| Author |
Topic  |
|
Fred_J
Member

256 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 20:51:18
|
Hej! Hoppas ni kan ge mig lite vägledning i det här fallet. Jag har ett par mycket lättdrivna VH-1or (ett par voigthorn som jag har byggt). Jag behöver en förstärkare.
Jag funderar på en NAD. Vilken är bäst mellan NAD 3020 och NAD 3100. Det är ju lite mer effekt i den sistnämnda, men tummar effekten något på ljudet? Jag har ingen möjlighet att lyssna och jämföra eftersom jag har hittat en 3100 i en annons nyligen. Men är den inte lika bra eller bättre än 3020 så vill jag vänta och satsa på en sådan istället.
Vad ska jag göra?
Hoppas någon av er vänliga själar ska hjälpa! =)
/Fredrik |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 21:24:27
|
Svårt case, men här på forumet finns mycket kunskap!
Jag har ingen erfarenhet av NAD, men eftersom du inte behöver mer än några få watt per kanal med dina burkar så kanske ngn kan komma på nåt effektsvagt men bra och billigt. Beggat. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
300BSE
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 21:44:47
|
Vad du ska göra? Skippa NAd-prylarna och och ge Larsho ett seriöst bud på hans Edison 60 (finns till salu under säljes). Inget ont om NAD, jag har själv ägt ett par NAD recievrar och varit nöjd med dom. Men till ett par VH-1or så är nog en Edison 60 ett bättre alternativ än NAD. |
 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 21:53:49
|
Hej Fred_j Kan bara instämma med 300BSE:Ge LARSHO ett seriöst bud på hans Edison 60.Passar alldeles utmärkt till dina VH1ór Mats |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
|
Fred_J
Member

256 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 23:01:37
|
Tackar för svaren. Edison är alldeles för dyrt för mig, men visst, om jag hade ekonomin så skulle jag nog satsa på ett sånt steg. Men jag har faktiskt inget val, jag kan bara lägga ut mellan 600 - 1500 kronor, vilket är den prisklass NAD ligger i.
Ni känner till VH-1orna med andra ord? Underbart ljud för det lilla man fick lägga ut för att bygga dem :) Stefan på Valutronic använder ju själv en NAD 3020 i väntan på att hans eget tillverkade steg ska bli färdigt.
Det är ingen som vet skillnaden mellan NAD 3020 och NAD 3100 då? Tack! =) /Fredrik
|
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 10:50:55
|
Fred!
Tusan vet om du inte skulle kunna få tag i en äldre Arcam med MosFet i slutstegsdelen för de där pengarna. Jag TROR att det skulle vara ett bättre alternativ. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 11:01:51
|
Hej igen Fred Ett alternativ som kan vara en bra grundplåt är att köpa ett Quad 34 eller 44 försteg och en QUAD 405-2 slutsteg till det.Borde kunna hittas för en sådär 3000-4000 lite dyrare men mycket bättre och då är du inne på seperata enheter direkt och kan byta ut dem en och en efterhand som du får pengar över |
|
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 11:10:53
|
EAR är en klok man!
Kanske för dyrt, men rätt banor. Det finns annat gammalt och bra som är så bortglömt att det är billigt. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
Fred_J
Member

256 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 11:23:07
|
Vad är egentligen poängen med ett försteg?
3000-4000 kronor är också för dyrt. Jag har helt enkelt inte råd. Det får bli något annat till att börja med. Om en NAD-förstärkare låter bra, som kan köpas för 700-1500 kronor så satsar jag på en sådan. Jag kan ju sälja den igen (för värdeminskningen behöver ju inte vara mer än ett par hundra på ett par år), och köpa riktiga grejer när jag är klar med studierna och har ett jobb. :)
Antar att jag inte får en rörförstärkare under 2000 kronor? För det är något jag väldigt gärna vill ha. :)
/Fredrik J |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 11:40:33
|
Fred!
Ge inte upp, det är nog faktiskt inte omöjligt att hitta en rörhäck för under 2000:-. Du behöver så lite effekt att du kan köpa sånt som andra inte kan använda. Jag kommer bara inte ihåg vad rörpytsarna jag tänker på heter. Tusan också, återkommer! |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 12:02:59
|
| Se upp med NAD också! Kolla så att det inte knastrar när du skruvar upp! Det brukar det göra på dom moddelerna! Den är oftast potensometern som behöver en dos eletronikspray bara! Men ändå! |
 |
|
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 12:20:33
|
quote: Originally posted by Nicke Löfmark
EAR är en klok man!
Kanske för dyrt, men rätt banor. Det finns annat gammalt och bra som är så bortglömt att det är billigt.
Nu blir jag alldeles rörd |
|
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 12:21:13
|
| Edison 60 så klart. Bra till dina burkar |
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 12:24:03
|
| Ursäkta så ej att du hade begrensad eko. Edison 1 o 12 ca pris 2000-2500kr spelar mycket bättre till dina burkar än någon tråkig trannsistor. |
 |
|
|
knutte
Member

347 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 12:45:49
|
ja, jag kan inte säga emot... Men jag vet att mina VH-1:or spelar myket bättre än med till exempel Linn utrustning (vet inte vad stegena hette förutom Linn, men dom var ganska dyra).
Eftersom VH-1:orna är vassa från början så tyckte iallafall jag att dom spelar mjukare och varmare med min NAD C340.
Och en Nad C320 kostar väll 2200kr ny, så en sån begagnad, vad vet jag..
men jag ska inte säga emot ovanstående!!! dom flesta här på forumet vet uppenbarligen vad dom pratar om! Så deras förslag kanske är bättre än mitt...
|
Har någon sett en bordshare? |
 |
|
|
Fred_J
Member

