HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lång usb kabel och kort signalkabel eller tvärtom?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2015/10/23 :  19:04:49  Show Profile Send coldcut a Private Message
Hej, ska dra en kabel från datorn usb kabel -> dac -> signalkabel -> högtalare och funderar på vilken kabel som blir bäst att korta ner? Det är ca 5m totalt från dator till högtalare och det är väl vad USB 2.0 har som begränsning utan usb förstärkare. Så vad kommer troligen att funka bäst, lång usb, kort signal eller tvärtom? Eller är hela diskussionen rätt meningslös?

-

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2015/10/23 :  20:40:54  Show Profile Send DavidS a Private Message
Jag inbillar mig att kort usb-kabel och längre signalkabel, helst balanserad (XLR) om möjligt.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/10/23 :  21:14:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Eftersom jag sitter i samma sits som dig coldcut, så håller jag med DavidS.
Jag har min MacMini ca 4m från DACen och tycker jag får bästa ljudet med USB till SPDIF omv vid Macen, med en 4m AES/EBU kabel till DACen (kablarna är av enkelt snitt, Supra USB 60cm eller 5m och sedan en enkel Klotz baserad XLR på endera 40cm eller 4.5m)
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2015/10/23 :  21:46:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Japp håller med kort usb - lång signal (med låg kapacitans och skärm) kabel är nog det som gäller.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2015/10/24 :  08:48:38  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message
Använder ibland lång (5 meter) USBkabel från dator till DAC utan problem, alla ettor och nollor landar där dem skall.

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2015/10/24 :  14:46:02  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Jag kör med en 8m usb kabel med väldigt gott resultat.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/10/24 :  15:08:56  Show Profile Send Adagio a Private Message
Den analoga signalen är mycket känsligare än digitala, när det blir längre kablar.
Edit: jag menar i ljudförändrande termer.
Lätt att jag valt längre usb alla dagar i veckan.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/10/24 15:10:18
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/10/24 :  19:27:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kolla bara begränsingar hos drivkretsarna till USB-kabeln vad gäller kabellängd. Annars säger jag kort analogkabel och lång digital-USB - såklart!

Edited by - soundbrigade on 2015/10/25 11:52:09
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2015/10/24 :  19:39:29  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag kör kort USB och lång signalkabel, det funkar,

Har inte testat det omvända.

Har även en AQVOX i USBkedjan den kanske är bra

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/10/25 :  11:15:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag skulle ha valt en lång USB kabel och en lång signalkabel, bara för att vara på den säkra sidan.

Tur att ni har mig med mina expertutlåtanden.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2015/10/25 :  17:56:03  Show Profile Send coldcut a Private Message
Ampalang: Är det en vanlig usb kabel av skrivartyp som du använder?

Till saken hör att jag tänkte gömma den långa kabeln i en 2-kanals kabelskena. I den undre kanalen kommer det förmodligen ligga en 220V AC förlängningskabel. Borde jag kanske sagt i början

Tack för svar, förresten




-

Edited by - coldcut on 2015/10/25 17:56:38
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2015/10/25 :  18:44:33  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Öh, nej det gör jag inte ;)

Skickar PM
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/10/25 :  21:01:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
5 meter är väl gränsen för USB?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2015/10/25 :  21:58:49  Show Profile Send MatsE a Private Message

Supra har usb kablar på 10 meter. När jag hade stationär dator hade jag usb på 2 ggr 5 meter med "sockerbit" förstärkare i mitten.

Det fungerade hur bra som helst med min Cambridge Dacmagic. Däremot så gick det inte bra att koppla in min Oppo 105 med samma usb.kabel. Då blev det störningar.

Nu har jag en ASUS laptop och behöver bara 5 m usb-kabel och det fungerar utmärkt. Billigaste möjliga kabel köpt från Alina.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2015/10/26 :  11:03:59  Show Profile Send coldcut a Private Message
PG Jeppson: AQVOX säger du.. Om jag förstått detta rätt är det en separat usb strömförsörjning med en pass-through plugg som släpper igenom själva signalen från ljudkällan..

Intressant. Är det någon som vet om det finns laddkablar med en dylik kontakt att köpa, dvs som släpper igenom signalen men laddar separat?

Eller behövs det ngn sorts inbyggd styrelektronik i väggbulan för att detta ska funka?

-
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2015/10/27 :  00:06:16  Show Profile Send coldcut a Private Message
Efter att ha läst på om min Mac mini, visar det sig att ljudutgången på baksidan även är en förklädd optisk utgång för toslink mini kontakt. Borde bli optimalt på flera punkter, dels för att den optiska specen tillåter kabellängd på upp till 100m, dels för att man avskiljer dac och dator elektriskt i signalvägen.
Tror jag prövar en lång toslink.

-
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/10/27 :  08:58:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Så är det förvisso, men därmed inte sagt att du får bättre ljud i slutändan.
Även om min setup inte matchade din ursprungliga fråga, är jag ganska säker på vad som fungerar bäst här hemma. Och det är MacMini till USB-SPDIF omvandlare med kort kabel emellan, sedan en XLR kabel för överföring av SPDIF signalen till DAC som står ca 4m bort i stereon. Jag är fortfarande inne på att en kortare USB ger mera fördelar än en kort analog kabel.
Vh Micke
PS Ser att du tänker lägga kabeln parallellt med en 230V kabel i skena och då är vi nog inne på optisk överföring som bästa alternativ iaf.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2015/10/27 09:01:52
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2015/10/27 :  10:25:47  Show Profile Send coldcut a Private Message
AlfaGTV: Är det M2techs lösning du kör med för formatbytet usb->spdif, eller har du hittat en annan variant?

-
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/10/27 :  10:54:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Har använt både HiFace I & II men idag nyttjar jag Gustard U10, n XMOS baserad kina-puff. Den har både I2S och AES/EBU och jag nyttjar det senare.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000