HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför förlorar du i diskanten när du bränner av?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2016/08/28 :  12:40:55  Show Profile Send kme a Private Message
Varför förlorar du i diskanten när du bränner av en cd, jag använder clone cd använde 4ggr hastighet,
finns det program där man inte förlorar någon information vid kopiering.............eller är det så att cd kopian inte blir 100% lik orginalet?

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

Edited by - kme on 2016/08/28 14:04:28

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/08/28 :  14:19:54  Show Profile Send CC a Private Message
Rippa cd är en konst. Låter oftast skit när man jämför original/kopia på en bra anläggning., (diskantförlust minsta problemet) Dock är kopiorna helt ok till ordinarie bilstereon osv..

Enda programmet jag lyckats få till så det låter lika bra som med original (eller bättre!) är med EAC.
Rätt konfigurerad så får du en perfekt kopia på datorn. Sedan när du skall bränna så är EAC inte helt smidig, men värd jobbet! Viktigt är att få till "offset"!!! Men googla på hur bränna med EAC så finner du säkert någon bra manual.

Jag labbade en hel del för ett antal år sedan med detta. Konstaterade att vanliga cd-brännarprogram inte duger för audio...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2016/08/28 :  16:14:12  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Håller med. Rippning med EAC eller DbPoweramp, sedan skriva med en riktigt bra drive (tyvärr verkar inte Plextor finnas längre), på svarta cdr-skivor. Då blir de ibland t o m bättre än originalet.

Kan dock säga att nu när jag rippar min samling till hårddisk ser man att nästan alla brända cdr oavsett fabrikat har diverse problem när de ska läsas av. Något som inte plågar fabriks-cd på samma sätt (där är det färre problem men när de finns är de mer ödesdigra).

Ett argument till varför cd bör överges till förmån för streamad, nätverks- eller datorbaserad återgivning! Snart är det annars för sent att få ut välljudet ur de långsamt ruttnande cd-skivorna... :-)

Vinyl däremot... och var har jag nu alla 78-varvare... :-)
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2016/08/29 :  21:47:31  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Problemet är att de flesta läsare tappar bitar när dom läser av audio-cd och de flesta brännarprogram accepterar en viss mängd tappade bitar.. Kör eac eller något annat program där du kan ställa in hur mycket tappat som accepteras..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2016/08/31 :  12:00:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Förr i tiden sades det att en cdr-skiva låter bättre än originalet, det för att cdr-skivan var lättare att läsa av. En kompis brände av alla sina skivor och spelade med cdr-skivorna i stället. Det visar väl att en förändring kan upplevas olika. Dessutom påverkas man säkert av vad som sägs. Kanske upplevde man att ett diskantfall var positivt och sa att ljudet blev mer "analogt". Vad vet jag?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000