| Author |
Topic  |
|
|
mattiasw
Member

52 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 02:13:31
|
Läste i en anna tråd att ljudtema är delägare i Ågrens Hifi i Göteborg. Finns det fler sådana här kopplingar mellan Ljudtema och andra butiker, eller mellan andra generalagenter/importörer/tillverkare och olika butiker runt om i vårt land?
När jag läste den tråden så blev jag nämligen lite misstänksam mot Hifi Skåne i Malmö som mer än gärna vill sälja samma märken som Ågrens, dvs Arcam och Audiovector. |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 08:53:12
|
Bra och intresant fråga!
Hi Fi Consult i Alingsås är generalagenter för SAT och Advantage samt säljer det egna märket QRS. I den butiken kan man förvänta sig att de gärna berättar om just dessa märken. Det är å andra sidan ingen hemlis där. Värre då när man tror att man får "opartisk" hjälp under hemlig flagg så att säga.
Handlare kan dessutom sitta mer eller mindre "i knät" på generalagenter med skulder eller obetalt lager som står i butiken. Inte lätt att "hjälpa" kunden till det bästa köpet då. Bästa för kunden alltså.... |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
mattiasw
Member

52 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 13:05:15
|
| Det vore ju bra om man vetat om eventuella kopplingar till generalagenter innan man gick i en sådan butik, då kan man ju ha det i åtanke och väga den information man får mot vad den betyder för handlaren. Är generalagenten dessutom på något sätt kopplad till butiken så har handlaren dessutom troligen bättre marginaler på dessa och då är det ju klart att han helst säljer dessa. |
 |
|
|
k98_jbn
Member

118 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 14:40:56
|
Det är ju ingen hemlighet att det är generalagenten som sätter priserna som butikerna ska ta ut till kunderna. Kolla man runt på exempelvis Rotels prylar så upptäcker man att priserna är skrämmande lika mellan de olika butikerna. Om en butik får för sig att sänka priserna så straffas detta genom att leveranserna till butiken stoppas helt enkelt. Jag tycker det är skamligt, rent ut sagt. Bara det faktum att det på xlfidelitys (generalagent för Rotel bl.a.)hemsida (www.xlfidelity.se) finns angivna priser är ju bevis på att de bestämmer priserna och inte butikerna. Konkurrensen är alltså obefintlig. Nu kommer vän av oordning påstå att dessa priser endast är rekommendationer, vilket de visserligen är. Rekommendationen är dock "Vi rekommenderar din butik att ta dessa priser annars säger vi upp avtalet och hittar en mer samarbestvillig partner". Ett annat exempel är före detta Bluemarx, som bl.a. sålde högtalare från Canton och tv-apparater från Loewe (båda dessa märken representeras av Canseda i Sverige, www.canseda.se). Bluemarx sålde billigare än Cansedas återförsäljare (Pause bland andra) varvid Canseda kontaktar tillverkaren (Loewe) och gnäller lite på att de plötsligt har råkat ut för konkurrens. Följden? Loewe tvingar Bluemarx att höja priserna. Fy f-n säger jag bara!
Huruvida säljare "pushar" vissa märken låter jag vara osagt, men jag tycker att dessa priskarteller är allvarligare. Om man är ute efter en ny pryl så kan man ju ganska lätt verifiera/avfärda det säljaren säger (bl.a. med hjälp av detta eminenta forum) eller genom att helt enkelt provlyssna och jämföra själv, men priserna är lite svårare att påverka... |
When knowledge ends, superstition begins |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 14:53:14
|
quote: Originally posted by k98_jbn
Om en butik får för sig att sänka priserna så straffas detta genom att leveranserna till butiken stoppas helt enkelt. Jag tycker det är skamligt, rent ut sagt.
Inte bara skamlig utan troligen även olagligt...
Men alla är inte så tyligen. Vid ett möte hos Pioneer så frågade någon om priset på en apparat och då se en representant från Pioneer ungefär: Priset är si och så (kommer inte ihåg vad det var) men det är ju bara listpris så det går nog att få det billigare... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
| |
Topic  |
|