HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 tråkig fråga om american acoustics och dux
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/02/14 :  16:47:08  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
fråga 1.
min fabror har donerat sina avlagda American Acoustics D5550 högtalare till mig och i och med att jag inte hittar NÅGOT om american acoustics på internet så undrar jag om dom följdaktligen är ifrån något litet obskyrt företag som inte fått allämnt acceptans. är det någon som vet NÅGOT om american acoustics eller kans just dessa talarna?

fråga 2.

jag har även fått tag på en rolig reciever ifrån DUX, den luktar till och med 70-tal. det är en DUX Sound Project TA 12000 (tjusigt namn)är det någon som vet något om den och var på kvalitetsskalan den hamnar?

well, thanks in advance....

Think for yourself.
Question authority.

Edited by - eleven on 2003/02/14 17:16:42

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/02/14 :  17:35:53  Show Profile Send Neon Park a Private Message
American Acoustics tror jag togs in i tidernas begynnelse(läs sent 70-tal tidigt 80-tal)av någon som kallade sej cityimporten om firman finns kvar vet jag ej.
Mvh
Go to Top of Page

Daniel2
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/02/18 :  00:05:35  Show Profile Send Daniel2 a Private Message
Har själv en Dux Sound project TA12000 som gjort tjänst under tiden 1979-1996. Är nu pensionerad men fungerar fortfarande utmärkt utom att volymen "sprakar" lite när man vrider på den. Krävs kanske lite kontaktspray. Tung och gedigen med mycket bra ljud. Den tillverkades av Philips, och är (i det närmaste?) identisk med Philips AH686 som diskuteras i denna länk:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=9205

Dux TA12000 var den största förstärkaren i Sound project TA-serien, finns beskriven i Hifihandboken 1980 och kostade då 2800 kr.
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/02/23 :  16:18:43  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
tack för hjälpen!

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/02/23 :  16:24:08  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
förresten, på duxens baksida står det 300W, är detta verkligen möjligt?

låter lite fantastiskt....

(mycket talar väl för att min brist på kunskap i området ligger till grund, men det står onekligen 300W svart på vitt)

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/23 :  16:43:09  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det lär innebära att apparaten drar 300W vid maxbelastning, sådana watt som elbolaget tar betalt för. Men att förstärkaren ger betydligt mindre ut till högtalarna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000