HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Remdrift vs Direktdrift
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:06:58  Show Profile Send Larsho a Private Message
Även om jag har min åsikt klar skulle det vara kul vad
medlemmar på detta forum anser om detta, för och -nackdelar.
Eller är detta kanske rentav en generationsfråga ?? Vi lite
äldre audiofiler föredrar remdriften, men jag kan ha fel

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2003/02/15 19:11:05

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:10:08  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag fördrar helt klart remdrift pga av att de spelare jag har hört som låtit bäst har varit remdrivna. Men jag har ett litet förbehåll jag har aldrig hört en påkostad direktdriven spelare.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:00:03  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Vill man köpa nytt idag har man väl inte så mycket val? Då blir det remdrivet. Direktdrivna skivspelare av rang verkar bara finnas i två kategorier, antingen äldre spelare, som visserligen är bra, men begagnade och utan support, reservdelar och dylikt, eller svindyra nya varav jag bara känner till Rockport. Alltså är direktdrivet nuförtiden bara för dem som orkar hålla på med gamla maskiner, eller har råd med den bästa av alla(?) skivspelare.

Själv tycker jag direktdrift är tufft. Man slår ur underläge liksom. Dessutom gillar jag 70- och 80-talsdesignen på spelarna i länken nedan.

Här en bra sajt för oss som gillar direktdrift: http://de.geocities.com/bc1a69/index_eng.html

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:12:51  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Direktdrift fick dåligt rykte i början på 80 talet när det släpptes en del "billiga" direktdriftsspelare. En direktdriven spelare behöver inte vara sämre änn en remdriven.
Men i de mera normala prisklasserna (under 10 kkr)så är nog remdrift att föredra.
Jag själv föredrar remdrift på skivspelare.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Edited by - Gemeni on 2003/02/15 22:14:17
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:13:07  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Vill man köpa nytt idag har man väl inte så mycket val? Då blir det remdrivet. Direktdrivna skivspelare av rang verkar bara finnas i två kategorier, antingen äldre spelare, som visserligen är bra, men begagnade och utan support, reservdelar och dylikt, eller svindyra nya varav jag bara känner till Rockport. Alltså är direktdrivet nuförtiden bara för dem som orkar hålla på med gamla maskiner, eller har råd med den bästa av alla(?) skivspelare.

Själv tycker jag direktdrift är tufft. Man slår ur underläge liksom. Dessutom gillar jag 70- och 80-talsdesignen på spelarna i länken nedan.

Här en bra sajt för oss som gillar direktdrift: http://de.geocities.com/bc1a69/index_eng.html

Kan nog hålla med, många direktdrivna skivspelare från 1970-80 tal är snyggare än många med remdrift, men det är väl samma problem med äldre remdiftsmaskiner att det är svårt att hitta reservdelar ??

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:21:15  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Gemeni

Direktdrift fick dåligt rykte i början på 80 talet när det släpptes en del "billiga" direktdriftsspelare. En direktdriven spelare behöver inte vara sämre änn en remdriven.
Men i de mera normala prisklasserna (under 10 kkr)så är nog remdrift att föredra.

Vad är det för trevlig skivspelare som finns med på
dina bilder

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:22:00  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Ja, det är sant. Men det finns gott om nya remdrivna spelare att köpa om man inte vill hålla på med gamla maskiner, men finns det en enda direktdriven? Som låter bra och inte kostar en förmögenhet?

Synd tycker jag, för frågan remdrift/direktdrift blir nästan akademisk om man vill ha en ny spelare.

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:25:37  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

Ja, det är sant. Men det finns gott om nya remdrivna spelare att köpa om man inte vill hålla på med gamla maskiner, men finns det en enda direktdriven? Som låter bra och inte kostar en förmögenhet?

Synd tycker jag, för frågan remdrift/direktdrift blir nästan akademisk om man vill ha en ny spelare.

Så sant så, men jag har spanat in 2 st direktdrivna, nämligen
JVC QL 10 samt Technics SL MA 1, vet inte så mycket om dem förutom
att de är vackra skapelser.

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:33:27  Show Profile Send Saro a Private Message
JAg har remdriven cd
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:34:32  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Samuelrönnqwist

JAg har remdriven cd

Hmm lite udda, vilken kan det vara

Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:40:33  Show Profile Send poppop a Private Message
hmm... var inte anledningen till remdrift att man skulle ha motorn så långt från skivtallriken som möjligt? Själv köt jag direktdrift på min traktor... Alltså min Technics 1210 mkII... Kvar från min DJ-period...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/15 :  23:04:07  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Som användare behöver man väl inte bry sig om ifall det är rem eller direktdrivet. Utan om hur det låter.
Vad jag förstår finns det ett undantag, DJs som måste få snurr på tallriken omedelbart och inte kan vänta 5 sekunder innan den uppnår korrekt hastighet.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/15 :  23:07:28  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

Som användare behöver man väl inte bry sig om ifall det är rem eller direktdrivet. Utan om hur det låter.
Vad jag förstår finns det ett undantag, DJs som måste få snurr på tallriken omedelbart och inte kan vänta 5 sekunder innan den uppnår korrekt hastighet.

