Är det någon här som har en aning om hur man gör det till det här filtret:?
det ska tydligen vara ganska lätt att justera in med hörseln (skruvmejslar i örat?)men man vill ju gärna veta lite mer teoretiskt vad man sysslar med...
Skall du räkna ut delningsfrekvensen så måste du ha impedanskurvan och frekvensresponskurva för elementen om det är den akustiska delningen du vill åt, och det är det förmodligen.
Tror att du skulle kunna få mycket bättre resultat ifall du bygger ett filter anpassat till elementen istället.
Ok, har du data på elementen så är det "bara" att räkna som vanligt (komplext): impedansen för en spole är ju = jwL och för en konding =1/jwC. L1 är ju parallellt med diskanten och den i sin tur i serie med bas"kretsen" där L2 är i serie med basen o.s.v. ...
Vid låga frekvenser går alltså strömmen genom L1 och vidare genom basen och L2 (om man har C1 annars går en del genom R1 också). Vid höga frekvenser går den genom diskanten och vidare genom R1 och C1. Men för att veta mer exakt vad som händer runt delningsfrekvensen måste man nog ställa upp en (komplex) ekvation.
Men jag tror fortfarande att det är lättare att få ett bättre resultat om man istället utgår från elementen och räknar fram ett nytt filter därifrån (tjat tjat..)
Kanske bara svammel men så tror jag att det fungerar liksom.... L2 ger baffelkompensation. C1 och R1 kompenserar för bashögtalarens och L2 induktans. Dessutom styr de balansen mellan diskant och bas. L1 ger delningsfrekvensen (tillsammans med diskanten?)
Sådärja! nu börjar vi komma nånvart. Tack grabbar! Ska bara försöka nyktra till efter gårdagens fest innan jag försöker aktivera min enda (och oftast glada)hjärncell
Använd kalkylbladet på denna sidan, funkar mycket bra. Man behöver impedansvärdena vid den tänkta delningen bara, blir mera exakt då. Har själv bytt filterna i alla mina högtalare, man kan inte tro att det är samma element! Låter fantastiskt bra. Hör nu detaljer som inte fanns innan.....