HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag får spatt! (köpa cd-spelare)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

swoppe
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/22 :  21:10:24  Show Profile Send swoppe a Private Message
Hej allihopa (igen)!

Förstärkaren är beställd och på väg!

Så nu ska jag ta och lite smått kolla på cd-spelare.
Har funderat på Thule CD150b och MF A3.2, några andra jag borde kolla på? (säkert massor)

Angående dom nya formaten (sacd, dvd-a) finns det några sånna bra spelare för vättiga pengar? (inte tri-vista (dyr...))
Har för mig att Onkyo har en som spelar allt, kanske nått att titta på eller?

MVH
Anders

För svaret på den eviga frågan om livet, universum och allting:
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/22 :  23:43:45  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
micromega reference sacd kostar bara 40 000kr, det är billigare än tri-vista. köpte du MF-förstärkaren? köp CD-spelaren också & skaffa kablar som gör att det låter rätt. tror inte direkt att deras CD-spelare är dålig liksom.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

swoppe
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/22 :  23:56:21  Show Profile Send swoppe a Private Message
Jakob_S: tycks bara vara du som svara på mina inlägg
Bara 40k tri-vistan kostar ju trots allt 69k eller nått.

Jo det blev en MF A3.2 kommer på måndag v10...

Har slänkt mig över en upptsättning Audioquest Python signalkabel, demogrejer 30% biligare

Ska ta och låna hem MF-cden och thule å ta å jämföra, funderar även på Rega Jupiter. Någonting mer man borde testa?

Annars så finns ju MF Nuvista 3D för den nätta summan 54k...

Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/23 :  00:02:43  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Ja, jag är jourhavande kompis här på hififorum.nu, ger halvhjärtade svar på allas frågor.

Det finns ALLTID en massa annat man borde testa... Meridian 507, Cyrus CD7Q, Linn Genki, Naim CD5, SAT CD-fix and so on... Jag skulle kört MF-CD:n, för jag tror att de flesta CD-spelare i den prisklassen nuförtiden håller såpass hög standard att man likagärna kan välja den som blir snyggast ihop med förstärkaren. Det är klart att det finns skillnader dem emellan. Men JAG skulle låtit estetiken få avgöra om jag redan valt förstärkare & det finns CD-spelare från samma tillverkare. JAG tycker att det hade varit knivigare om det antingen var fråga om billigare apparater eller dyrare.

//Jakob

Go to Top of Page

swoppe
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/23 :  00:04:38  Show Profile Send swoppe a Private Message
Jakob_S:

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/23 :  00:43:15  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det här är inte särskilt lätt att få grepp om. Det finns en del indikationer på att billiga spelare från Philips och Sony är mycket prisvärda. I svensk och internationell press och på andra forum. Naturligtvis den dyra Sony XA 777 som dock är ett bargain i förhållande till Trivistan. XA 333 är billigare men en spelare som Philips DVD 963 med SACD och uppsamling på CD har beskrivits som mycket bra och i klass med spelare för över 10 tusen (kostar riktpris 6 tusen och man kan få den för under 5).
Sorry, Philips är väl litet som att svära i kyrkan här på forumet. Men det skulle vara kul att jämföra hur den står sig mot min budget Krell som har några år på nacken.
Det finns dock betydande svårigheter att kolla upp det. I förra veckan var jag inne i två butiker för att litet försiktigt höra mig för om det fått in något intressant av SACD eller uppsamplande CD. Kändes litet som jag var insläpad av katten i båda butikerna. I den första hade de ingen uppsamplande men någon Pioneer DVD med SACD. Det kom dock genast långa utläggningar om att det inte vara något att ha. Först var svaret att det knappast finns någon som frågar efter sådana, efter ett par minuter gick snacket att det finns masssor som har gått på hypet och tror att SACD löser allt. Det finns dock så oerhört många dåliga inspelningar att SACD knappast har någon betydelse eftersom inspelningarna ändå är så dåliga. Litet motsägande och något lyssnande blev aldrig av. Fast man tycket att en demo kanske hade varit naturligare än långa utläggningar om att det inte inte är något att ha. Fanns dock en viss positiv attityd att det kanske kunde vara bara med SACD om det kom från Arcam och sådana märken som de jobbade med.
Den andra butiken hade två uppsampande men jag är inte riktigt säker på att den andra verkigen är det. Att nämna SACD var närmast en svordom. Jag betonade att jag inte visste om SACD är bättre och inte ville köpa en sådan spelare utan att lyssna först. Och att det kanske inte var så intressant med en dedicerad SACD utan en kombi. Säljaren började då bubbla om Sony och att det var väldigt dålig ljud. Jag frågade vad det var för fel på ljudet på Sony men fick inget svar på detta men utläggningar om att han aldrig skulle släppa in en Sony i sin butik. Om det kom någon från "entusiastmärkena" skulle det kunna vara en annan sak.
Jag blir litet undrande. Sony och Philips ingår inte i hifibutikernas ordinarie sortiment och marginalerna är säkert dåliga. Kan det påverka bedömningen att SACD är skit men kanske rätt intressant om produkterna kommer från Arcam eller Holfi.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/23 :  13:18:57  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Rätta mig om jag har fel. Min Krell spelar HDCD, är inte det samma sak som SACD? Jag vet att det i början slogs en del om vilket av 2 format som skulle gälla.. Men visst fan måste min cd kunna spela SACD? Har inte köpt in någon än, men blev lite paff när jag spelade Kents singel Vinternoll2. Lampan för HDCD tändes nämligen upp, det finns inga indikationer på att skivan skall vara en SACD eller en HDCD..

