Är ute efter ett par fötter till mina högtalare och har hittat JR Audio men inte sett nåt skrivet om dessa. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa så vore det kul att få ta del av dessa.
"Hemligheten" är gummidelen "Vibrapod" i JRaudios fot, resten är mer kosmetika. I princip: En kapad gummiboll/kona. Hårdheten på gummit och godstjockleken varierar för olika belastningsområden. Vid rätt belastning isolerar foten vibrationer till/från omgivningen som ligger vid rot(2) x gummikonans egenresonans högre än egenresonansen för gummikonan. SD-foten funkar på samma sätt och det gör även vibrationsdämpare för industriändamål vid instrument och maskiner.
Specarna på JRAudios fot och Vibrapod är obefintliga när det gäller det viktiga, -vilken lägsta resonansfrekvens du kan nå, ju lägre desto bättre. För SD-foten ligger den kring 16-17 Hz vid tjocklek 12 mm om jag minns rätt från diagrammen på Getzners Sylomermaterial. För vibrationsdämpare i gummi för industriella ändamål kan du nå lägre, kring 4 a' 10 Hz. Pris för dom är troligen lägre, prestandan bättre men utseendet fulare.
Vibrationsfötterna Novibra "M" eller "RAEM" är lämpligare än gummimattan Novibra om man vill avisolera vibrationer så lågt som möjligt nedåt i frekvens. I diagrammen ser man också att man bör ligga så nära maxbelastning/fot som möjligt för att få lägsta möjliga egenresonans i foten.
Ingen av dom tar väl någe' skönhetspris direkt men funkar bra gör dom och att dölja fötterna är ju ganska enkelt om man vill. (Själv har jag använt RAEM under värmepumpen som installerades och kommer ha M eller RAEM under nya fronthögtalare som spikas ihop.)
Ska testa med Sonic designs dämpfötter även om de bara är typ 15 mm höga, dock så måste jag hitta nåt som är typ 35 mm högt för att lägga under dämpfötterna så att basporten kommer på rätt höjd över golvet. Testade att ställa dämpfötter under befintliga fötter/ben och det blev helt fel så det är nog bra att hålla sig på 50 mm över golvet som dagens fötter är.