| Author |
Topic  |
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 20:27:58
|
Denna mytombildade tillverkare vill man ju gärna veta mer om. Tex priser vad kostar deras element i runda slängar och hur dyrt är det att använda deras möjlighet till skräddarsydda element? Kan man beställa såna skräddarsydda element som privatperson eller är det bara OEM? Vad använder som för slag kon? Nån polyblandning vad det verkar Magnetsystemet är väl en vidareutveckling av SS SD-1 system så där kan det väl knappast finnas nåt att klaga på. Över huvud taget verkar dessa element väldigt kompromisslösa enda nackdelen är väl priset. Men är det bra så är det ju prisvärt "finns inga genvegar till det perfekta ljude" 
Så fram med kunskaperna nu. Deras hemsida kunde ju varit mer informativ kaske så man slapp fråga på omvägar men man kan väl inte få allt. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 22:01:09
|
Hejsan,
Sexorna kostar runt 3500kr st, om vi tittar på "Flex unit". C-quence är en 1000-ing billigare per element.
Nån polyblandning är det i elementet. Ger verkligt fina energikurvor!
Som OEM kan jag beställa specialdesignade element. Vissa parametrar är billgare att ändra på än andra, av förklarliga själ; extra massa i konen för att sänka Fs är enkelt gjort, medan compliance oftast blir lite mer kostsamt.
// Pär E |
 |
|
|
mjon
Member

