Tänkte bygga mig en baslåda/sub...men jag känner mig inte motiverad att köpa ett färdigt steg/förstärkare till den. Plus att det skulle vara roligt att bygga.
Så till saken - är det någon som har förslag, eller någon länk att hänvisa mig till.
Jag har tagit fram egna kort till just subwooferapplikationer. Det finns ett kort för förstärkardelen, baserad på en diskret uppbyggd, motkopplad och bipolär koppling med darlingtonutgång. Kortet kan designas för att lämna ca 200W i 8ohm. Jag har också gjort ett delningsfilterkort med 2:a ordningens högpass (för subsoniskt filter) samt tredje ordningens lågpass som är ställbar i tre frekvenslägen med hjälp av analoga switchar. Den har naturligtvis också volympot.
Jag har kort över till fem effektsteg samt åtta delningsfilter.
Jag hade i så fall endast tänkt sälja mönsterkorten och då naturligtvis bifoga schemor och komponentförteckningar. Vad sägs om 100kr per mönsterkort? De är i genompläterade dubbelsidiga laminat med 70um koppar i effektsteget. De är för hålmonterade komponenter.
Ja, 4 ohm är inga problem. Det finns suveräna darlingtoneffekttransistorer i ELFA i TO3-kåpa som man kan ta ur en härlig massa effekt ur. Eftersom drivarna sitter i samma kåpa så behöver resten av effektkortet inte vara speciellt kraftigt men jag har ändå satt dit TO126-kåpor i det spänningsförstärkande steget.
Jag skall försöka få fram ett schema så fort som möjligt.