HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudkort
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2015/11/20 :  15:50:30  Show Profile Send snaben a Private Message
Jag ska skaffa ett bra ljudkort med bra DAC för att lyssna på FLAC-inspelningar i ett par bättre hörlurar. Gärna ett externt ljudkort.


OED

Edited by - snaben on 2015/11/20 15:59:44

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2015/11/20 :  18:47:21  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Ja?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/11/20 :  19:45:51  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag förmodar att du vill ha tips på lämpliga ljudkort snaben?
Även om Ampalang svarar väl kort, tror jag att han lixom mig vill veta mer om dina önskemål...
Externt ljudkort kan betyda många saker och det är lättare om du avslöjar hur du tänkt nyttja det.
Kör du Mac/PC? Tänkt ansluta med SPDIF/USB/FireWire? Ska lösningen vara mobil, alltså gå på batteri/usb-powered? Vad ör det för lurar, InEars eller onEars med 600Ohm impedans? Lyssnar embart på klassiskt/punk/vokaljazz etc?

Ja, du hajjar... Det är lättare att diskutera kring såns hära val om man vet lite mera..

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2015/11/20 :  20:01:48  Show Profile Send snaben a Private Message
Good Points - Jag har varit fri från HIFI-bacillen under 6 - 7 år nu men känner nu att det sakta börjar ta fart igen - och nu tänkte jag börja med hörlurar och min dator - PC. Jag har börjat läsa in min skivsamling i flacformat och behäver ett ljudkort och gärna externt. Gelast USB-anslutning och gärna en digitalutgång om det finns så att jag kan koppla in en bättre DAC i framtiden....

Sen musiksmak - ja väldigt brett men inte så mycket klassiskt men gärna jazz och lättare pop -

olle

OED
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/11/20 :  20:33:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
HiFi-bacillen blir man väl aldrig fri ifrån? Man kan vara symptomfri periodvis dock!
Nåväl, ta en titt på granntråden som handlar om DAC'ar, jag tror du kan hitta tips däri på lite varianter som kan passa plånbok o smak.
Spontant känner jag iaf att en vettig dac med USB-anslutning och hörlursutgång ger dig vad du önskar? Jag tänker t.ex. Teac UD-501/503 eller Marantz motsvarighet?
Chord Hugo (TT) eller Furutech ADL ger dig mobil möjlighet också...
Men det är ju ett veritabelt smörgåsbord med liknande produkter på marknaden för närvarande. Ta med dina favvolurar och gör ett besök på någon närbelägen hifi-nasare med ett utbud inom segmentet? Finns produkter i prisklasser mellan hundralappar upp till hundratals tusenlappar!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000