HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Manliga motsvarigheter till dessa ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/02/22 :  19:58:46  Show Profile Send Kero a Private Message
Hallå alla!

Jag har hittat många kvinnliga artister som passar min musik smak väldigt bra. Dock börjar det kännas lite enformigt så jag skulle vilja ha lite tips på lite manliga lirare som kan passa mig.

Några kvinnliga favoriter:

Sophie Zelmani
Rebecka Thörnqvist
Sarah MacLachlan
Tracy Chapman
Jennifer Warnes
Melissa Etheridge
Norah Jones
Shawn Colvin

Har lyssnat lite på Ryan Adams. Det kan nog passa mig, ska nog skaffa nån skiva med han.
Har även lyssnat lite på Neil Young men det jag hörde gillade jag inte, karln sjunger ju så bedrövligt.

Jag gillar bl.a Daniel Lemma, Bruce Springsteen har gjort mycket bra låtar, Joe Cocker oxå. Robbie Williams nya Escapology tycker jag oxå har en del väldigt bra låtar.

Jag har inte greppat min musik smak riktigt. Gillar all möjlig musik... men ändå inte!
Så nu vore det kul med en massa tips på all möjlig musik ( speciellt eftersom en ny anläggning nu ska byggas upp ), gammalt eller nytt spelar ingen roll. Helst med manliga sångare så jag får lite variation.

Mattias.

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/22 :  21:25:32  Show Profile Send divander a Private Message
Lyssna på Neil Young igen. Det måste vara någon annan som du lyssnade på. Neil Young sjunger otroligt bra har bra låtar och spelar gitarr som ingen annan. Detta är inte bara vad jag tycker, utan det är bara så.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/02/22 :  21:49:17  Show Profile Send Kero a Private Message
Jaha jag får väl göra det men jag är 100% säker på att det var han. Tyckte han sjöng lite falskt emellanåt och ibland så sjunger han ju inte ens utan viskar nästan... det är inte min stil riktigt men jag ska ge han en chans till!

Mattias.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4522 Posts

Posted - 2003/02/22 :  22:08:20  Show Profile Send jari a Private Message
Hej.
Det här är en bra länk att söka på www.allmusic.com.
Och ett personligt tips,Ronnie Lane with Slim Chance,
albumet,"You never can tell".
Mvh

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang 845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel med KLEI Classic Harmony rca-kontakter,Diy silver sexfläta utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig kopparledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/02/22 :  23:44:17  Show Profile Send n0p a Private Message
Johnny Cash, Elliot Smith, Ron Sexsmith, Ed Harcourt.

Se ovanstående enbart som lite namedropping, du får läsa dig till om du tror att du gillar det. testa www.ubl.com www.dagensskiva.com eller www.aftonbladet.se och läs lite recensioner.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/02/23 :  00:20:01  Show Profile Send Kero a Private Message
Tack för tipsen så långt, ska försöka lyssna på förslagen. Återkommer om mina intryck.

Mattias.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/02/23 :  00:57:07  Show Profile Send Kero a Private Message
Nu har jag lyssnat lite på Ron Sexsmith och Ed Harcourt. Ingen var helt fel och ingen av dom var nån fullträff heller. Men jag ska lyssna mer på dom, en del musik kräver sin tid för att sätta sig.

Jag tror jag faller lite lättare för sångare/sångerskor med lite starkare röster, sånna som sjunger med lite mer stöd på nåt sätt. Gillar inte riktigt den här mer svaga sången som t.e.x det jag hört av Neil Young och den här Ron Sexsmith. Ed Harcourts röst gillade jag lite bättre.

Johnny Cash var lite för mycket "Gammel Country" för mig.

Jag tror även jag har en fallenhet för lite starkare melodi slingor och refränger.

Okej.. mer tips gärna... om ni inte börjar tycka jag är helt fel ute?!

Mattias.
Go to Top of Page

Slumpen
Member

73 Posts

Posted - 2003/02/23 :  10:57:27  Show Profile Send Slumpen a Private Message
Har du lyssnat på några svenskar?

