HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ägare av Nordost Red Dawn!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/21 :  02:46:42  Show Profile Send n/a a Private Message
Ang nordost var det Sladd som skrev om 'naken luft'.

Jag skrev att luft inte ALLTID är bättre. Hur det är i nordost kan jag inte svara på, men jpc var för luftig hos mig. Den imponerade i början, men i längden gick det inte. Jag upplevde det som fel typ av luft, eftersom det gick ut över bl.a basen och diskanten. Kändes som sänkt dynamik oxo. Hur det funkar hos andra vet jag inte, men prova först.

Jag ville bara påminna om att luft inte ALLTID är bra. Man får passa sig så man inte IMPONERAS. Man vill ju leva med ljudet längre än en vecka.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/21 :  02:47:25  Show Profile Send ekman a Private Message
nej jag bara undrar lite hur nordost och jpc skapar distorsion =) om man nu kommer med ett sådant uttalande så måste man ju ha någon sorts belägg för det och så jag äger nordostkablar så skulle det ju vara kul att bli upplyst om detta så jag kan byta
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/21 :  02:48:22  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Klokt sagt Ranefjord!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/21 :  02:53:56  Show Profile Send ekman a Private Message
men du påstår ju att om man upplever ökad luftighet så är det distorsionens fel och du tyckte ju att jpc ökade luftigheten så då måste den ju införa distorsion??? jag undrar fortfarande hur

sen är det rätt underligt hur luftigheten kan påverka dynamiken? dom hör ju inte ihop på något sätt
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/21 :  03:02:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Det med luftighet är inte lätt som sagt. Som du skrev innan, är det i en neutral studio med masterbanden som visar hur det låter.

Vad vi kan göra är att jämföra skivan i olika anläggningar som bl.a mäter neutralt vs icke neutralt. Den neutrala borde vara 'närmare' skivan. T.ex som hos Nagref, där jag lyssnat på ett par, tre medtagna skivor som jag kan hyfsat bra. Mindre luft, men ett neutralare ljud. Med andra ord upplevde jag en del saker på skivorna jag inte hört innan. Dock föredrar jag nog mitt eget 'lätt' färgade ljud, även om Nagrefs bas är beroende framkallande.

Det där med kablar är en svår sak. För visst finns där skillnader. Det gäller att matcha rätt. JPCn var i mitt fall fel.

Mätmässigt kan jag inte svara på varför, inte du heller, inte någon annan heller, förutom de vanliga typerna av mätningar, som du och många andra inte tar på allvar. Jag är själv skeptisk. Jag anser att att det förmodligen finns egenskaper som man inte vet HUR man mäter än, men det här inte hit. Jag lyssnar, precis som du.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/21 :  03:08:02  Show Profile Send ekman a Private Message
jo det håller jag med dig om men kablar är knappast något som tillför distorsion i en anläggning att kablar låter mer eller mindre luftigt är sant men det beror knappast på distorsion isåfall

det är nog mer en fråga om vad kabeln drar ifrån musiksignalen än vad den lägger till
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/21 :  03:14:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Ja, jag vet inte.. jag ville bara påminna om det där med luftighet. Inte alltid som det fungerar i längden. Jag föredrar som sagt att lyssna och blir precis som andra imponerad emellanåt. Dock skall man vara lite försiktig. Luftighet kan vara en sådan sak. Förstärkare tog jag som ett mer konkret exempel på skillnaderna, eftersom det är mycket tydligare skillnader än hos kablar.

Red Dawn är säkert riktigt bra. Jag gillar ju blue Heaven, men 2flat kablen. njaeeee... den stannade inte kvar länge.

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/21 :  07:01:31  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

jo det håller jag med dig om men kablar är knappast något som tillför distorsion i en anläggning att kablar låter mer eller mindre luftigt är sant men det beror knappast på distorsion isåfall

det är nog mer en fråga om vad kabeln drar ifrån musiksignalen än vad den lägger till

Kan inte du förklara det där me att lägga till eller ta bort luft i en anläggnig ?? (kabeln då)

N00b som jag är, jag har aldrig fattat det där faktiskt, men du som är teknikkunning och duktig kan inte du förklara ????

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/22 :  16:59:36  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Var någonstans har Ekman påstått sig vara "teknikkunnig och duktig"?

Verkar mer vara en kommentar ämnad att provocera. Du som själv är mån om forumets kvalitativa nivå borde ju tänka dig för.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/22 :  17:48:42  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det här med att kablar lägger till eller drar ifrån är väl mer en lyssningsbaserad upplevelse. En del kablar kan ha en egenkaraktär, alltså ligga till något som inte finns. Andra kan delvis fungera som filter och dra ifrån något. Eller göra litet både och.
Inget särkilt märkligt om man inte är inne på att alla kablar låter absolut likadant.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000