316 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 22:38:01
|
Hej epkpeng!
Jag tvivlar inte på att Skaaning sexorna är bra men hur pass bra är de i jämförelse med TP sexorna? Vore väldigt bra om du kunde tala om vad du tycker är bra/dålig med båda.
/ Magnus |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 10:50:36
|
Här är priserna för C-Quenze(utan moms och i danska kronor): 15 G 52 DKr. 1.150,- 15 J 52 DKr. 1.175,- 15 H 52 DKr. 1.225,-
18 G 52 DKr. 1.275,- 18 J 52 DKr. 1.325,- 18 H 52 DKr. 1.375,- 18 I 52 DKr. 1.485,- (15% rabatt om man beställer 3-10 stycken) (G, J, H, I är magnetstorlek där G är minst)
T/S parameters for C-Quenze 15 H 52 06 13 SD
Fs 48 Hz Vas 16 L Qms 1,73 Qes 0,4 Qts 0,33 Re 5,3 Ohm Le 0,12 mH SD 96 cm2
T/S parameters for C-Quenze 18 H 52 17 06 SD
Fs 40 Hz Vas 28,5 L Qms 1,8 Qes 0,39 Qts 0,32 Re 5,6 Ohm Le 0,13 SD 137 cm2
Bra priser på foliespolar cokså förresten!
|
Mvh |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 11:03:36
|
10'000krs frågan Skaaning mot T&P!!!
Det är kort och gott olika klang på dessa element. Hsivp, lyssnar just nu för fullt på Skaaning's sexa...Han kan säkert kommentera Skaanings ljud.
Hårda membran, som i T&P och Eton (m.fl. Seas...), ger en speciell klang, som jag gillar skarpt! Jag finner den än mer upplöst och detaljerad, men något mer kritisk till musikval och elektronik/kablar.
Lite ostrukturerat svar detta, det torde bero på att det är ändå ett slutresultat med låda, filter, och flera olika element man lyssnar på. En av Skaanings fördelar, är att man kan relativt lätt fippla till det till den klangbalansen man vill. Frekvenssvaren i exempelvis FU 6H är väldigt lättjobbat. Admon fick en verkligt neutral klang!
När jag nu lyssnar på Sensitiva, med Eton element, så får jag en annan sorts klang. Den klangen passar mig BÄST.
Makes any sense?
// Pär E |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 17:27:54
|
ok så ändringar är bara för oem det var vad jag misstänkte. Sen är det ju just frågar hur pass bra dom är i förhållande till priset. Ingvar Öhman har ju hävdat mer än en gång att peerless tex är mycket bättre än många fått för sig (i förhållande till tex scan-speak). Klart det är svårt att bedömma kanske, blir ju lite subjektivt. T/P verkar ju intressanta men jag vet inte om jag uppskattade ljudet i Mårten Design Mingus. Det är inga element för 6db filter iaf det kan jag nog lova efter den lyssningen. Något jag även märkt hos Dynaudio (en billigare modell dock) att mellanregister har för mycket energi och blir ansträngande att lyssna på. Så jag skulle väl inte kunna säga att det är T/P det är fel på efter att ha hört Mingus. Seas Excel är ju annars ett bättre alternativ till T/P om jag förstått saken rätt. Seas har ju bla ett ordentligt magnetsystem med kortslutningsringa och kopparklädda polstycken mm. En riktigt fin frekvensgång med förskjuten uppbrytning är ju också bra. Eton tex har ju en rätt skarp brytning ofta rätt långt ner i frekvensgången. Scan-Speak kevlar element verkar ju då ha en mycket mer kontrollerad frekvensgång. Överlag tror jag nog de flesta uppskattar hårda koner. Sen om det är papper, poly, kevlar, kolfiber, aluminium eller andra metall material har ju mera med självdämpningen att göra. Personligen har jag hört många fina högtalare som har nån form av vifa element med poly kon (nån stenkomposit eller annat är det väl dock) som förmodligen inte har så hårda koner i jämförelse med de mer exotiska materialen.
Nu har jag babblat så jag vet inte vart jag vill komma snart. Men om man ska försöka sig på en slags bedömning av skaaning elementen? Hur bra i förhållande till pris alltså. |
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 17:38:10
|
Dina resonemang är helt OK, tycker jag, men varför Seas är bättre fattar jag inte. En smalbandig resonans är väl inte entydigt = större fel? Exempelvis har jag uppfattningen (nån svag bild i bakhuvet) att deras 6.5'or inte når speciellt högt upp i frekvens!??
Ställ din fråga i en kontext; "I en högtalare, X-vägs, med följande diskant, och ditt och datt, sånt lyssningsrum och den elektroniken etc..."... DÅ kanske vi kan svara lite mer rättvist.
Att Öhman rekommenderar vissa element är naturligtvis av visst värde/intresse. Alla kontruktörer har sina egna preferenser, egna designregler och värderingar. Jag har mina (under intendo musica flaggan), Leif på Mårten Design har sina, Olle och resterande QRS-gäng har sina och så fortsätter det med ALLA konstruktörer...
// Pär Engelholm |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 18:07:34
|
Jo att folk har egna preferenser är man ju medveten om. När det gäller tex Mårten design och dynaudio gillar jag som sagt inte ljudet. eller fel jag tycker väldigt mycket om det klara rena ljudet hos dessa skapelser men just överdriften av mellanregistrets distorsion (som jag antar är vad man hör) klingar in te bekvämt i örat. Har tex egna erfarenheter av SS 8545 som med 6db filter inte låter bra i de övre registren. När det gäller dina egna preferenser så upplever jag dom vara rätt så bra. Din Admon skapelse verkar onekligen väldigt intressant tex..
Ja användningsområdet. Jag tror på en relativt hög delning vid ca 3000 hz och efter tidigare resonemang vill jag nog ha högre delning än 6db. 2a och 4e LR filter verkar rätt så intressanta med sina kontrollerade brytningar och bra fas. Jag är ju dock inte så bevandrar i filterskogen men det är vad jag iaf tror. Excel 6,5" har du rätt i att dom är inte så fina frekvensmässigt. Men femtummaren har bara en kraftig peak vid ca 8-10 khz. Etons femma har sin strax efter 3000 lite när brytpunkten för filter tycker jag. SS Kevlar element är ju lite speciellt eftersom den har rätt dämpad uppbrytning och en riktigt fin frekvensgång efter det kritiska området som för övrig ligger rätt högt i frekvens. Deras kevlar/papp element är ju sämre då med mer uttalade uppbrytningsfenomen. Hur dessa element ser ut i ett vattenfalldiagram vore dock intressant att se. Förövrigt nåntings som jag tycker alla tillverkare borde skicka med i sina datablad. Frekvensgången i sig är ju tämligen ointressant ifall det finns en massa maskerade resonanser "under ytan". Där är ju T/P väldigt fina med rätt så "tomma" vattenfall förutom HF peaken.
Men som sagt 12db filter eller högre vid ca 3000 hz. Lite mindre element än de vanliga 6 tummarna är väl också mer intressant för mig, och då kanske heslt i dubbel tappning så effekttålighet och känslighet blir bättre. Högtalare ska ju fungera i normala hem. Sen är jag ju Linn fantast och gillar ju det ljudet. Musikaliskt taktfast och detaljerat så det är ju en eftertraktad egenskap. Andra exempel är ju JPW eller Audiovector. |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 18:10:25
|
ser nu när jag kollar hos eton att den nya femtummaren har en finare kurva med peaken uppflyttad till 6khz. Tidigare resonemang runt eton bör ju då revideras. Har inte varit in där på sistonde jag jag argumenterade utan att vara "ajour med reality"  |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 18:16:50
|
VA? Ny femma???? Måste kolla!
För dig, kraniet, så skulle jag rekommendera Skaaning's C-quence. Du klarar dig med enkla filter, kan dela "pinsamt" högt upp i frekvens och de är stryktåliga som få (har krämat på väldigt mkt med min 100 watts Holfi - inga problem what so ever). Du kan lätt få ett "gungigt" och "svängigt" ljud med Skaaning. Softar man ner mellanregistret ett uns (nån eller max 2 dB) får man lätt lyssnat och medryckande musikåtergivning. Jag valde en relativt rakt och netralt svar på Admon, för fioler och liknande inte lät naturligt annars, i den konfiguration jag hade...
Sensitiva testade jag utan sugkrets - lät rent ut sagt illa när en xylofon spelade och träffade "rätt" på resonansen. Efter det klubbades "sugkretslösning" igenom, och sen är det sen dess.
// Pär |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 18:20:39
|
Ja hur ny den nu är vet jag inte men det är inte samma element som jag tittade på tidigare i höstas.. Ja C-quence känns ju onekligen väldigt "kliar i fingrarna". Ska väl montera ihop mitt nuvarande bygge dock. Elementen ligger hos posten och väntar. fyra hds 5" och fyra 8or.. 6500 spänn "bara"  Lustigt att man tänker på nästa projekt innan man löst ut elementen till det nuvarande bygget..  |
NAD 2200
Källa? Dator..
Edited by - Kraniet on 2003/02/21 18:21:50 |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 18:26:22
|
Det är väl bara en ny bättre mätning? Dom mätte den i Klang&Ton som jag köpte för någon vecka sen och där såg det annorlunda ut(fast okej). Jag delar den andra ordningen elektriskt(1,8mH+6,8uF) och det funkar helt okej ihop med 19sd1 diskanten.
"Der kleine Eton Tieftöner ist ein wirklich edles Teil...." skriver dom(tyskarna alltså) |
Mvh |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 19:04:38
|
Admon on axis (som är med Scan Speaks Ring Radiator, om nån missat det).

