HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En av dom billigaste uppgraderingarna hittills
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/08/12 :  08:46:43  Show Profile Send oliver a Private Message
Kanske jag bara hade tur men upplevde lite för tunn bas med min anläggning. Larsen 8 högtalare, Bladelius Balder slutsteg, primare r32 försteg, skivspelare pro-ject, RIIA Trigon advance SE, högtalarkablar Nordost Frey, pickup Ortofon 2M Black. Den uppsättningen bör ju enligt alla självutnämnda experter generera i ett ganska "ljust analytiskt" ljud, vilket det också gjorde på sätt och vis det saknades riktig djupbas som anläggningen egentligen borde kunna prestera. Lösningen kom oanat när jag beställde kabelmaterial från Svalander, ren silvertråd och bomullsisolering, sista spiken i kistan för iskallt ljud säger dom flesta. Men så paff jag blev när jag gjort kablarna klara. Så här detaljerat ljud med så mycket ren djupbas trodde jag knappast att det skulle bli. Lite pyssel med att fläta kablarna blev det ju och kablarna från skivspelaren blev jag tvungen att skärma men alla andra gick bra ändå. Har beställt mer till resten av anläggningen Köpte dessutom Eichmann Bullet Plug som kontakter vilket kanske spelar en del roll, hursomhelst har jag provat Biltema och Kjell o Company kontakter men det känns dumt på en kabel av silver att använda suspekt billiga kontakter. Kostnaden blev 3100 kr men då fick jag 6 kablar 60cm långa 4 obalanserade och 2 balanserade.

Skeptiker

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/08/12 :  08:58:35  Show Profile Send Vox a Private Message
Kul att det blev bra, men vad hade du för signalkablar tidigare?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/08/12 :  11:51:02  Show Profile Send oliver a Private Message
jag har provat lite olika, Nordost Red Dawn, harmonic tech, Van den Hul The Chord company, Supra och några till.Men den här är klart bäst hittills och klart billigare än nån av dom andra, ja Supran var billigare men är inte i närheten ljudmässigt.

Skeptiker

Edited by - oliver on 2015/08/12 11:52:27
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/08/12 :  13:03:57  Show Profile Send Wader a Private Message
Jag har varit sugen länge att prova svalanders silverfläta. Jag har provat att göra av koppartråd men inte kommit till skott med silver. Hmm hmm, detta är nog droppen som får bägaren att rinna över.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/08/14 :  07:22:37  Show Profile Send oliver a Private Message
Wader... testa, men räkna inte fel som jag gjorde, till en balanserad uppsättning går det åt 8 trådar/ kanal, obalanserad 4 trådar Håller på att fläta koppartråd också, slaktar gamla högtalarkablar med enkardeliga 0,7mm trådar av bättre kvalitet och ska bomullsisolera, kan vara intressant att jämföra. Men som sagt ett väldigt "öppet" ljud med väl artikulerad lågbas blev resultatet i min anläggning åtminstone den analoga vägen via vinylavspelning. Ska bli intressant att höra vad som händer den digitala vägen via DAC:en, där kanske det blir "tunt", men då får man väl köra kopparflätan där då.I vilket fall så är helgen räddad.

Skeptiker
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/08/14 :  12:55:39  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kul!
"Svalanderflätan" är en mycket bra/trevlig fläta. Det var faktiskt början på Sonus Concordia kan man säga. Det var när jag gjorde min första "svalanderfläta" med bomull och silver som jag fick blodad tand. Tidigare har jag provat div DIY under 20 år, men med tiden blivit allt latare och köpt färdigt, företrädesvis Nordost även jag.
Men först med bomull och högernt silver föll poletten ner. Jag hade testat geometrin med teflon och koppar och tyckt att det lät lovande, men var sugen på att iaf pröva riktigt fina material, och precis som du skriver vilken skilnad!
Jag hade en sådan fläta men med öppnare loop, för minskad kapacitans, i sortimentet under namnet MARS SC/CU, men med CDA-101 koppar.
Det var ren förlust att tilverka till det tänkta priset.
Du märkte kanske att det tog sin lilla tid att tillverka hela kabelparet.
Jag kommer återuppta Ag serien senare men av kostnadsskäl tillverkar jag för närvarande bara i koppar. Det blir vansinnigt dyrt att ligga på stora lager.
7N Cryo kommer väldigt nära silvret i ljud/klang, silvret är mer upplöst och ljusare/mjukare medans kopparn har lite mer närvaro i mellanregistret.

Jag uppmanar alla som är intresserade att prova samma sak som oliver,
Men det finns ju såklart mycket bättre med samma tänk men ytterligare utvecklat....hrmmm finns givetvis att prova om man är nyfiken. Se min byline.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/08/14 :  14:07:42  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är intressant att så många tror att silver ger kallt o hårt ljud, det gör det inte!
Inte om det är högrent silver, minst 5N och med bomull eller silke som dielektrikum/isolering finns ännu mindre minnesdistortion pga av att dels den dielektriska konstanten är såpass låg och den mekaniska dämpningen hög.
Silverplätterad koppar å andra sidan låter kallt o hårt enligt mig. Något vissa blandat ihop med dynamik och hög detaljeringnivå. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att silverplätterad koppar lider av någon form av frekvens-förskjutning.

Polerade du silvret ordentligt? Mycket jobb men något som helt klart har sina fördelar, åtmindstånde på lång sikt. En duktigt polerad yta häller jättelänge. Jag har finputsat silver som legat i 7 år utan att oxidera. Silver oxid leder fö bättre än silver.
Men det är tyvärr vanligare med silversulfat, silvret tar upp och reagera med svavel i luften, inte så bra. Polering och en yttre bariär i form av polyoefin eller teflon, båda har samma dielektriska värde men polyoefin är billigare och mjukare.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/08/14 14:24:54
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/08/15 :  10:13:08  Show Profile Send oliver a Private Message
Adagio..nej jag polerade aldrig, kanske man skulle gjort Nu flätar jag kopparkabel, mest på kul och för att jag hade Tar Labs högtalarkablar liggandes som jag inte använder och bomullsisoleringen har ett överkomligt pris. Enkardeliga kopparkablar som är 0,7mm och det blir signalkabel, borde funka. Lite jobb med att slakta och skala kabel är det ju, men man har nåt att göra i alla fall Ska jämföra lite längre fram när jag är klar med alla kablar. Och som sagt silverkabeln är rätt grym vilket lyft, i min anläggning i alla fall. Kontakterna däremot (Bullet Plug) vet jag inte om dom gjorde så stor skillnad, lödde på kul dit Kjell o Company på en kabel och jämförde ljudet vänster höger, nja.... tveksam om jag kan höra skillnad.

Skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000