Om vi säger att jag har ett delningsfilter som jag tycker låter bra men skulle vilja lägga in en sk. baffelstegskompensation för att eventuellt få fram lite mera bas.
Behöver jag då göra om hela filtret eller kan man lägga till den utan att förändra något? Och hur ska jag gå tillväga isåfall?
Är inte helt säker men visst använder man en spole och ett motstånd i serie med filtret? eller är jag ute å cyklar helt...
Allstå det finns inga fixa formler. Man måste ha stort intuitivt sinne eller så får man simulera!
En av de andra metoderna är att man gör ett andra ordningens filter med spole och en konjugatlänk (med konding och motstånd) och justerar dessa komponenter så att de matchar en baffelkorren. Tyvärr kräver det att man inte har ett för stort område där man måste baffelkorrigera (Stor baffel och hög delningsfrekvens) samt en lagom stor egeninduktans hos elementet.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Om du inte orkar designa om högtalarfiltret, gör som du själv föreslog (spole o motstånd), titta här http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm (har provat och resultatet blev över förväntan)