Om det är en budget Krell kan ju diskuteras, ny går på 32k.

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/02/23 14:09:05
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/23 :  13:21:00  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nja HDCD är ett annat format och tyvärr är utbudet på skivor
inte lika stort som SACD

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/23 :  14:06:35  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Mmm, satt och surfade lite och läste på.. Den finns en hel del HDCD, sedan visar det sig att de "finare märkena" satsar på HDCD..
Arcam, Classé, Denon, H/K, Krell, Linn, Naim, Marantz, Rotel med flera..

Skall väl vara fan om SACD slår igenom tack vare Sony.. Kvalitén på HDCD verkar vara lite bättre.. Men, vi förlorade Beta till VHS på samma sätt....

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/02/23 :  14:36:42  Show Profile Send cabasse a Private Message
Svårt.
Har en Onkyo DX-706 som gått bra i några år, men nu börjar den hacka så det är nog dags.
Funderade lite på Sony SCD-XB780 men fanken vet om SACD är rätt väg.
Dessutom kostar den ung. 6000kr i Sverige medan den ligger på ung. £240 (3240kr)i England. Man kan ju undra vad skillnaden består i.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/02/23 :  14:53:34  Show Profile Send HPW a Private Message
Philps SACD 1000 fick mycket rosor av Steriophile och är en kombi spelare som spelar DVD video och vanliga CD oxo, så Philips kan nog.

Jag tycker nog att SACD framförallt dynamiken och rums-informationen är bättre än HDCD, men det krävs en del av anläggningen för att man ska höra detta.

Vet inte fullt ut vad uppsampling är men det låter som om man försöker skapa information som inte finns genom att ur filtren ha 24 bitar till DA omvndlaren. Jag har inte lyssnat men HiFi & Musik tyckte väl att uppsamling inte lät så bra.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/23 :  14:55:03  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
wowowow, vänta lite här. slagsmålet har varit mellan SACD & DVD-Audio... INTE mellan SACD & HDCD. det är VÄLDIGT stor skillnad. SACD är tekniskt & teoretiskt överlägsen HDCD. att du däremot kan spela upp SACD-skivor i din CD-spelare är inte riktigt samma sak... SACD-skivor kan nämligen spelas upp i vanliga CD-spelare... Oftast. Det brukar nämligen vara någon form av hybridskivor... På vilka det finns både en CD-version & en SACD-version. HDCD är ju någon konstig form av 20-bitskodning om jag inte minns fel... I regel är det dock inte någon jätteskillnad mellan vanliga CD:s & HDCD-kodade dito... möjligt att HDCD-versionerna ibland låter lite mer "analoga", när man kör dem via en spelare med HDCD-filter... det upplevde jag åtminstone då jag lyssnade på en eric bibb-platta via mark levinsons no 39 CD-spelare. (har glömt vilka högtalare det var, tyvärr. möjligt att det var wilson audio witt)

SACD ger mycket större dynamikomfång & mycket högre samplingsfrekvens än CD/HDCD. det är ett helt annat format helt enkelt... medan HDCD bara är en form av kodning på vanliga CD:s.

(Om JAG förstått det hela rätt, dvs.)

//Jakob

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/23 :  15:04:19  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
SACD är tekniskt & teoretiskt överlägsen HDCD.
Så är det ju inte iofs. SACD är inte tekniskt bättre än CD. Dynamiken och upplösningen är faktiskt sämre i diskanten på SACD än vanlig PCM CD-kvalitet.

Sen vad som låter bäst låter jag vara osagt för att inte dras in i ännu en ändlös diskussion. Det är inspelningarna som begränsar i 100 fall av 100 i mitt tycke och inte formatet.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/23 :  15:14:15  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Jo... Det är möjligt... Men då jag & min bror jämförde 16bit/44.1kHz med 24bit/96kHz på datorn... (han gör elektronisk musik) så uppfattade vi ganska stor skillnad till 24/96-versionernas fördel. Därför trodde jag att SACD såklart skulle vara ÄNNU bättre.

