Jo jag vet, man borde bojkotta kopieringskyddade CD:n. Men när godbitar som nya Calexico och Ed Harcourt finns tillgängliga kan jag inte låta bli att köpa dem. Men visst är det oerhört irriterande att inte kunna spela skivorna i datorn, bränna ett ex att ha i bilen osv. Då och då florerar rykten som säger att det visst går att kopiera skyddade skivor. Men hur? Någon? undrar Gabe
Man kan ju fortfarande kopiera analogt mellan exvis CD-spelare och datorns analoga ingång på ljudkortet. Det lär ju bli en viss ljudförsämring, men det kanske man kan leva med i vissa fall....
Vissa kopieringskyddade CD-skivor går utmärkt att kopiera på Mac. Exempel på detta är när jag kopierade The Arcs nya skiva till en bekant som hade en CD-spelare som inte kunde läsa orginalskivan. Kopian fungerade utmärkt.
Det börjar bli dax att vi konsumenter stampar foten i golvet och slutar köpa kopieringsskyddade skivor. 2 saker som jag vill nämna: 1. Phillips har ju sagt att de inte vill att företag som pressar/säljer skivor med skydd kallar dem CD skivor. Eftersom de bryter mot den standard som satts upp, kan man använda knepet att tala om för butiken att varan säljs felaktigt under fel benämning. De kan aldrig snacka bort sig. Köper man en (CD) skiva man inte kan spela är det bara att lämna tillbaka den, gör tillräckligt många detta så kanske vi blir av med skyddet. 2. Jag köpte Kent's cd Vapen & Ammunition. Efter att ha spelat denna och konstaterat att den var skyddad (lades ut en varning efter ett tag) skrev jag till BMG som pressar skivorna och klagade. Resultatet blev att jag fick en ny CD UTAN skydd. Kan nu lugnt spela min Kent cd var jag så önskar...
Skaffa en cd-audio brännare! Jag har en Philips och har ännu ej stött på ngn kopieringsdkyddad skiva som inte det går att göra en kopia av, nackdelen är att diskarna kostar mer än datadiskarna. Mvh JMlab
Skaffa en cd-audio brännare! Jag har en Philips och har ännu ej stött på ngn kopieringsdkyddad skiva som inte det går att göra en kopia av, nackdelen är att diskarna kostar mer än datadiskarna. Mvh JMlab