HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tips på mogna damer ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/02/21 :  22:11:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har fastnat för en soft stil, typ slow-jazz/soul, som skall sjungas av damer med "STORA" röster. Typ Dianne Reeves & Alison Moyet.

Hoppas ni kan hjälpa mig med ideér.
(Har gått igenom Eva.C, Norah.J, Aretha.F, Chaka.K + det mest vanliga)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2003/02/23 00:38:25

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/02/22 :  11:21:50  Show Profile Send struts a Private Message
Holly Cole som är en Kanadensisk sångerska har gjort många coola skivor och Rita Di Ghent som även hon är Kanadensiska har bla gjort ett cd som heter "The birth of sprawl" som är kanon. Kolla på Rita di Ghent`s hemsida där du kan lyssna på några låtar.
Lalah Hathaway som bla gjort en del med tillsammans med Joe Sample (piano) har en mäktig och känslosam pipa men lyssna även på en äldre jazzsångerska som heter Carmen McRae och börja gärna med cd`n "Carmen sings Monk". Har du aldrig lyssnat närmare på Joni Mitchell så tycker jag att du borde göra det och framförallt på "Heijira".
Mvh/struts
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/02/22 :  11:45:08  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Alison Moyet gillar jag . Var i London för ett år sen och såg musicalen Chicago där hon var med! Ruskig röstresurs har hon.

Har dock inte hängt med vad hon släppt för skivor. Kommer ihåg att hon var med i nån synthpop konstellation, vad hette de nu Yahoo, Yazoo, Yazz hmm...får söka på nätet.

Har ni nåt ni rekommenderar med Moyet
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/02/22 :  12:26:10  Show Profile Send lindvall a Private Message
Mikael2 Yazoo var det, tillsammans med Vince Clarke (numera Erasure).
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/22 :  13:27:59  Show Profile Send divander a Private Message
quote:
Originally posted by lindvall

Yazz var inte heller ett så dumt förslag. På min USA-pressade "Upstairs at Eric´s" heter dom Yaz. Det verkar som om de hette Yazoo i Europa och Yaz i USA. Jag testade med att söka på www.allnusic.com (amerikansk sida). På Yazoo fanns endast ett par samlingar och ingen info om gruppen. Men på Yaz fanns båda deras skivor och info om gruppen. Det lite lustiga är att det står att de tidigare hette Yazoo.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/22 :  14:29:29  Show Profile Send pesa a Private Message
quote:
Originally posted by divander

quote:
Originally posted by lindvall

Yazz var inte heller ett så dumt förslag. På min USA-pressade "Upstairs at Eric´s" heter dom Yaz. Det verkar som om de hette Yazoo i Europa och Yaz i USA. Jag testade med att söka på www.allnusic.com (amerikansk sida). På Yazoo fanns endast ett par samlingar och ingen info om gruppen. Men på Yaz fanns båda deras skivor och info om gruppen. Det lite lustiga är att det står att de tidigare hette Yazoo.

Wow! Hade ingen aaaaaaning om detta... Nu har man lart sig nagot idag igen.... Jag tror bara de slappte tva skivor men bada dessa ar hel kanon!

Sedan tror jag det fanns en kvinlig soloartist som kallade sig for Yazz . Skall kolla igenom skivsamlingen for jag tror mig ha en med henne (jag tror dock inte att hon platsar pa vad Zalve letar efter....

Andra rekommendationer ar Natalie Cole och Diana Krall.

Peter

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/22 :  14:37:10  Show Profile Send divander a Private Message
Jo det fanns en Yazz som hade en hit i slutet av 80-talet. Låten hette The only way is up.

Sen finns den en svensk artist som kallar sig för Zzaj. Men det är något helt annat.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/02/22 :  18:03:25  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Just det Yazoo var det, tack. Hittade en best of och beställde direkt Jag har nog Upstairs at Eric's på vinyl någonstans

Hittade ett par cd med Moyet också som jag chansade och beställde
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/02/22 :  19:38:17  Show Profile Send arcam a Private Message
Tips på (mogna) damer, Dionne Warvick och Barbara Streisand
men dom har du säkert hört...
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2003/02/22 :  21:56:37  Show Profile Send anders a Private Message
esther phillips hade grym känsla, lyssna på black eyed blues eller home is where the hatred is tex.
patricia barber har nämnts förr
nina simone
bessie smith
sen har lyn collins och vicki anderson fina röster, även om de kanske inte tillhör rätt kategori
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/02/23 :  00:37:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fick några nya uppslag av Anders & strus. Skall kolla upp dem.

För de som vill ha mer info, så heter kompgruppen till Yazz (hon med hiten, "The Only way up") "The plastic foundation".

("Upstairs at Eric's" är en höjdare man bör ha, trevliga analogsyntar Vince använde på den tiden.)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Slumpen
Member

73 Posts

Posted - 2003/02/23 :  10:58:47  Show Profile Send Slumpen a Private Message
trevlig dam är annars Anjelique Kidjo (med reservation för stavningen)

Det kliar i mina fattiga fingrar...
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/02/25 :  16:48:13  Show Profile Send lindvall a Private Message
Zalve>>> Om du orkar kan du ju kolla upp Oleta Adams och Julia Fordham. Kanske kan passa dig. Kanske lite överproducerat, men ändå!

(ed, stavning)

Edited by - lindvall on 2003/02/25 16:49:10
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/02/25 :  21:02:03  Show Profile Send tompa a Private Message
Den största av dem alla, och den mest mogna:

BILLIE HOLIDAY (även kallad Lady Day)

Bästa jazzsångerskan som existerat, levde 1915 - 1959. Köp vad som helst av henne, du blir knappast besviken. Försök undvik live-inspelningar, kan vara rätt taskiga i ljudet.

Fler mogna damer? Det är ju en smaksak vad man nu menar med "mogen" i det här fallet, men jag föreslår Anita O´Day från 50- / 60-tal.

Helt utanför genren, men i alla fall en mogen sångerska: Ulla Sjöblom sjungandes t ex Lars Forsells översättningar till franska visor som Jag står här på ett torg, Tid är pengar m fl (från 50-talet, finns på vinyl för ingenting i second hand-affärer).

tompa
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/04/03 :  12:45:18  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tack för tipset struts!

Rita Di Ghent är en av de få som AMG inte hittar ett ord om … Konstigt, tycker jag.
Hennes musik verkar dock vara jättebra.
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2003/04/03 :  13:35:02  Show Profile Send Monster a Private Message
Tidiga inspelningar men Nina Simone.

Mvh
Jonas
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2003/04/03 :  15:32:38  Show Profile Send Gabe a Private Message
Beth Gibbons "out of season"
och Joni Mitchells "Both Sides Now"är lysande skivor med damer som verkligen kan sjunga. Starkt rekommenderat!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/03 :  22:07:27  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Lalah Hathaway som bla gjort en del med tillsammans med Joe Sample (piano) har en mäktig och känslosam pipa"

Hon är ruggigt bra. Har sin far Donny Hathaway att brås på. En fantastisk, men alldeles för kort soulkarriär.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000