Jodå men det är ju även pålitligheten som är ganska viktig, eller
kanske tänker jag fel

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/15 :  23:25:36  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
De värsta synderna hos vissa remdrivna spelare är i min mening, att behöva byta trissa, eller ännu värre lyfta på tallriken, för att styra farten (33/45) och att behöva dra igång tallriken för hand. Men som sagt, det gäller ju inte alls alla spelare. Sedan finns det väl ingen remdriven spelare med stroboskopränder på kanten av skivtallriken heller?

Sedan har jag hört sägas att remdrivna spelare kan låta olika beroende på vilket band/snöre man använder och hur spänt det är. Verkar trassligt.

Men självklart är ljudet viktigast. Ett visst mått av obekvämhet kan man ju leva med om musiken låter bättre av det ena eller andra.

Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/02/15 :  23:48:23  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Jag säljer min direktdrivna skivspelare om någon är intresserad. Kan gå ner lite i pris. Se länken!
http://www2.blocket.se/view/925863.htm?l=0
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/15 :  23:52:03  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Nu börjar det närma sig tjafsstadiet, men jag kan inte låta bli.
Stroboskopkanter är väl bra, men har man någon nytta av dem utan exakt stroboskopljus? En stroboskopskiva kan man få tag på rätt billigt om man har en remdriven utan sådana finesser.
Klart att man måste ha rätt rem till en remdriven, men den brukar man få när man köper den!

Larsho, du pratar om pålitlighet men säger inte ett dyft om vad du menar.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/16 :  00:01:04  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

Nu börjar det närma sig tjafsstadiet, men jag kan inte låta bli.
Stroboskopkanter är väl bra, men har man någon nytta av dem utan exakt stroboskopljus? En stroboskopskiva kan man få tag på rätt billigt om man har en remdriven utan sådana finesser.
Klart att man måste ha rätt rem till en remdriven, men den brukar man få när man köper den!

Larsho, du pratar om pålitlighet men säger inte ett dyft om vad du menar.

Driftssäkerhet då ??? låter det bättre ??

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/16 :  00:11:54  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Ränderna för mig är såklart bara en kosmetiskt fråga. Jag tycker det ser tufft ut, säkert för att så såg skivspelare ut när jag var liten. Ingen praktisk nytta alls. Allra roligast skulle det ju vara med en liten tecknad film på kanten, som spelades upp i lampans sken. Gör Disney skivspelare?

Samma sak med snören och remmar, det är bara någonting jag helst skulle vara utan, om jag fick välja. Personliga preferenser, inget annat.

Visst följer det med en rem till remdrivna skivspelare, men det hindrar ju inte folk från att tweaka dem med egna varianter?

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/16 :  18:53:00  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

Ränderna för mig är såklart bara en kosmetiskt fråga. Jag tycker det ser tufft ut, säkert för att så såg skivspelare ut när jag var liten. Ingen praktisk nytta alls. Allra roligast skulle det ju vara med en liten tecknad film på kanten, som spelades upp i lampans sken. Gör Disney skivspelare?

Samma sak med snören och remmar, det är bara någonting jag helst skulle vara utan, om jag fick välja. Personliga preferenser, inget annat.

Visst följer det med en rem till remdrivna skivspelare, men det hindrar ju inte folk från att tweaka dem med egna varianter?

Helt rätt !!!

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/16 :  18:56:56  Show Profile Send Saro a Private Message
quote:
Originally posted by Larsho

quote:
Originally posted by Samuelrönnqwist

JAg har remdriven cd

Hmm lite udda, vilken kan det vara

C.E.C Tl51Z
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/16 :  21:58:30  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Det är ett Fostex träradialhorn som du har gömt där i hörnet, eller hur?
Jag har två st, själv i källaren inkl. drivers som jag inte vet vad jag skall göra med.

quote:
Originally posted by Gemeni

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/02/16 :  22:19:27  Show Profile Send tompa a Private Message
quote:

På en av mina gamla spelare, Hitachi HT-550, finns kantränderna och de har en alldeles exakt nytta, nämligen att belysta med den utanförliggande stroboskoplampan (på "chassit") visa om hastigheten är den rätta - och det har den varit i ca 20 år, m a o en pålitlig spelare, som faktiskt aldrig strejkat.
Tompa
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/16 :  22:23:49  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Min lampa är paj, på min spelare gör de ingen nytta längre.

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/17 :  09:49:59  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

Min lampa är paj, på min spelare gör de ingen nytta längre.

Kanske dags för en pannlampa

Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/02/17 :  14:11:01  Show Profile Send poppop a Private Message
Men är det bra ur ljudsynpunkt att ha en stor jäkla magnet direkt under picupen?

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1144 Posts

Posted - 2003/02/17 :  16:36:51  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hej hopp!
Och Dual hade fartränderna på deras spelare åxå.
Sen hade Dual en med gummihjulsdrivning, helautomatisk med repeterfunktion. Ljudet var väl inte det bästa men roliga funktioner.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000