HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stort avstånd mellan elementen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2016/02/19 :  12:32:21  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
På bilden nedan är det nästan ett enormt avstånd mellan mellanregisterhornet och de övriga,
finns det fördelar med detta?

Det sägs ju att det optimala är att ljudet kommer från en punkt,
som synergyhorn (undantaget subwoofers). Då borde det strävas efter
att minska avstånden så mycket det går?


Drömmer om bra ljud...

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/02/19 :  19:33:03  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Ja,du Sladdis. För att minska ner de akustiska fasfelen bör de ingående elementen vara/sitta så tajta varandra som möjligt. Tyvärr ser man idag många andra, helt felkonstruerade högtalare. Konstruktioner som mer är styrda av moderna trender, än av hur ljudet påverkas av formen på lådorna.

Edited by - Eriksson on 2016/02/19 19:34:13
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/02/19 :  20:05:12  Show Profile Send Eriksson a Private Message
En annan mycket viktig aspekt på det här är att elementen övergår slätt mot baffelytan, alltså att elementen sitter i samma nivå som baffeln, alternativt i samma nivå som tygskivan.
Gör de inte det, får man något som kallas diffraktion. Det betyder att ljudkurvan kommer att brytas av i mellanregistret. Det här kommer av känsliga öron att i så fall uppfattas ungefär som ett akustiskt fasfel.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/02/19 :  20:44:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jag skulle tro att konstruktören ville ha övre mellanregister och diskant i öronhöjd och väljer att 'offra' låg-mid.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/02/19 :  22:08:01  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Nej, det tro inte jag. _Det finns inget som säger att han vill offra något välljud i öronhöjd före något annat välljud. Är det så så är det något annat fel.

Edited by - Eriksson on 2016/02/19 22:30:44
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/02/19 :  22:30:57  Show Profile Send Snutten a Private Message
Vet inte om det är samma högtalare jag läste om som spelats på en mässa utomlands, men de såg snarlika ut med utspridda element. De högtalarna ansågs allmänt spela bäst på hela den mässan.
Så det behöver inte vaara dåligt, bara konstruktören tagit hänsyn till detta måhända. Men visst skapar utseendet farhågor som behöver verifieras med provlyssning.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/02/19 :  23:13:52  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Snutten: Det här beror på läget hos de inblandade. En riktig Hifi-högtalare är alltid överlägsen allt annat. Det finns inget annat när det gäller den riktiga
hifi-världen.

Edited by - Eriksson on 2016/02/19 23:18:34
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2016/02/19 :  23:27:46  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Om man undersöker principen för "konsthuvudstereo" så verkar det nog mest rimligt att allt ljud (hela spektrat av frekvenser) har en utgångspunkt, eftersom det mänskliga hörandet utgår ifrån våra enkla öron, som ju bara har en "pickup-point" per sida. Vi har inte ett diskant- mellan- eller basöra på olika ställen, så om vi lyssnade på originalljudet är vår upplevelse att vi får in alla frekvenser i samma tratt, så att säga. Ingen utspridning av ljudet beroende enbart av frekvensen. Det optimala borde kunna vara bredbandselement i en adekvat låda (eller horn).

Upplevelsen för lyssnaren, däremot, är nåt som är lite annorlunda än vad som kan verka logiskt eller teoretiskt "det bästa", så när det gäller högtalare är det nog väldigt mycket trial and error som gäller för lyssnaren. Dvs, en konstruktion ska inte dissas utan att ha testats. Min personliga uppfattning är nog att koncentrerade ljudkällor ger bäst upplevelse när man väl hittat lyssnarpositionen (och allt annat som hör till också stämmer, typ rumsakustik etc).

Edited by - lampuradio on 2016/02/19 23:29:06
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/02/19 :  23:46:43  Show Profile Send Eriksson a Private Message
En riktig Hifi högtalare skulle jag vilja säga ska ha dessa egenskaper: Impedansen skall hålla sig mellan 6,4-9,6 ohm för ett 8 ohms element. Filtrets fasläge skall hålla sig inom intervallet +/-10 grader. Ljudkurvan ska hålla sig inom -/+ 3 db inom hela audiområdet. ingen lätt uppgift alltså.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/02/20 :  00:09:11  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Lampuradio: Jag är inte säker på att jag förstår allt du påstår, men med alla egna år som högtalarkonstruktör kan jag med säkerhet säga det jag gör, Allt blir bäst om man kan hålla sig inom dessa gränser jag anger här.

Edited by - Eriksson on 2016/02/20 00:38:50
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2016/02/20 :  07:12:46  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Kan man tänka sig att det delas passivt?
Då innebär det att trattarna hamnar olika långt från varandra.
Och för att inte lowmid-tratten ska vara i vägen för de två mindre så hamnar den helt enkelt högt upp
och långt från dom andra. Tilläggas kan att på bilden står dom uppställda i ett
väldigt stort rum, dom kanske inte funkar så bra i en studentlägenhet

Lite fler bilder: http://stereo-lab.de/Customer-Projects

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/02/20 :  07:22:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Du verkar rätt säker i dina påståenden Eriksson. Har du provat själv på ett flervägs hornsystem och kollat vad skillnaden blir?

Om du skulle gjort denna hgt. själv, hur hade du gjort då och varför?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2016/02/20 :  12:05:41  Show Profile Send Leif B a Private Message
Spolarna verkar ligga i samma plan. Men man bör nog inte sitta allt för nära.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2016/02/20 :  12:19:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vad har spolarnas placering med detta att göra?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/02/20 :  17:44:20  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Ja, det här är spritens fel. Har man tagit sig några öl, blir man väl kanske lite kaxig. Nej, Skämt o sido. Nej, Petter, jag kan inte göra en hornhögtalare.

Jag är inte allmänt kunnig på Audio, på det viset som du är. Det jag kan är främst bassreflex och kanske filtren till dessa. Jag är alltså inte alls bred i mina kunskaper, men jag tycker nog ändå att jag har haft lite tur med mina reflexare.

Det jag skrivit ska nog ses mera i detta sammanhang. Sen vill jag säga att jag är absolut ingen tvärsäker fackidiot, tvärtom. I själva verket har jag många gånger svårt att skriva om mina egna alster.

Jag tycker faktiskt många gånger att det känns rätt jobbigt att redovisa mina egna byggen.

Jag hoppas att du kan ta till dig dessa rader Petter, och acceptera mig som den jag är. Ja, jag är en ren amatör. Men en amatör som hållit på i 25 år, och något har man väl förhoppningsvis lärt sig på dessa år, trots att man inte är professionell.

Jag tycker det är jäkligt bra att du är tillbaka här på forumet. För då har vi med ett proffs att göra med, som kan rätta till det vi/jag amatörer gör fel med, eller tänker fel med.

Eriksson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000