HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vem är äldst och mest erfaren på forum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/07/26 :  15:34:19  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:

I Västmanland där jag bor amvänds i alla fall ordet göka vilket alltså betyder att man måste vara (helst) en man och en kvinna.
Trevlig sysselsättning tycker jag. Fast om det slår en riktigt bra skiva på en riktigt bra anläggning vete tusan.

Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P)

Mjo, jag är gammal i sinnet men inte på pappret!
:-)

Det var bättre förr! Ju förr dess bättre!
Jag har alltid ställt mej lite tvivlande till all aningslös och endimensionell tillit till att allt alltid blir bättre!

Förvisso, allt blir nog alltid bättre... (?)
Men VAD är det som blivit bättre?
Är tex en mindre mobiltelefon bättre än en större och äldre?
Om det gäller telefonens förmåga att transformera ett vettigt budskap, så är den gamla lika bra. (Det blir samma "Jag sitter på 46:ans buss..." i båda två.)
Om det gäller att ha med sej apparaten i fickan, så är den nya bättre.
Om det gäller att kunna manövreras av stora fingrar, så är den nya sämre.

Hifi då?
Inte fasen uppstår de nya principerna såsom SACD, CD, DAB etcetera för att ljudförvrängningen skall bli lägre! De uppstår för att man bedömt en gynnsam kommersiell potential!
Att det sedan kanske "spinner off" någon kvalitetsförbättring i någon aspekt, är sannolikt underordnat i sammanhanget.
De stora företagen - de som kommer med de stora TEKNISKA innovationerna - är inte eldsjälar i ljud utan i pengar. Helt naturligt och inte på något vis konstigt eller omoraliskt, tycker jag.

De idealistiska entusiaster till eldsjälar, som utgjorde större delen hifi/ljud industrin på "den gamla goda tiden", representeras snarast idag av källarfirmor, som primärt jobbar för den goda sakens skull och inte för profitens.

Strmbrg,

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:55:21  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

<snip!>

Hifi då?
Inte fasen uppstår de nya principerna såsom SACD, CD, DAB etcetera för att ljudförvrängningen skall bli lägre! De uppstår för att man bedömt en gynnsam kommersiell potential!
Att det sedan kanske "spinner off" någon kvalitetsförbättring i någon aspekt, är sannolikt underordnat i sammanhanget.
De stora företagen - de som kommer med de stora TEKNISKA innovationerna - är inte eldsjälar i ljud utan i pengar. Helt naturligt och inte på något vis konstigt eller omoraliskt, tycker jag.

De idealistiska entusiaster till eldsjälar, som utgjorde större delen hifi/ljud industrin på "den gamla goda tiden", representeras snarast idag av källarfirmor, som primärt jobbar för den goda sakens skull och inte för profitens.

Strmbrg,

Myyyycket kloka ord tycker Jonas!

Och vad händer när källarföretagen växer upp, om de gör det? Jag tror de blir "vanliga" företag där Mammons lag råder i första hand. Något annat vore konstigt.

Man kanske skulle sätta eld på själen och starta källarfirma...

mvh
Jonas P.

Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/26 :  19:15:50  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Jag är snart 55 och min första stereo bestod av en Philips plastgrammofon kopplad till två röradioapparater. Jag tror att det var en AGA till höger kanalen och en ASEA till vänster kanalen. Det fanns ju grammofoningångar på dessa apparater. Min första stereoförstärkare var en Philips rörförstärkare på 2x2 watt kopplade till hembyggda högtalare. Det var i början av 60-talet. Hade också en hembyggd radiosändare för mellanvåg som jag hade igång på helgerna och spelade popmusik över. Jag hade tom reklam för ett bageri.
Sedan har det rullat på med olika apparater och högtalare både köpta och hembyggda men ingen har väl undgått min lödkolv.

SW

Okej, så SW har rekordet alltså? Eller? Någon lite äldre borde det väl ändå finnas?

Ing. Öhma
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/26 :  19:37:53  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Okej, så SW har rekordet alltså? Eller? Någon lite äldre borde det väl ändå finnas?

Ing. Öhman

Du missade Gus tror jag, han är 56 och SW är "bara" 54

Jorma

Edited by - Jorma on 2002/07/30 18:13:1
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/07/27 :  00:12:20  Show Profile Send Gus a Private Message
Kan det vara så att jag utan att märka av det har blivit äldst-------?
Men visst,det är väl inte så många som har en Philips rör-rullbandspelare av gigantisk storlek med inbygda högtalare som första AHA-STEREO-upplevelse.Någon gång i början av sextiotalet var det som jag fick höra ljudet av samma låt komma från två håll

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/07/29 :  01:54:12  Show Profile Send falukorv a Private Message
Verkar som den gode Dr. Faluknoppfh inte erhållit en särdeles ålder ännu.

Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/07/29 :  02:28:58  Show Profile Send n/a a Private Message
Stenkakor, grammofonspelare och historia i all ära men CD å SACD finns ju sedan länge =), men det kanske är en annan stämmning med grammofon skiva, ni måste ju tänka på att den yngre generationen är uppväxt med CD och inte stenåldersteknik som kanske fungerade bra. Men jag vet inte riktigt. Skulle vara kul å lyssna på ngt bra system med grammofon som källa, inget jag tänker satsa pengar på bara för att testa =)....aja jag är 17 å jag är snart 85 =)...
ps: jag har aldrig lyssnat på grammofon förutom på en sådan där vevmaskin å det lät inte bra, samt på våran modernare spelare från 1984 av märket B&O så jag har ingen aning om hur det ska låta =).ds

mvh / s.p.

MSN: meridius@swipnet.s
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/29 :  21:02:16  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Så Gus har rekordet alltså. Grattis!

Fast 56 är ju rena ungdomen - var är alla pensionärer?

Ni som har tid att sitta och knappa på datorn, vilket ju inte jag har!

Jag tror det måste finnas några riktiga åldersmän här ändå. Minst 70, gärna 80. Fast 90 eller 100, det vore något det!

i
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/07/30 :  12:02:37  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Dr Öhman ställer en fråga, där han - sannolikt - utgår från att det skulle föreligga ett - om inte lijärt - så åtminståne hyfsat analogt å proportionellt samband, mellan ålder och "visdom/kunskap/klokhet" etcetera.

Detta förutsätter, att alla individer besitter samma grad av perceptionsförmåga.
Och förutsätter äfven, att alla vederbörande har samma förmåga att omsätta erfarenheter i användbara tankar och praktiska handlingar. (Intelligens i.e.)

Detta skrivet mest för att skapa en inte(så himla)lligent, men dock diskussion i frågan...

Strmbrg,

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/30 :  12:37:10  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Förhållandet mellan ålder - envishet ställer väl dock till lite problem i denna ekvation? (som - om jag fattade - betydde att man hade någon korrelation mellan vad vishet säger och hur man handlade, dvs man blev allt bättre på att göra rätt)

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/30 :  13:26:59  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Dr Öhman ställer en fråga, där han - sannolikt - utgår från att det skulle föreligga ett - om inte lijärt - så åtminståne hyfsat analogt å proportionellt samband, mellan ålder och "visdom/kunskap/klokhet" etcetera.

Ja, vi kan kanske säga att jag lancerar den hypotesen.

Falsifieringen kan börja nu: I mitt eget fall kan jag säga att det inte är sant. Jag har fördummats något alldeles otroligt sedan 1978. Då var jag riktigt skärpt.

Hoppas dock att fördumningen inte skall utvecklas ytterligare, för dummare än så här vill jag inte bli.

Kan dock säga att det uppstår kompenserande fenomen som gör att man nog har någon typ av stabilitet i det totala medvetandet. Blir man lite dummare å ena sidan så bli man nog lite klokare å den andra. Det är väl därför det känns medningsfullt att diskutera med folk i alla tänkbara åldrar - åldern är så att säga ingen viktig grej för personens totala tankesfär.

quote:

Detta förutsätter, att alla individer besitter samma grad av perceptionsförmåga. Och förutsätter äfven, att alla vederbörande har samma förmåga att omsätta erfarenheter i användbara tankar och praktiska handlingar. (Intelligens i.e.)

Detta skrivet mest för att skapa en inte(så himla)lligent, men dock diskussion i frågan...

Strmbrg,

En sak som är nästan omöjlig att gå runt dock; är att folk som är äldre är bättre på att ha upplevt saker som hände för så länge sedan att dom som är yngre inte fanns ännu.

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/07/30 :  13:37:52  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hur jag menar? De vette fan...
Hur får man sådär många stjärnor? Jag har bara en!
Varför måste jag vara "ny medlem" hela tiden, förresten?

Strmbrg,

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/30 :  13:42:22  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Nu nalkas det höst och det innebär fler inlägg från Herr Strmbrg vilket i sin tur genererar fler stjärnor.

Har man gjort sig förtjänt av det, får man, som exempelvis Audiomaniker, en liten krumilur under sitt nickname.

Visst e dettta festligt?

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

Edited by - epkpeng on 2002/07/30 13:42:4
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/30 :  13:55:51  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

I mitt eget fall kan jag säga att det inte är sant. Jag har fördummats något alldeles otroligt sedan 1978. Då var jag riktigt skärpt.

Hoppas dock att fördumningen inte skall utvecklas ytterligare, för dummare än så här vill jag inte bli.

