HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkablage
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/05/19 :  15:33:03  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Man brukar ibland tala om att vissa kablar passar bättre än andra mellan vissa produkter. Har ett par Dynaudio S 1.4 som jag driver med en Krell S-300i och nu funderar jag på om det finns någon kabel som eventuellt gör sig bättre än andra i denna uppsättning. (Spelar fortfarande CD...)

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2015/05/19 :  15:41:19  Show Profile Send Leif B a Private Message
Vilken CD har du?
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/05/19 :  19:44:53  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
En Roksan Caspian med Vertere C balanserad kabel.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/05/21 :  08:14:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag är ju partisk men ska ändå vara objektiv och uttala mig som privat entusiast.
Kablar är väldigt individuellt, de gör inga fundamentala förändringar men påverkar ändå slutresultatet i olika riktningar. Helt neutrala kablar finns nog inte. Det är alltid en fråga om en rad kompromisser.
Mitt råd är att prova, låna hem från serviceinriktade butiker och bilda dig en uppfattning på egen hand. Vi hör alla väldigt olika, eller snarare tolkar det vi hör på olika sätt. Därför har vi olika preferenser, det som en person beskriver som ljust tolkar en som kallt ytterligare en annan tolkare tolkar ljust som högupplöst. Likaså kan en högupplöst kabel bidra till att avslöja såväl brister som bra egenskaper i den övriga kedjan.
Akta dig för att lyssna för mycket på andra, det är din känsla och hörsel du ska lita på.
Lyssna under så lång tid som möjligt, snabba jämförelser är ibland bedrägligt. Visst är det lättare att höra omedelbara skillnader men det är under långtidslyssning som det utkristalliserar sig om den där detaljrikedomen du upplevde vid bytet fortfarande låter bra eller om du får huvudvärk av det du nu upplever som skramligt och hårt.
Bestäm budget, låna hem, lyssna, känn och ta i grejerna. På kul kan du ju även låna hem kablar för den dubbla tilltänkta budgeten, för att avgöra om du upplever ytterligare förbättring, när du ringat in ett märke som fallit dig i smaken. Om du absolut inte har möjlighet att öka budgeten kanske du inte ska göra denna sista kontroll. Det beror självklart i vilket prisspannet vi talar om. Men att bara röra sig i små steg resulterar endast i sidsteppande prestanda enl mig. Vill man få rejäla uppgraderingar på alla parametrar måste man upp i nivå. Detta gäller enl mig alla delar av en kedja. Det blir dyrare att hålla på att göra många små uppgraderingar snett uppåt en att ta i rejält oc ta sig tid att både spara ihop som att låta beslutet mogna.
Lycka till.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/05/21 :  18:15:03  Show Profile Send Snutten a Private Message
Köp ett par begagnade Nordost Red Dawn rev. 2. De kostar inte så mycket och är du mot förmodan inte nöjd kan du sälja vidare utan problem. Använder själv dessa sen länge och de är väldigt prisvärda begagnade. 2x2 meter får du för ca 2500-3000kr.

Edited by - Snutten on 2015/05/21 18:15:45
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/05/22 :  11:06:13  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Tackar för de förslag jag fått hittills. Detta med att köpa begagnat tror jag kan vara en god idé. Tar gärna emot fler förslag.
Vänligen. Jerry
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2015/05/22 :  12:04:03  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Har precis bytt ut mina Harmonic Pro 9 + till VdH på løsmeter, ca 3-400 kr/m. Vet inte om de kan definieras som "bættre" men de passar min anlæggning som var lite før ljus i återgivningen.

Lycka till!

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2015/05/22 :  12:10:41  Show Profile Send Leif B a Private Message
Kablar är relativt dyrt.. att köpa och prova sig fram är kostsamt då andrahandsvärdet är relativt lågt.
Kablar är ett träsk.. men bara en krydda i hela anläggningen.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/05/24 :  23:17:54  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Förhoppningsvis kan jag låna hem några kablar jag tror på för att i lugn och ro testa mig fram. Egentligen är jag ganska så nöjd med anläggningen, men, men helt nöjd blir man ju aldrig...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000