256 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 17:24:09
|
Jag har faktiskt funderat på en NAD C320, men folk är ju helt galna. De säljer dem för 2200 kronor begagnade (är folk helt dumma i huvudet? Eller är det bara jag som skulle satsa på en ny istället?) Jag har gett ett underbud på en sådan nu där priset inte var utsatt, men jag tror knapapst jag får den för de 1200 kronor jag har bjudit. Men jag går aldrig över 1500 kronor (inklusive frakt). Då satsar jag hellre på en NAD 3020, och det med knastret kollar jag givetvis upp. Det kan ju vara lödningarna som spökar också, vilket är värre än bara oxid på ledningarna.
Ingen som har en C320 till salu runt 1200-1500? Jag håller med om att VH-1orna behöver en förstärkare som gör ljudet mer "levande" och "mjukt"´. Frågan är om man vågar köpa en rörförstärkare om man får tag på en för strax under 2000 kronor. Det är ju lite mer osäkert köp eftersom jag aldrig har hört en sådan!! =)
|
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 17:33:36
|
Gå på beg. rörförtsärkare! Lägg till några pengar och gör det riktigt från början istället för att börja om hela tiden. Varför inte bygga själv? Alternativt köp en ny NAD C320BEE; 3698 sek. Jäkligt bra stärkare för de pengarna. I regionerna 1000 till 2000 sek kan det vara knöligt att få hyggligt bra förstärkare som inte är lika gamla som min slipsar. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
Fred_J
Member

256 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 17:48:17
|
Vart får man tag på en rörförstärkare för en vettig peng då, och hur vet man vilken man ska ha. Jag är ju helt ny på det här området. Hur vet jag att den låter bra i kombination med mina VH-1:or?
Är C320BEE mycket bättre än föregångaren C320?
|
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 17:56:51
|
Annonsera om att få köpa beg. rörstärkare för de pengar du föreslår, sedan får du utgå ifrån detta för att vidare bilda dig en uppfattning om vad som skall premieras. Om Nad C320BEE är mycket eller inte bättre än förgångaren? vet jag ej, eftersom jag bara lyssnat på den första angivna. Vet faktiskt inte ens om det fanns en C320 utan BEE Men som sagt, det kan var besvärligt i de pengapungar du är villig att komma med. |
|
 |
|
|
Fred_J
Member

256 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 18:00:37
|
Ja, en NAD C320 kan jag ju få för de pengar jag vill komma undan med. Sedan läste jag om att rörförstärkare då och då behöver byta rör? Det låter dyrt! =)
|
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 18:15:47
|
Du har hört alldeles rätt. En rörförstärkare behöver byta rör då och då. Beroende på rör så rör! det sig om olika intervall. Du kan alltid kolla att det är friska rör i innan du köper en sådan stärkare. Fråga, kvitto odyl. Intervallen är inte påfallande ofta, så har man väl investerat i en frisk uppsättning kan man glädja sig åt fin musikåtergivning under en lååååååång tid framöver. Rörbyte brukar sammanfalla med när andra vill byta stärkare ändå. Kolla upp specifikationerna på respektive rör som ingår i aktuell uppsättning. Det kan röra, nu är jag där igen, sig om många hundra timmar. |
|
 |
|
|
Fred_J
Member

256 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 18:27:55
|
Hur mycket kostar nya rör till en sådan billig rörförstärkare som jag ska försöka få tag på? Jag kan bara säga som en liten not att jag lyssnar på musik ett par timmar om dagen, ibland mycket mer. Så på ett år kommer jag lätt upp mot en 800 timmar.
=) |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 18:33:31
|
Kan tyvärr inte svar på det eftersom olika stärkare har olika rör och olika bränningstid. Det finns dessutom flera olika rörsorter i sådana förstärkare som då har olika brinntid och kan behöva bytas ut respektive.
Hitta en stärkare som du vill ha och tycker låter bra. Sedan kollar du vilka rör som sitter i. Kontakta leverantören/generalagenten av stärkaren och fråga. Får du ingen hjälp där kontakta leverantören av rören. |
|
 |
|
|
Fred_J
Member

256 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 19:15:29
|
| Hur mycket kostar nya rör egentligen? Är det frågan om 10% av priset av förstärkaren, 20%, 50 eller 80? Vill ju inte stå och betala 2000 kronor varje år bara för att jag har en rörförstärkare. =) |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 19:17:28
|
Se mitt förra svar. Finns inget rätt upp och ner svar på detta. Lycka till! |
|
 |
|
|
knutte
Member

347 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 19:49:56
|
ja du fred, dom verkar ju vara inne på rör... och jag ska inte strida!
MEN bara så att du vet så kan jag garantera att ljudet blir bra (iallafall enligt mina öron) om du kopplar en C340 framför...
Jag gillar när det är riktigt med bas, hellst ska den vara fast och snabb, men jag har också hellre lite bummligare bas än ingen alls...
jag har nog egentligen inte krav på helt spikrak frekvenskurva utan jag gillar när man kan ge på (känna lite bas i kroppen :)) utan att det blir påträngande och vasst.
om du tycker lika så skulle jag inte dra mig för en Nad...
rör har jag aldrig lyssnat på, så jag ska inte uttala mig...
Men har ni som är för rör lyssnat på VH-1:or tillsammans med rör?
MVH//Knutte |
Har någon sett en bordshare? |
 |
|
Topic  |
|