| Author |
Topic  |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 01:01:39
|
Är det någon som kan upplysa lite om Coplands integrerade förstärkare, CSA 14? Kan det vara ett bra beg köp? Hur är det med kraften i denna förstärkare, orkar den driva lite kinkigare högtalare? Läste någonstans på HiFiForum, att äldre Coplandförstärkare låter luddiga eller nåt ditåt, stämmer det? Är det inte ett gott rörljud i dem, i stil med Quad? Vad bör en bättre beg CSA 14 kosta (inkl riaa)?
|
|
|
VälLjud
F.d. Affe

116 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 01:10:13
|
Hej Tompa,
Jag har haft en csa 14 under ca ett års tid och måste säga att det är en trevlig förstärkare med ljud kraktär lite åt det varma. Högtalarna bör kanske inte vara för tungdrivna, men att jag använde den med canton ergo rcl vilket var helt ok. Mvh Affe
quote: Originally posted by tompa
Är det någon som kan upplysa lite om Coplands integrerade förstärkare, CSA 14? Kan det vara ett bra beg köp? Hur är det med kraften i denna förstärkare, orkar den driva lite kinkigare högtalare? Läste någonstans på HiFiForum, att äldre Coplandförstärkare låter luddiga eller nåt ditåt, stämmer det? Är det inte ett gott rörljud i dem, i stil med Quad? Vad bör en bättre beg CSA 14 kosta (inkl riaa)?
|
Edited by - VälLjud on 2003/02/16 01:11:20 |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 01:16:37
|
Tack Affe, det verkar lovande som du beskriver CSA 14! Mina högtalare går lite åt det ljusa hållet, så då borde ju den här förstärkaren passa. Har du riaa-steg i din? Jag spelar mycket vinyl och vill gärna veta om det inbyggda är OK eller man ska köra med ett bättre externt.
|
 |
|
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 09:38:37
|
quote: Originally posted by tompa
Läste någonstans på HiFiForum, att äldre Coplandförstärkare låter luddiga eller nåt ditåt, stämmer det? Är det inte ett gott rörljud i dem, i stil med Quad? Vad bör en bättre beg CSA 14 kosta (inkl riaa)?
Min är en konstruktion från början av -90 talet (CTA501) fast tillverkad i slutet av -90 talet. Kan inte hålla med om att de äldre Copland låter luddiga. Jag har hört av Audio Consult i Köpenhamn att tidiga Copland, dvs innan det nybildades (i början av 2000 talet?), detta var Coplands glansdagar, och det som producerades i det sk nya Copland inte håller samma klass. Men detta är bara var jag hört av handlare, och man vet ju inte vilka intressen de har av att uttala sig i endera riktningen. Han som konstruerade de gamla apparaterna bor precis bredvid Auido Consults butik och konstruktören (kommer inte ihåg namnet) brukade föredra att matcha Audio Note högtalare med Copland.
Faktum är att äldre Copland idag säljs ut för en spottstyver(6000 - 9000kr), vilket förefaller obegripligt med tanke på hur gedigna och väljudande dessa apparater är, speciellt i jämförelse med apparater av många andra märken som kostar minst det dubbla begagnat.
Du skall inte använda uttalat tungdrivna högtalare. |
 |
|
|
BluesBoy
Member