Vi har väl som förslag Mauro Scocco, Peter LeMarc, mfl.. Varför inte tom Lars Winnerbäck?
Eller 80 talets pop sväng. Howard Jones, OMD, AHA mfl där också...
Sting, Mark knopfler

Lyssna lugnt

Annars kan du lyssna på the exploited

Det kliar i mina fattiga fingrar...
Go to Top of Page

Slumpen
Member

73 Posts

Posted - 2003/02/23 :  11:02:16  Show Profile Send Slumpen a Private Message
KOm på en till, mycket udda. Men bra...

Mory Kante, gjorde en låt (som är riktigt känd i en del kretsar) Yeke Yeke.
Men nu är jag ute och cyklar på djupt vatten...

Det kliar i mina fattiga fingrar...
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/02/23 :  11:43:37  Show Profile Send Kero a Private Message
Jo svenskar har jag lyssnat lite på oxå. Gillar Uno Svenningssons första solo skiva bra. Har även två skivor med Joakim Niels, där den första är bra. Mauro Scocco har inte varit nån favorit men det är längesen jag lyssnat på han. Peter LeMarc däremot har jag hört mycket bra med men det har aldrig blivit att skaffa nåt med han, mycket bra tips, ska försöka lyssna lite om nån skiva med han kanske ska investeras.

Lars Winnerbäck har jag inte tänkt så mycket på men jag ska försöka lyssna lite på han med. Däremot kom jag nu själv på en svensk som jag varit lite nyfiken på men det har hittills inte blivit att skaffa nåt med han, Stefan Sundström. Han är ju inte nån bra sångare direkt men jag tycker oxå om att lyssna på texter och där är han ju bra.

80 tals pop a´la AHA går bort men däremot Sting är ännu en som jag varit nära att skaffa skivor med flera gånger men det har heller aldrig blivit, det ska kollas in. Mark Knopfler kan ju vara nåt. Är inget jätte Dire Straits fan men kanske hans solo plattor passar bättre, ska lyssna på det oxå.

Tack för alla tips så långt, det börjar arta sig men jag vill fortfarande gärna ha mer tips.

Mattias.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/02/23 :  11:54:57  Show Profile Send Kero a Private Message
Kom gärna med tips som har lite jazz eller blues influenser som t.e.x Rebecka Thörnqvist och Norah Jones.

Mattias.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/02/23 :  13:00:45  Show Profile Send Kero a Private Message
Har nu lyssnat lite på Lars Winnerbäck och Stefan Sundström. Kommer nog skaffa nåt med Sundström. Han käns lite intressantare och roligare och lyssna på.
Har lyssnat lite på Lemarc igen för att friska upp minnet. Nåt med han måste det bli, klart bra.

Har oxå lyssnat lite på Sting och Markn Knopfler även om jag ju hört dom förrut. Blir inget med dom nu. Det var fullpris på deras skivor och kändes inte som nåt "måste ha!".
Tänkte samla ihop en hög skivor som ligger på 70-80:- och beställa från Ginza, finns oerhört mycket bra för dom pengarna där.

Sen den där Mory Kante, hittade "Yeke Yeke" låten fast det var nån mix på den men nej... det var inte riktigt vad jag var ute efter men kul med varierande tips, mer sånt!

Mattias.
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/02/23 :  14:08:11  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Lyssna på Leonard Cohen's "Songs of love and hate" och Lloyd Coles's "Don't get weird on me babe"... En annan bra sångare är ju Black (han som hade en hit med "Wonderful life" i slutet av 80-talet).
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/02/23 :  14:50:11  Show Profile Send struts a Private Message
Glöm framförallt inte Michael Ruff och tidiga Al Jarreau.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/02/23 :  18:59:16  Show Profile Send dali a Private Message
Dave Matthews Band. Prova någon av de tidiga skivorna, "Under the table and dreaming" eller "Crash". De nyare skivorna är inte dåliga, men jag tycker att de första är bättre.