Ungefär +- 2dB från 500 till 22kHz. Går att få till det ännu rakare, men då blev det lite för sterilt i klangen... BBC-dippen mellan 1 och 4.5kHz är helt enligt min smak! ;-)
// Pär Engelholm |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 18:10:48
|
ser ju rätt så kontrollerat ut det där. Men är det inte lite dålig spridning i diskanten? Tycker det ser lite taskit ut i ss egna mätning. Den är ju rätt så mycket sämre än en 1" dome. Men spridning är väl rätt omtalat det också vad som är bra och dåligt..
Jag lyssnade till Sonus Faber Cremona Auditorum och det lät ju väldigt bra. Krell elektroniken la sig ju dock som en dimma över återgivningen så jag vet inte hur pass bra högtalarna egentligen är. Men så bra det ändå lät, trots Krell, så kan dom inte vara dåliga. Men iaf diskantljudet där verkade inte ha några brister. Men det är väl en moddad ringradiator dom har frontplattan var iaf svart.. SS 15 basen verkar ju också riktigt fin både i Sonus Faber och i A4 monitor. |
NAD 2200
Källa? Dator..
Edited by - Kraniet on 2003/02/22 18:12:27 |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 20:57:29
|
Ring Raditorn faller ungefär som en vanlig 1" dome i off-axis-mätningar. Vad som är bäst kan man diskutera.
// Pär Engelholm |
 |
|
|
Tobias
Member

185 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 21:49:30
|
Kraniet, Jag tror inte att det är en Scan-Speak ringradiator i Cremona högtalarna. Det är med stor sannolikhet en variant på Vifas XT25:a, men med guldfärgad mittplupp och annan frontplatta. |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 22:11:46
|
Diskantelementet i Cremona är ScanSpeaks 29 mm Ring Radiator D2904/700000 mvh // Peder B |
"A man got to now his limitations" |
 |
|
|
Tobias
Member

