krellen som slutsteg till försteget när jag lirade musik men som integrerad för film och tv.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/05/23 :  09:29:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
Från TVns lågnivå RCA ut till valfri ingång på krellen. Det är full kran ut från TVn så man måste nyttja krellens inbygda förstegsdel.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2015/06/08 :  12:18:13  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Får inget ljud!
Vad gör jag för fel?
Var ska jag koppla ?
Analog Inputs
15 Left and Right Balanced
Analog Inputs
16 Left and Right Singleended
Analog Inputs
17 Left and Right Tape Inputs
Behöver sätta förstärkaren på Throughout läge ?

TVn är Panasonic TH-42PX75
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/08 :  18:19:42  Show Profile Send Adagio a Private Message
Om du vill få ut ljudet ur TVn måste du köra från en output.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2015/06/09 :  12:09:54  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack
Det förstår jag (står inte markerat någon OUT eller vad är lågnivå RCA???), men vilken ingång på förstärkaren ska kopplas ?
Behöver förstärkaren sättas på Throughout läge ?
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2015/06/09 :  21:24:02  Show Profile Send lennartj a Private Message
Som Adagio nämner i sitt näst senaste inlägg ger RCA-utgången på de flesta TV-apparater full linjenivå oberoende av hur du justerar volymen från TV'ns fjärrkontroll. Därför ska du absolut INTE ställa förstärkaren i Throughout (eller HT Passthru som det kallas hos de fabrikat jag är mer bekant med) läge för då passerar signalen förbi förstärkarens volymkontroll och ger maxnivå till dina högtalare.
Har du en ledig vanlig Left and Right Singleended Analog Input rekommenderar jag den, annars brukar Left and Right Tape Inputs vara likvärdiga.
Vanligen kan bara en av en förstärkares Singleended Analoga Ingångar kunna ställas i passthru-läge. För att vara på säkra sidan rekommenderar jag att du kollar i manualen vilken det är, hur man ställer om den och ser till att det står i nomalläge INNAN du testar. Det är bättre att ta reda på fakta själv.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/09 :  21:53:27  Show Profile Send Adagio a Private Message
Precis. Teater-läge ska du bara använda om du har ett externt försteg av något slag.
Krellen är ju integrerad om de kör teater på någon ingång kopplas det inbyggda försteget ur och förbi.
Anledningen kan vara tex :
Du har en film processor med mastervolym. Då kan du nyttja krellen som slutsteg till höger vänster kanal vid film. Krellen använder du som vanligt till musik.
Eller att du har ett ännu bättre försteg du vill använda, krellen är nu ett rent slutsteg.
Du har även preout på krellen vilket gör att du kan använda den som försteg eller nyttja Biamp i combo med ytterligare slutsteg.
Flexibelt, är du med?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2015/06/11 :  10:06:45  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack för svaren.
Nu har jag följt era instruktioner.
Kopplat TV till förstärkaren precis som ni skrev men.....
inte en viskning som hörs. Ska ljudet justeras med TV-fjärrkontrollen
eller Krell-fjärrkontrollen ?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/12 :  17:02:56  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det kan ju vara så att TVns outputvolym styrs i TVn dvs att för att få full output krävs att den är på fullt ställ. Tror inte du vinner någonting på denna lösning Iofs bättre att köra vanlig ingång och dubbla volymkontroller, hellre än att köra krellen som rent slutsteg med TVn som försteg. Dubbelt så säkert. Hängslen o livrem.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000