160 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 10:27:13
|
| Jag har själv äget en CSA 14 under flera års tid. En mer pålitlig pryl får du leta efter. Visst om du har riktigt tungdrivna högtalare så kanske det inte är rätt men den funkar i de allra flesta fall. Själv prövade jag den på ett antal olika högtalare. Dyanudio, Canton, Wilson-Benesch, JmLab, Acoustic Energy och ALR/Jordan och det funkade smärtfritt. Kom dock ihåg att höra när rören är bytta, dessa bör defenitivt vara bytta med 2000 timmars intervaller. Det gör stor skillnad för ljudet. |
 |
|
|
Byron
Starting Member
4 Posts |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 12:07:00
|
quote: Originally posted by BluesBoy
Jag har själv äget en CSA 14 under flera års tid. En mer pålitlig pryl får du leta efter. Visst om du har riktigt tungdrivna högtalare så kanske det inte är rätt men den funkar i de allra flesta fall. Själv prövade jag den på ett antal olika högtalare. Dyanudio, Canton, Wilson-Benesch, JmLab, Acoustic Energy och ALR/Jordan och det funkade smärtfritt. Kom dock ihåg att höra när rören är bytta, dessa bör defenitivt vara bytta med 2000 timmars intervaller. Det gör stor skillnad för ljudet.
Vad kostar det att byta rör? Det är väl förmodligen aktuellt vid köp av en begagnad. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
Cliff Barnes
Member

72 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 12:31:48
|
| Är fjärren enda skillnaden mellan csa28 och csa14? |
Im not a loser |
 |
|
|
Byron
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 14:53:40
|
Fjärren är den påtagliga skillnaden. Det lär dock finnas vissa komponentförändringar mellan modellerna, så det är möjligt att de kan låta lite olika (själv har jag inte jämfört dem).
Se t.ex. Alvin Gold recension i Hifi Choice: http://www.hifichoice.co.uk/archive/perl/603_printreview.htm
|
 |
|
|
BluesBoy
Member

160 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 16:41:57
|
| Divander: Det är inte dyrt att byta rör. Jag tror att mitt byte gick på under 500 kronor. Om kunskapen finns går det säkert att sätt i några bättre, men det var inget jag själv prövade. |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 17:43:34
|
quote: Originally posted by BluesBoy
Divander: Det är inte dyrt att byta rör. Jag tror att mitt byte gick på under 500 kronor. Om kunskapen finns går det säkert att sätt i några bättre, men det var inget jag själv prövade.
Ja det var ju inte så farligt. Ibland kostar ju servicen på en begagnad pryl lika mycket som man gav för den. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 18:55:57
|
Nu är jag verkligen sugen på en Copland CSA 14! Tack för alla intressanta inlägg! Finns det någon som har jämfört Copland-ljudet med Quad-ljudet och kan ge en beskrivning?
Tompa |
 |
|
|
Byron
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 08:43:57
|
Jag ägde tidigare en integrerad Quad 77-förstärkare, men bytte den mot CSA-14 när jag tröttnade på den buggiga fjärrkontrollen (ett problem med 77-serien, de nya 99:orna lär inte ha dessa problem). Både Quad 77 och CSA-14 uppfattade jag som neutrala förstärkare med god upplösning - utan något utpräglat sound åt något håll. CSA-14 har i mitt tycke inte något "traditionellt" rörljud, att den ibland beskrivs låta mjukt beror nog mer på att den inte lägger till någon syntetisk biklang som en del andra förstärkare presterar, snarare än att den softar till ljudet.
Äldre Quadar har jag hört för lite av för att uttala mig. |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 22:45:56
|
Copland CSA 14 (beg) inköpt, inkopplad, inlyssnad....
Jag är helnöjd! Vilken transparens! Vilken kraft! Och nu kan jag lyssna på låg volym utan att något tynar bort eller helt försvinner... Nu finns detaljskärpa i alla register på alla volymnivåer. Och så är den så läcker att se på också, tycker jag.
Det var de kloka råden på detta forum, som fick mig att slå till. Tack till Byron, Divander, BluesBoy, Cliff Barnes, Per 100 och Affe!
tompa |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 23:01:44
|
| Copland har aldrig gjort något dåligt. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
Cliff Barnes
Member

72 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 01:39:53
|
quote: Det var de kloka råden på detta forum, som fick mig att slå till. Tack till Byron, Divander, BluesBoy, Cliff Barnes, Per 100 och Affe!
Tackar tackar! Ska försöka komma med fler kloka inlägg i fortsättningen också!

