HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Heed Canamp och fas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2015/08/10 :  15:33:33  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Efter en tids frånvaro har jag nu börjat hitta tillbaka till mitt intresse för musiklyssning och ljud. Har skaffat mig en Heed Canamp som jag tycker verkar riktigt bra, än så länge.

Tänkte prova det här med att koppla fasen på strömkabeln "rätt" och har undersökt i vilket läge på stickproppen som testpennan indikerar på kortaste avståndet till höljet på apparaten. Alla signalkablar bortkopplade. Det som är lite märkligt är att det finns en märkning på apparatänden av strömkabeln som visar vilket stift som ska vara fasen (L) och det stämmer inte överens med mina mätningar. Dvs när jag vänder stickproppen så att fasen hamnar på detta stift och kopplar in Canampen så avger höljet ett kraftigare fält än åt andra hållet. Eftersom jag inte har någon anledning att tro att strömkabeln är något annat än originalkabeln (köpte visserligen begagnat, men) så tycker jag att märkningen på den borde stämma.

Eller har Heed någon annan konstruktionslösning som kan ge detta fenomen?

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/08/10 :  19:23:37  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Om inte någon av kopplingarna ger upphov till brum, så lär det inte spela någon som helst roll

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2015/08/10 :  20:54:14  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Mätmetoden känns lite odefinierad. En "testpenna" är ju oftast nåt med MYCKET hög impedans som indikerar spänningsfält. Därav kan det ju bli lite underliga/svårtydda indikeringar om man söker mot apparathöljet, det ska ju inte vara anslutet till någon av branscherna. På en jordad apparat ska det vara anslutet till jord! Det vill säga, det går inte att dra slutsatser av detta om inte själva mätobjektet är beskrivet (dvs är det avsett för jordad anslutning eller inte) och det behövs info om hur det faktiskt är anslutet.
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2015/08/11 :  04:55:40  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
manw - ingen av kopplingarna ger upphov till brum. Däremot ger de upphov till skillnader i ljudet - helt knäppt men faktiskt tydligt märkbart. Inget jag trodde på innan men det går inte att blunda för nu då jag provat det...med min utrustning och mina öron, bör kanske tilläggas.

lampuraudio - testpennan är av varianten som känner av spänningsfält och har justerbar känslighet och indikerar med ett blinkande ljus och en liten ljudton. Batteridriven o kabellös. Ingen dyr sak, dock. Själva Canampen sitter inkopplad i ett rum med ojordat uttag och jag har tyvärr inger multiinstrument med tillräcklig noggrannhet för att mäta låga växelspänningar.

Jag ser i nätbrunnen på Canampen att den saknar jordstift vilket då kanske innebär att den är internt jordat på någe#180;vis. Kan detta föranleda mina mätresultat, tro?
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/08/11 :  07:14:36  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Kort inlägg.
Rätt fas gör stor skillnad på nästan all hifi.
Många hifikomponenter har chassi-kontakter med jordstift som inte är kopplat inuti.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2015/08/11 :  12:30:49  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Skyddsjord är ju -i sammanfattning- till för att inte ett metallhölje ska kunna bli spänningsförande om det blir nån överledning inuti apparaten. Kommer fasledaren i kontakt med höljet så blir det kortis och proppen går. Förr krävdes detta av apparater som kunde placeras i "riskmiljöer" (badrum, kök etc), men nu är jordning nästan ett ständigt krav vid nybyggnad. Vissa apparater har istället förstärkt isolering (en symbol, fyrkant med dubbel ram, finns någonstans på höljet) och är inte utförda för skyddsjordning. Det kan ändå finnas jordstift i kraftintaget, såklart, men de är då inte kopplade. Är apparaten faktiskt skyddsjordad, så är det inte lämpligt att ha signaljorden ansluten till höljet, det blir lätt störningar och knas av olika slag.

Att du kan mäta ett spänningsfält nära höljet på en ojordad apparat är inte konstigt. Det finns alltid lite "läckage" i nätdelen och om indikatorn är tillräckligt känslig så kommer spänning att indikeras. Man kan se det som att apparathöljet "svävar fritt" från kraftmatningen och beroende på hur nätdelen är konstruerad så är det inte alls säkert att "rättvänd" kontakt ger minst spänningsfält. Egentligen har det ingen betydelse, så länge apparaten är frisk inuti, det är så oerhört hög impedans i läckströmbanan så man kommer inte att märka nåt. Har man flera apparater i systemet så kan det dock påverka störnivån att vända på nätkontakterna på någon eller några av apparaterna.

Mätning av spänningsfält med en "indikator" är ju egentligen att mäta mellan apparaten och "jord" (fast det inte är helt självklart), men om man är orolig för att det faktiskt skulle vara överledning inuti en apparat, så måste man mäta med ett "normalt" mätinstrument mellan höljet och skyddsjord/vattenledning/nollan i proppskåpet. Helst ett instrument som drar lite ström, som ett gammalt vridspoleinstrument. Går det att mäta en spänning med den metoden bör apparaten undersökas.
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2015/08/11 :  17:22:06  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Det var väl egentligen det jag ville luska ut litegrann...det där med att ett svagare spänningsfält runt höljet inte automatiskt innebär att man vänt fasen rätt, alltså. Vill också klargöra att jag inte tror det är någonting fel på förstärkaren.

De flesta guider jag hittat angående hur man gör för att hitta rätt fas på hifiutrustning beskriver just hur ett svagare fält runt apparaten, så gott som alltid, innebär att man vänt strömkabeln rätt. Men det är alltså inte riktigt så enkelt?

De förefaller som att säkraste metoden är att fråga tillverkaren vilket stift i nätbrunnen som bör vara fasen, alternativt att köpa en fastestare typ Oelbach, kanske.

Hur som helst vill jag tacka för ingående och informativa svar!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000