| Author |
Topic  |
|
|
Fred00
Member

202 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 16:46:31
|
Jag funderar på att uppgradera min anläggning som för närvarande består av Canton Ergo 91DC, Nad C370 samt en Technics SL-PS770D (3500kr på sin tid). Jag planerar att köpa antingen en beggad förstärkare eller CD. Min fråga är vad som skulle göra mest för anläggningen: en Primare A30.1 eller en Musical Fidelity X-Ray? Nu blir ju i och för sig förstärkarköpet, i så fall, något dyrare, men ändå... |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 16:49:47
|
Tycker att du ska satsa på en MF X-Ray. en riktigt trevligt cd-spelare som kommer göra ett större lyft än att byta stärkare. Då det är din nuvarande CD som är svagaste länken i kedjan. Men du berättar inget om vad di använder för signal/högtalar kabel. |
Trött på folk utan vett |
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 17:15:01
|
Tycker som ovan!       |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
|
RotelPower
Member

525 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 17:15:51
|
Skulle också byta CD. Men varför just X-ray?
|
Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
|
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 17:51:21
|
Förutom Denon DCD 155AR, då. Så är X-Ray en bra spelare.. Nöjd RotelPower?*Skrattar* |
Trött på folk utan vett |
 |
|
|
RotelPower
Member

525 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 17:55:22
|
 |
Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
|
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 17:57:23
|
X-rayen, kommer att passa bra till Canton. Den är ganska "varm" och lättfotad... sånt som Canton behöver. Men det är vad JAG tycker.
Tyvärr så tillverkas inte den längre... |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
|
Fred00
Member

202 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 20:42:39
|
Signalkabel: Vandenhul "The First" Högtalarkabel: Ähumm... Jamo 4mm2 (25 kr/m) Jag vet att högtalarkabeln anses suga, men jag har lånat hem betydligt dyrare kablar och hört liten eller ingen skillnad. Blev rätt förvånad över att signalkabeln (i mitt tycke i alla fall) gjorde mer än högtalarkabeln. Nu var ju i och för sig signalkabeln ganska dyr men det var högtalarkablarna (Bl a Audioquest Bedrock), som jag hade hemma, också... Ska man ha en kabel med snygga termineringar så blir det dyrt även om kabeln i sig är billig. Jag anser att jag hellre lägger de pengarna på övriga delar i systemet. I alla fall just nu när jag studerar. Ett alternativ skulle kunna vara att i alla fall uppgradera till Supra Ply 3.4, eller någon annan kabel som tar en upp från det riktigt billiga träsket. Men om jag knappt hörde någon skillnad på den ganska dyra Bedrock och min egna Jamo så är ju frågan om jag skulle märka något mellan Supra Ply 3.4 och Jamo.
Varför X-Ray? Tja, spelaren har funnits ett bra tag på marknaden vilket borde göra det relativt lätt (förhoppningsvis) att hitta en begagnad. Dessutom har spelaren alltid fått mycket bra kritik i pressen. Sist, men inte minst, så är jag helsåld på designen... |
 |
|
|
Explora
Member

65 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 21:43:11
|
OM du vill ha ett billigare alternativ fast ny så kolla in Cambridge D-500SE, den spelar oxå mjukt så den passar dina burkar. Förstärkaren duger nog ett tag till, du får nog räkna med att slanta upp lite om du ska hitta något väsentligt bättre. Bättre då att satsa mer på CD'n. Jämför gärna X-rayen med den nyare A3.2 CD'n från Musical Fidelity , den tycker jag är GULD!!! |
 |
|
| |
Topic  |
|