Grattis till inköpet förresten, blev själv sugen nu... |
Im not a loser |
 |
|
|
BluesBoy
Member

160 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 10:16:48
|
| Grattis till inköpet! Själv bytte jag från CSA 14 till för och slutsteg från Copland (CSA 303 & CSA 515). |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 10:24:46
|
BluesBoy, beskriv förändringarna/förbättringarna med 303+515 jämfört med den integrerade, är du bussig!
tompa |
 |
|
|
BluesBoy
Member

160 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 11:00:36
|
Oj, hmmm, den var svår. Vet inte riktigt vart jag skall börja. En viss höjning i detaljeringsgraden blir det, dock inte så mycket. Ljudbilden blir större, både på bredden och på djupet. Basen blir ordentligt fastare och får bättre kontur, detta märks dock mer om du har tungdrivna högtalare. Det går naturligtvis att spela högre, mycket högre för den som vill det. Jag upplever dock att en viss del av värmen som finns i CSA 14 försvinner till fördel för ett mer neutralt ljud. Det är dock ingen risk för kyligt ljud. Märk väl dock att dessa förändringar bara ådstakoms med en bra kabel mellan för och slutsteg och mellan cd och försteg. Här kan man laborera väldigt mycket, tro mig. En dålig kabel mellan för och slutsteg gör att denna kombination inte upplevs som något lyft alls. Jag var på vippen att kasta ut grejorna då jag testat med endast två kablar, en riktigt dålig och en som inte passade i ljudkaraktär. Som tur var prövade jag ett par till innan jag slutgiltigt bestämde mig, och det var defenitivt skillnad. Så om man har bra kablar blir ljudskillnaden ett par snäpp bättre, och om man har ett par tungdrivna högtalare så är detta en mycket lyckad kombination. Jag anser dock att slutsteget är den riktiga pärlan i denna kombo, jag har prövat med andra försteg och mycket av väljudet står att finna just i detta slutsteg.
Hoppas att detta hjälpte något. |
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 13:18:41
|
Jag har sagt det förut, jag säger det igen.
Min erfarenhet av Copland CSA-någonting, är att det lät väldigt lite som en rörförstärkare. Man kan nästan säga att den lät mer som en transistorförstärkare än många transistorförstärkare gör. Diskanten var klart överbetonad med en viss påstridighet. Basen var dock klart godkänd vid moderata ljudtryck. Inte avgrundsdjup. Varm och gosig källa med ett par mjukishögtalare rekommenderas.
Helrör eller inga rör alls säger jag! |
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 13:20:41
|
| Inser att åsikterna går år diametralt olika håll. Kan inte vara lätt att dra några slutsatser utifrån detta. Lättas blir det förstås om du bildar din egen uppfattning genom att lyssna på stärkaren. |
Edited by - Jonas N on 2003/03/02 13:21:20 |
 |
|
|
jos
Member

815 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 14:57:45
|
quote: Inser att åsikterna går år diametralt olika håll. Kan inte vara lätt att dra några slutsatser utifrån detta. Lättas blir det förstås om du bildar din egen uppfattning genom att lyssna på stärkaren.
Fast nu har han iofs redan köpt den och verkar ju vara supernöjd. |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 15:05:45
|
Tack, BluesBoy, din beskrivning gjorde inte mig så där omedelbart tänd på att byta ut CSA14. Jo, jag är riktigt nöjd med den, även om där inte finns allt man kan önska sig, men var finns det till en vettig prislapp...
tompa |
 |
|
|
motionsync
Member

121 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 15:22:06
|
Tompa: vad tycker du om Copland CTA 301 rörförstärkare? Har du hört den? |
"Trust only your own ears!" |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 15:24:49
|
Jag har hört 301:an en gång, men inte med Audiovector-högtalare, så jag vet inte vad jag kan säga mer än att jag är ganska övertygad om att det är en väldigt bra förstärkare.
tompa |
 |
|
| |
Topic  |
|