185 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 22:25:49
|
Peder B, Läste du det på Lefflers Hifi´s hemsida, eller hur vet du det? |
Edited by - Tobias on 2003/02/22 22:28:09 |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 00:07:47
|
quote: Något jag även märkt hos Dynaudio (en billigare modell dock) att mellanregister har för mycket energi och blir ansträngande att lyssna på.
Har också upptäckt det, i Audience serien. Tycker det är konstigt att inte fler reagerar på det. Man blir lyssningstrött. |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 10:13:53
|
jag skulle bli mäkta förvånad om det inte var scan speak i cremona auditory..
ja visst är dynaudio inte bra realiserade? ta saonus faber som också är första ordningen, mycket lugnare återgivning. Dom måste dela diskanten annorlunda.. |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
|
Tobias
Member

185 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 12:06:00
|
Att basarna är Scan-Speak är det ingen tvekan om.
Diskanten däremot tror jag är Vifa. Om man tittar på andra högtalare där vifa:n används: Krell Lat-2, ~90000:- (stativhögtalare) Krell Lat-1, ~340000:- (golvstående) Audio Physic Avanti-3 100000:-
Mot högtalare där Scan-Speak sitter: Audio Physic Cronos, ~400000:- QRS Jupiter, ~1000000:-
Sonus Faber´s högtalare: Cremona (golvmodell), 60000:- Cremona Auditor, 30000:-
Visst kan de ha satt namnet Scan-Speak på en vifa-diskant som fått lätta kosmetiska förändringar, men det jag menar är att diskanterna som sitter i Cremona ljudmässigt är i princip samma som Vifas XT25 och inte i klass med den Scan-Speak modell som DIY-folk kan köpa. Att det skulle sitta en S-S D2904-700000 i Cremona, som det står på Lefflers Hifi´s hemsida (www.lefflershifi.com) måste iallafall vara helt fel. De har t.o.m. lagt in bilder på D2904-700000 där och man ser tydligt att den inte liknar den som sitter i Cremonan.
Det finns möjligvis inte någon som kan skruva ut en diskant på en Cremona-högtalare och ta en bild på baksidan på diskanten? Ser magnetsystemet ut att vara likadant som på S-S D2904, går jag med på att kalla den en Scan-Speak, ser det däremot ut som en Vifa är den MYCKET mer en Vifa XT25 än en S-S D2904-700000.
|
Edited by - Tobias on 2003/02/23 12:07:03 |
 |
|
|
skrutten
Member

619 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 12:23:32
|
| Mittpluppen på Cremonas diskanter är faktiskt mer lik Vifas än Scan-Speaks |
Hellre ledlös än lödless |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 12:27:07
|

Ser ut som Vifas XT25 i mina ögon... Med mindre estetiska förändringar som mässingsplupp och nu frontplatta...
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 12:51:39
|
Ja det kan ju hända att det är vifa. Men hos leffler ser det ut som han saxat informationen från sonus faber. En rimlig lösning kan ju vara att det är så modifierat att det varken är vifa eller scan speak.. Men visst jag håller med om att den inte är speciellt lik Scan Speak versionen..

vifan ser ju lite mera lik ut..
men angående spridning hos SS 7000 och 9700 Nog har 9700 bättre spridning? Men som sagt finns ju delade meningar om spridningen. Man lyssnar ju trots allt på direktljudet offtast. Men En del menar ju att spridningen är viktigt ifall det ska låta "naturligt" en debatt som kanske inte är speciellt intressant att gå in på. Låter det bra så är det bra..

|
NAD 2200
Källa? Dator..
Edited by - Kraniet on 2003/02/24 14:25:50 |
 |
|
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 15:05:27
|
Jag har ju lyssnat en hel del till Admon den senaste veckan och vad kan man säga. Det har varit en upplevelse utöver det ovanliga (jag tycker att jag är ganska svår imponerad), den skulle kunna beskrivas med tusen superlativ men det besparar jag er tills jag skrivit en recension under hårdvara. Kort sagt: sjukt bra. |
 |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 15:16:54
|
| Vore skoj att köra Admon mot Dynaudios nya "tjugofemma" |
 |
|
Topic  |