HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätlister och nätkablar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2016/05/16 :  20:50:11  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Nu är jag ute på djupt vatten igen men undrar lik förbaskat om nätlister och dito kablar kan förbättra ljudet. Om, hur högt i pris bör man gå för att höra någon som helst skillnad?

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2016/05/16 :  21:19:30  Show Profile Send DavidS a Private Message
Ett hemlån skulle råda bot på frågorna antar jag! :-)
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/05/17 :  09:11:30  Show Profile Send CC a Private Message
Du är ute på djupt vatten och ovan svar från DavidS är bra.

Dock.
Att koppla in någon exklusiv nätkabel eller list på måfå kan ge vilket resultat som helst. Eller inget resultat alls eftersom din "miljö" kanske är så nedlusad att du inte kan höra skillnaden. Vilket jag tror är den vanligaste orsaken till att en del inte hör någon förbättring/försämring...

Men du, det är absolut inte priset som avgör om du förbättrar ljudet. Allt går alltid att göra bättre, men börja med att "städa" upp bakom boet först (om du inte gjort detta redan?). Och dra fräsch skärmad kabel från elskåp å fram till anläggning. Det gör störst skillnad! Häng sedan på en "bra vanlig" nätlist. Använd till att börja med "vanlig" bra nätkabel till alla apparater. Alltså så "ren å enkel" miljö som möjligt. Sedan kan du börja testa med med exklusiva (å ofta lite dyrare) lösningar.

Ps.
Nätströmmen är det som är första länken till det analoga ljud du hör i dina högtalare. Allt påverkar, men hur mycket och hur hörbart vet ingen annan än du!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2016/05/17 :  09:37:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Djupt vatten, sa Bull

Skärmade kablar är det enda som gett någon som helst effekt hos mig och sådana kan du köpa var som helst. Sen är det ju coolt med någon tjock boa på golvet men bättre ljud vete f-n om det ger.

Du kan kolla själv om du får in störningar genom att hålla mobiltelefonen intill, hörs det att den snackar med mobilnätet behöver du göra något.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2016/05/17 :  13:28:11  Show Profile Send GyroSE a Private Message
Förra året drog jag dedikerad el från egen grupp i elcentralen ut till anläggningen. Satte in en Klangmodul IIIG (med 16A kopparsäkring) i elcentralen samt en Furutech- väggkontakt ute vid själva anläggningen. Har inte skärmad kabel mellan elcentral och vägguttag- däremot kör jag skärmat (Supra LoRad) från varje enhet i racket. Hade från början avsikt att skaffa en skärmad strömkabel av högsta kvalitet att dra mellan elcentral och väggkontakt men blev faktiskt avrådd från flera håll så jag satsade i stället på en grov oskärmad standardkabel. Fick till mer luftighet, mer rymd, ökad 3D känsla och mer svärta med detta lilla "ingrepp"- är supernöjd! Har inte "vågat" börja experimentera något nämnvärt med strömkablar utan jag kör på med mina Supra- kablar så länge...

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2016/05/17 13:29:35
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/05/18 :  08:57:22  Show Profile Send CC a Private Message
GyroSE "Hade från början avsikt att skaffa en skärmad strömkabel av högsta kvalitet att dra mellan elcentral och väggkontakt men blev faktiskt avrådd från flera håll"

- Intressant det där med skärmat på kablar eller inte. För är det något som har väldigt stor inverkan (på gott å ont) på elkablar så är det skärmningen och dess utförande(!) så jag måste erkänna att det kan vara en lättare väg att gå med att köra oskärmat.
Och om man har tur och kan lägga elkabeln på ett så sätt att den inte påverkar/påverkas allt för mycket så kommer man lindrigare undan.
Så jag har viss förståelse för de som propagerar för oskärmat... Man får försöka väga för och emot.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2016/05/18 :  10:45:49  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Åt elnätet kan jag dessvärre inte göra mycket enär jag bor i ett äldre hus. 60 år drygt. Det värsta är att det förefaller som, köket vardagsrummet, och även sovrummet ligger på samma säkring. Sedan är det en helt annan sak att jag bör röja upp i "ormboet" Bakom apparaterna.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/05/18 :  10:54:54  Show Profile Send CC a Private Message
Att bo i ett äldre hus är ingen ursäkt i vår strävan efter det perfekta ljudet :-)

Nästan än viktigare att dra dedikerat nätkablage från elskåp till anläggning då! :-0
Fråga mig, jag vet ;-)

(Jag gjorde en "sniklösning". Satte ett nytt jordat vägguttag strax bredvid elskåpet, kopplat till egen propp och dubbelskärmad fet nätkabel som elektriker godkänt. Därefter har jag en "förlängningskabel" av samma sort till utrymmet där stereon står. Alltså ingen "fast" installation som någon kan bråka om...)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000