| Author |
Topic  |
|
Terminator
Moved on...

1124 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 16:12:51
|
Mikael2>> Jag var ironisk när jag kallade Eso-terisk för hemsk butik och mitt antagande om hur de skär i kostnader genom sämre öppettider och en annorlunda butikslokal är ett antagande eftersom deras priser verkar liggar lägre än de flesta andra butiker som säljer produkter i det över prissegmentet. Det ledde till att min poäng uppenbarligen sprang bort på vägen till din skärm! Poängen var att jag undrade var gränsen går för att inte vara en så kallad seriös handlare som har en fysisk butik med normala öppettider etc i moderatorernas ögon. Det eftersom sladd tidigare uttryckte en åsikt i Hififorum.nu:s namn.
sladd>> Det stämmer att du inte sagt att nätbutikerna profiterar på de fysiska men det är väl ändå kontentan av att tycka det är fult att låna hem en produkt från den lokala handlaren och sen köpa den från nätbutiken. Men om du inte sagt det sistnämnda så ber jag om ursäkt. |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 18:02:19
|
Terminator, missförstår jag dig eller tycker du det är schysst att låna hem saker av den lokale handlaren för att sedan köpa billigare på nätet? Man kan kritisera handlare och nätbutiker för det ena och det andra, men det här tar ändå priset i fråga om ohederlig affärsmoral.
|
 |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 18:34:01
|
Hej allihop 
Mikael2..du skrev *Jag ser det som ett hackande och jag kan inte se vilka kostnader som är skurna förutom begränsade officiella öppettider men då dessa är på kvällstid/övertid så motsvarar väl det minst det tredubbla på dagtid, sen vet jag inte hur du räknar bokade demonstrationer utanför öppettider? Men jag kanske har missförstått dig.
Det finns ett högt pris att betala för den som driver sin verksamhet på detta sätt. Om inte min familj redan lämnat mig för mitt intresse så skulle de lämna mig samma dag jag hängde upp skylten*
Du har en *point* där... Jag drev min verksamhet så (det var en sidoverksamhet utöver det ordinarie jobbet)innan jag flyttade till Oslo.
Nu skild ,.....nej det berodde inte på det...(tror jag ).
Men man var jämt upptagen på kväll och helger....mkt telefonrådgivning,åkte ut på hemdemos (ofta, och ofta långa avstånd..mao det blev många sena kvällar),lånade ut utrustning,bytte in,hade ofta folk hemma till sent på kvällarna (vardag som helgdag),erbjöd även systemintuning av system som inte var inköpta hos mig (tog mkt tid),annonserade i både HF och HM. Erbjöd upgraderings och ombyggnadsservice på utrustning mm mm. Det mesta utanför så kallad ordinarie öppettid (det är ju då vanliga arbetande kan idka sin musik/Hifi-hobby).
Ett exempel:En gång när jag fyllde år och mina föräldrar var på besök så ringde telefonen i ett,så av deras fyra-timmars besök blev det bara en timmes umgänge.....tur att jag då hade en partner som kunde vara social istället. ..OBS,detta var en lördagkväll.
Klagar inte, det var sanslöst skoj. Men allt har ett pris...drev samtidigt en Hifi-förening (ordnade mässor mm)....så ibland var det inte lätt att skilja på rollerna.
Hmmmm, du kanske har rätt Mikael2,det *kan* ha bidragit till skilsmässan    .
En kollega jag samarbetade med i Skåne (mkt kunning) arbetade på samma sätt och slutade ....han blev less på att tillbringa timmar i telefonen för att ge ngn kund råd...en kund som sedan gick till ngn annan affär och köpte produkten för 100:- mindre.Kunden hade aldrig vetat vad han skulle köpa (systemmatchning),hur installera samt få ut så mkt som möjligt av sitt köp om han inte fått dessa råd.Den andra handlaren var en vanlig sk stormarknads-säljare om ni förstår uttrycket . Det ringer fortfarande folk till honom och vill ha råd,men som han säger...skönt,nu är jag *bara* en vanlig konsument som kan idka mitt intresse.Tyvärr till förtret för alla som behövde han kunskap.
Vi ska vara rädda om varann.....både handlare och konsumenter....men självklart inte till vilket pris som helst....men en uppmaning,värdesätt riktig kunskap för utan den kommer vi aldrig framåt.
Om jag ringer till en revisor och vill ha ett tips så är det ju hans kunskap och tid jag köper,självklart får jag då betala för svaret.Än så länge är detta gratis (oftast) inom vårt intresse....om vi har lite sunt förnuft så kan det nog fortsätta vara gratis .
Några tankar från en som har befunnit sig på båda sidorna...
Peder 
|
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
Terminator
Moved on...

1124 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 18:37:31
|
| Låna, lyssna, känna och klämma, jag ser ingen skillnad på de begreppen och tycker att det är upp till var och en att göra som man vill. Jag har lånat hem ett slutsteg från Hifi-klubben och sedan beställt från Tyskland. När jag tänker efter så har jag också lyssnat på en dvd-spelare från och sen beställt den från Tyskland. |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 18:50:53
|
Terminator:
Det är väl inte så mycket att orda om med den moralen. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 18:55:47
|
Terminator....mao,ngn annan fick ställa upp med kostnaderna (och den eventuella kunskaper...den senare oftast dyrt införskaffad) för att du skulle/ska kunna utvärdera vad du ska köpa......   
Anders47...du skrev...Man kan kritisera handlare och nätbutiker för det ena och det andra, men det här tar ändå priset i fråga om ohederlig affärsmoral.
Håller verkligen med dig.....se mitt långa inlägg alldeles nyss...
Peder 
|
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 19:26:21
|
Om man går in i en affär och får råd, lyssnar och lånar hem så signalerar man ett intresse för att köpa varan. Naturligtvis bara om den utfaller till belåtenhet. Denna support från affärens sida kostar om man värderar den schablonmässigt i förhållande till liknande tjänster 500 kr i timmen. En affärsrelation bygger dock på att man är intresserad av varan och kan tänka sig att köpa den. Om man redan har bestämt sig för att den skall köpas billigare på något annat ställe om den faller en på läppen, så handlar det om att tillförskansa sig information utan kostnad, men på bekostnad av andra. Terminator, gå in i en affär och be att få låna hem något och säg att du bara vill testa men inte köpa för att det är mycket billigare på internet! Terminator, du bidrar faktiskt till att driva upp priserna för mig. Du springer i affären och testar ett antal timmar ā 500 kr som jag får betala när jag köper. Det hela löser sig dock om det finns tillräckligt många Terminatorer. Då finns det bara stormarknader och näthandel och inget sätt att ohedeligt skaffa sig informationsfördelar genom att låna hem gratis.
|
 |
|
Topic  |
|