[Vh, Ing. Öhman

Då kanske man ska ta det som du sagt före 1978 på mer allvar än det du säger idag
Du kanske skulle sluta med limmer och lacker med farliga lösningsmedel. Jag har aldrig tålt lösningsmedel, så jag kör genomgående med vattenbaserade produkter. Gasmask är annars ett bra alternativ

Jorma

Edited by - Jorma on 2002/07/30 18:20:5
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/30 :  14:23:54  Show Profile Send n/a a Private Message
På tal om lösnigsmedel så har jag en skrämmande historia från tidne jag jobbade på Ericsson (nu Nolato) i Kristianstad. Använde lösningsmedel och härdare i färger varje dag (natt). Det rummet som användes var rena soptippen. Ingen ordning, huller om buller. Och sen fanns det nästan aldrig handskar när man skulle tvätta av prylarna man arbetade med. Handskarna gick sönder efter 2 tvättar. Emellanåt tvättade folk UTAN handskar!! Luftutsuget var så klent att det verkligen stank där inne. Likaså vid maskinerna. Andades lösningsmedel hela natten. Jag gnällde och gnällde, både på chefer, facket och diverse ansvariga. Inget hände.. Jag sa upp mig... En natt fick jag lösningsmedel i ögat. Spolade snabbt av det, och borde sedan åkt in till sjukhus för koll. Chefen sa, äsch det är inte så farligt.. Jobba du på bara... Helt sjukt!

<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/30 :  14:44:54  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

quote:

I mitt eget fall kan jag säga att det inte är sant. Jag har fördummats något alldeles otroligt sedan 1978. Då var jag riktigt skärpt.

Vh, Ing. Öhman

Då kanske man ska ta det som du sagt före 1978 på mer allvar än det du säger idag
Du kanske skulle sluta med limmer och lacker med farliga lösningsmedel. Jag har aldrig tålt lösningsmedel, så jag kör genomgående med vattenbaserade produkter. Gasmask är annars ett bra alternativ

Jorma

1. Jag sade ungefär samma sak före 1978 som nu. Dock hittade jag på det då. Nu förstår jag det bara, fast vissa marginaler finns förstås fortfarande, och förmåga att komma på saker.
. Helt säker på dessa saker är jag inte dock eftersom jag har så dåligt minne. Jag vet i själv verket inte ens om jag alltid haft dåligt minne eller om det har kommit senare, men folk som känner mig bra brukar berätta att jag alltid haft dåligt minne, har jag för mig.

2. Jag har så vitt jag minns aldrig hållit på med några lösningsmedel överhuvudtaget. Lackning medelst vattenbaserade skruttlacker brukar bli så himla trist resultat dock, så jag kör med riktiga grejjor, men tillser att riklig ventilation finns åt lackerarna.

3. Gasmask hjälper i regel inte mot lösningsmedel. Dock fungerar det bra mot tår- och senapsgas. Båda dessa är vattenlösliga. Jag använder dem inte i färgen dock. Gör du?

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/30 :  15:11:06  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Gasmask med aktivt filter hjälper mot lösningsmedel.
Och det finns bra vattenbaserade lacker idag, men dom är dyra och
lite svårare att använda. Det är viktigt att man arbetar snabbt, då dom torkar fort, och det är också viktigt att man vattenstryker en gång innan och slipar ned det trä som har rest sig. Jag bygger dock inga högtalare, utan lite möbler och på huset.
Lacken som jag använder är en Norsk golvlack som heter Scanox formelV. Den gulnar inte heller med tiden som oljebaserade lacker oftast gör. Och den är mycket tålig efter att den fått vara ifred ett par veckor.
Till utvändig målning av huset använder jag en gammaldags linoljefärg som inte innehåller vare sig vatten eller lösningsmedel. Den är dyr/liter räknat men dryg att använda då inget dunstar bort från den.
En 5 litersburk täckfärg väger över 10 kg!
Den är också lite svårare att använda än moderna färger, då man måste stryka på med 3 olika typer. Grundolja, mellanfärg och täckfärg.
Mellan och täckfärgen måste dras ut ganska tunt annars skinnar den sig.
Linoljefärgen är miljövänlig framförallt, och betydligt motståndskraftigare i längden än dom nyare färgerna.

Jorm
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/30 :  15:43:21  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Håller med om det mesta.

Inklusive eländet med att träet reser sig av vattenbaserade lacker! Det duger för husmålning där kraven är lägre. För billackning fungerar det förstås också bra eftersom inte plåten reser sig att vattnet.

Gulnande lacker kan också vara irriterande, men mest utomhus. När man tillverkar högtalare är således inte gulnande lack det största problemet, det finns hur många lacker som helst som inte gulnar bakom en fönsterruta.

Problemet är gulning av själva fanéret under lacken. Både bok och körsbär blir trist nikotingult när solen ges chans att lysa på det. Alla träslag påverkas illa, men det syns inte lika tydligt på alla. Därför tog jag fram en egen, väldigt, väldigt UV-tät lack specialgjord för trä.
Jag har använd den sedan 1999.

Den som vill att träet skall åldras naturligt (kan förvisso vara snyggt det också) bör inte lacka det alls, utan istället olja det och eventuellt avsluta med en lämplig vax. De flesta "träälskande" kunder jag haft har valt att själv olja och vaxa.

Isåfall är det bara att beställa högtalarna fanérade (över 100 olika fanér har jag att välja på) men olackade.

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000