Jag undrar om denna skivspelare: Technics SL-1200 mkII direktdriven låter sämre än en remdriven skivspelare i samma prisklass med likvärda MM-pickuper på?
Vad får du köpa den för? Om du köper den billigt kan du göra en bra affär eftersom 1200 (silverfärgade) är ganska eftertraktad idag... Om du inte menar en ny 1210 förståss...
Ok, det här är bara andrahandsinformation, men förmodligen gör den det, bla pga att armen inte är den bästa. Detta är vad jag har läst mig till. Det finns flera diskussioner om detta på www.audioasylum.com
Sök där under vinyl så hittar du.
Vad kostar en sådan ny förresten?
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
1200 är en dj-spelare, så jag tror nog inte att den har hifi som högsta prioritet. Varför den är direktdriven är väl främst för att den gör den startsnabb skulle jag tro.
Jag vill bara påpeka att 1200/1210 INTE är utvecklad för att vara en DJ-spelare, det är bara så att det fanns inget annat som var tilräckligt bra för DJ-bruk på 70-talet då den första versionen kom. Eftersom den vär så överlägset användarvänlig så blev det ju en branchstandard. Diskussionen går hög på många DJ-forum om 1210:ans lämplighet som DJ-svarv nu när det finns mycket bättre moderna alternativ. En 1200/1210 ligger i dag på ett begagnat värde runt 3500:- en ny kostar mellan 5500 och 7000 (självklart utan pickup) Tyvärr så kan man sällan hitta några billigare eftersom suget på begagnat marknaden är så stort att man nog kan få ut 2500 oavsett skick.
Jag blev dessutom positivt överraskad över hur bra min 1210 mkII med Ortofon Concorde nightclub S låter. Den kan säkert låta ännu bättre med en eliptisk nål och med en pickup som är byggd fär välljud och inte för stryktålighet.