Rock med jazzinfluenser.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/02/23 :  19:03:38  Show Profile Send pontus a Private Message
Bob Dylan såklart. Köp de två senaste: Love and theft, och Time out of mind.

Måste dock få sagt -- utan att inleda en genusdisk. -- att om du frågar mig så är Bob Dylan och Neil Young bättre (större konstnärer på alla fronter) än de artister du listar ovan och inte deras manliga motsvarigheter.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/02/24 :  00:30:12  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag har faktiskt två skivor med Michael Ruff. Dom har snurrat en hel del i cd spelaren, mycket bra.
Ska även kolla in Al Jerreau och Dave Matthews Band.

När jag kallade tråden "Manliga motsvarigheter till dessa" så menade jag inte tekniska, begåvade, konstnärliga motsvarigheter utan mer musik stils mässiga motsvarigheter.
Alla andra verkar ha greppat detta då man bara kommit med tips om manliga artister som jag kan tänkas tycka om. Detta var precis det jag var ute efter och det uppskattas enormt mycket.

Bob Dylan ska jag inte uttala mig för mycket om. Har inte hört han speciellt mycket men jag ska ge han en chans helt klart. Men av det jag hört av han så kan jag konstatera att bra på och sjunga verkar karln inte vara... dock så är det ju inte alltid ett krav för att kunan göra bra musik, en sämre sångröst rent tekniskt kan ha sin charm och fungera riktigt bra till rätt musik. Ska försöka lyssna lite på dom skivor med honom du nämner.
Neil Young förstår jag än så länge inte alls storheten i, ska försöka hitta nåt mer och lyssna på innan jag sågar han jämns med fotknölarna.
Om dessa är "konstnärer" eller inte bryr jag mig inte om. Jag tycker inte speciellt många tavlor av s.k konstnärer är speciellt vackra heller så.... jag är kanske för "okultiverad" !

Mattias.
Go to Top of Page

Cortez
Member

72 Posts

Posted - 2003/02/24 :  03:19:49  Show Profile Send Cortez a Private Message
Neil Young gillar man inte pga av hans lite ostadiga sångröst.
Man gillar honom för hans verklighetsförankrade härligt melankoliska sånger.
Heart of gold munspelet är hårresande, Like a hurricane på tramporgel är oslagbart, dock kan jag förstå varför man inte gillar honom;
En gammal tjurig gubbe som antingen lirar massa låtar med kärleksrelaterat tjaffs i, eller har en alldeles för stor förkärlek till väldigt skramliga solon med sin enormt distade gamnsla Les Paul.

Fast det är därför jag gillar honom, mångsidigheten och den oförfalskade nakna rösten, det är nog det som gör det.

Ge honom en chans till vetja! ;)

" No more chances, bye bye bye "
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/02/24 :  08:41:31  Show Profile Send joakim a Private Message
1) Neil Young är kung!

Nu när vi har avhandlat det så ska jag komma med några andra tips:

* Nick Drake - geni i all enkelhet.
* JJ Cale - Clapton och Dire Straits har nästan plankat honom till 100%. Cale är nog inte lika bra musiker, men rackans vad bra det kan låta.
* Van Morrison - "Van the man" - Har du inte upptäckt honom så har du något att se fram emot.
* Lloyd Cole - den melankoliska brustna kärlekens mästare

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/02/24 :  09:28:01  Show Profile Send linkan a Private Message
Om du inte lyssnat på Robbie Robertson så gör detta. Han var ju frontfigur i The Band ett tag och har gett ut 3-4 skivor som är kanon.

Linkan

Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/02/24 :  11:57:46  Show Profile Send pontus a Private Message
Kero, ber om ursäkt om jag missuppfattade avsikten med din tråd. Ville inte på något sätt nedvärdera din musiksmak.

