fråga 1. min fabror har donerat sina avlagda American Acoustics D5550 högtalare till mig och i och med att jag inte hittar NÅGOT om american acoustics på internet så undrar jag om dom följdaktligen är ifrån något litet obskyrt företag som inte fått allämnt acceptans. är det någon som vet NÅGOT om american acoustics eller kans just dessa talarna?
fråga 2.
jag har även fått tag på en rolig reciever ifrån DUX, den luktar till och med 70-tal. det är en DUX Sound Project TA 12000 (tjusigt namn)är det någon som vet något om den och var på kvalitetsskalan den hamnar?
American Acoustics tror jag togs in i tidernas begynnelse(läs sent 70-tal tidigt 80-tal)av någon som kallade sej cityimporten om firman finns kvar vet jag ej. Mvh
Har själv en Dux Sound project TA12000 som gjort tjänst under tiden 1979-1996. Är nu pensionerad men fungerar fortfarande utmärkt utom att volymen "sprakar" lite när man vrider på den. Krävs kanske lite kontaktspray. Tung och gedigen med mycket bra ljud. Den tillverkades av Philips, och är (i det närmaste?) identisk med Philips AH686 som diskuteras i denna länk: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=9205
Dux TA12000 var den största förstärkaren i Sound project TA-serien, finns beskriven i Hifihandboken 1980 och kostade då 2800 kr.
Det lär innebära att apparaten drar 300W vid maxbelastning, sådana watt som elbolaget tar betalt för. Men att förstärkaren ger betydligt mindre ut till högtalarna.