Hursomhelst, skall du bekanta dig med fler manliga musiker bör du, precis som du skriver, ge Dylan en chans. Problemet, men också det som gör det så kul, är att han gjort en väldig massa musik i en mängd olika stilar. Ett tips är att bege sig till det lokala biblioteket och låna hem ett antal skivor från lite olika epoker. Ett tips är att gå igenom följande (kronologisk ordning): The Freewheelin' Bob Dylan (1963), Bringing It All Back Home (ävan kallad Subterranean Homesick Blues) (1965) , New Morning (1970), Slow Train Coming (1979), Infidels (1983), Time Out of Mind (1997), Love and Theft (2001).

Vänligen,
Pontus
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/02/24 :  13:14:35  Show Profile Send Kero a Private Message
Cortez: Du har helt rätt, precis därför har jag inte gilalt det jag hittills hört av honom, ska dock ge han fler chanser.

joakim: Nja.. jag ska ge han en chans till men tronen som Kung kommer han inte få i min lilla värld, inte än på ett tag ialla fall, men man ska ju aldrig säga aldrig. Musik smaken har en tendens att förändras med åren.
Ska försöka lyssna lite på alla dom du nämner. Van Morrison är oxå en sån där osm jag tänkt skaffa nåt med men det har inte blivit.

linkan: Robbie Robertson ska testas.

pontus: Det är lugnt. Det är kanske enkelt att tolka den på det viset när jag själv tänker efter.
Jag ska försöka lyssna på Dylan precis i den ordningen du nämner.
Problemet med dessa artiser som Neil Young och t.e.x Rolling Stones är ju att dom gett ut så oerhört mycket musik, en del säkert mycket sämre än det bästa dom har gjort. Råkar man då provlyssna på det som kanske dom flesta tycker är deras sämsta skivor så får man ju lätt fel uppfattning om dom.

Är det nån som har nåt förslag på en skiva med Neil Young som jag ska lyssna på för att få rätt helthets syn på honom ?

Tack för tipsen än en gång, fortsätt gärna om nån har fler tips!

Mattias.
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/02/24 :  13:41:19  Show Profile Send pontus a Private Message
Freedom från 89 och Harvest från 72 är väl de två av de mer kända skivorna, vet ej om de ger en helhetssyn men de är iallafall två bra album som du bör kolla upp. Personligen är jag också mycket förstjust i Rust never sleeps från 79 vilken jag kan rekommendera.

Vänligen,
Pontus
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/24 :  19:30:10  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Av Neil Young skulle jag rekommendera "Everybody Knows This is Nowhere" och "After the Goldrush". Annars måste jag rekommendera Crosby, Stills and Nash, deras första skiva är ruskigt bra. Sedan har vi ju Richard Thompson och varför inte lite Byrds? "Sweetheart of the Rodeo", kanske?
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/02/24 :  23:12:09  Show Profile Send kurt a Private Message
Van Morrison - måste nämnas igen, kungen av timing
Steve Earle - Singer/Songwriter har alltid något att berätta
John Hiatt - Walk on
Tom Waits - på rätt sida gränsen mellan geni och dåre
Townes van Zandt - Texas troubadour, bedårande mellankoli
Donny Hathaway - Soul, Soul, Soul
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/02/26 :  00:16:54  Show Profile Send Kero a Private Message
kurt: Mycket bra tips, tack så mycket. Steve Earl svängde det skönt om av det jag hittills hört. Den karln har ialla fall refränger och tar i lite ibland när han sjunger, skönt!
Dom andra har jag inte hunnit lyssna nåt på ännu.

joakim: Nick Drake verkar ha skön musik helt klart. Sången har jag inte ännu fastnat riktigt för av det jag hört men jag gillar hans sång klart bättre än Neil Youngs ialla fall.
JJ Cale var inte dum heller, kan vara nåt att lyssna mer på.
Lloyd Cole gillade jag oxå av det jag hittills hört. Äntligen en till som oxå sjunger och inte bara står och väser och viskar bakom mikrofonen.

Återkommer när jag hunnit lyssna på fler av tipsen.

Mattias.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000