Att SACD var sämre på dynamik & upplösning i diskanten hade jag däremot ingen aning om. Alltid kul att lära sig något nytt.

//Jakob

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/23 :  15:23:49  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Därför trodde jag att SACD såklart skulle vara ÄNNU bättre.

SACD har en annan teknik än CD och DVD-A:s som kallas DSD. Den bygger på ett enbitssystem men sjukt hög samplingsfrekvens i stället för multibit som PCM är. Ju högre frekvens som spelas i DSD desto mer brus och dist blir det på signalen. Samplingen på SACD är tydligen inte tillräcklig för att bräcka vanlig CD ovanför sådär en 7kHz. Tråkigt, men så är det.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/23 :  15:24:53  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Yikes OK... Tack för infon!

//Jakob

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/23 :  16:13:53  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag var inte ute efter formatdiskussionen som var väldigt eldfängd och inte konstruktiv. Enligt vissa finns det teoretiska begränsningar i SACD som gör att det är sämre än CD över 7 KHz eller något sådant. Medan det generellt sätt får beröm för goda diskantegenskaper i recensioner från allting mellan Stereophile och Hifi & Musik. Samt från många som köpt.
Problemt är mest att det är svårt att få en egen uppfattning av det utan att köpa på postorder eller stormarknader.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/23 :  16:16:19  Show Profile Send SpLiX a Private Message
"SACD ger mycket större dynamikomfång & mycket högre samplingsfrekvens än CD/HDCD. det är ett helt annat format helt enkelt... medan HDCD bara är en form av kodning på vanliga CD:s."

Mm, jag kan ha tolkat det fel, men de artiklar som jag läste tyckte HDCD var det bättre i jämförelse. Kan inte säga något själv eftersom jag inte lyssnat på någon cd och sedan en HDCD eller SACD och jämfört. Samtidigt talas det om att SACD förmodligen INTE kommer att gå att spela i äldre cd och bil cd medans HDCD är 100% bakåt kompatiblet.

Skit samma, kollade SACD efter titlar, de kan prenestera ett hundratal, HDCD kan presentera cirka 5000 tiltar redan, tydligen så läggs även de stora titlarna som når billboard listan även ut på HDCD. (finns cirka 250). Men när jag kollar svenska skiv butiker på nätet, kan man bara köpa SACD.

Till sist, har inte SACD bredare frekvensomfång men samma information (16 bit) och kräver mer av anläggningen, medan HDCD innehåller mer information (20 bitar) men samma frekvens omfång? Det borde rimligen vara cirka 25% mer information på en HDCD...

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/02/23 16:22:11
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/23 :  16:39:23  Show Profile Send Anders47 a Private Message
SpLiX, du borde nog kolla litet bättre. Annars blir det rätt fel som att SACD har 16 bitar och HDCD 20.
Eftersom jag har HDCD har jag tidigare kollat utgivningen för ett tag sedan. Den var rätt begränsad men om det verkligen kommit upp till fem tusen så har jag inget emot det. Har dock inte sett någon sådan hög siffra förr.
Däremot helt fel med ett hundratal titlar på SACD. Jag skrev ut en lista från november i fjor med 16 sidor med drygt 50 titlar per sida. Och det lär ha kommit en del ytterligare sedan dess.
Du kan köpa HDCD i alla butiker och då lär de finnas på näter också. Däremot ofta dåligt med info om format.

Go to Top of Page

SilverSpinnaren
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/02/23 :  16:45:19  Show Profile Send SilverSpinnaren a Private Message
quote:
Till sist, har inte SACD bredare frekvensomfång men samma information (16 bit) och kräver mer av anläggningen, medan HDCD innehåller mer information (20 bitar) men samma frekvens omfång? Det borde rimligen vara cirka 25% mer information på en HDCD...

Nja... Ett 20-bitars tal innehåller faktiskt 16 ggr. mer information än ett 16-bitars på samma sätt som tre extra nollor på ett vanligt decimalt tal ger 1000 ggr. mer information.

Sen hur det funkar i praktiken med just HDCD vet jag inte eftersom man där har begränsningen att de första (eller sista?) 16 bitarna måste vara läsbara i det vanliga cd-formatet.

Edited by - SilverSpinnaren on 2003/02/23 16:54:40
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/23 :  17:06:42  Show Profile Send SpLiX a Private Message
"Eftersom jag har HDCD har jag tidigare kollat utgivningen för ett tag sedan. Den var rätt begränsad men om det verkligen kommit upp till fem tusen så har jag inget emot det. Har dock inte sett någon sådan hög siffra förr. Däremot helt fel med ett hundratal titlar på SACD. Jag skrev ut en lista från november i fjor med 16 sidor med drygt 50 titlar per sida. Och det lär ha kommit en del ytterligare sedan dess."

Mm, kollar jag CDON, Ginza, Skivhugget med mera finns det en speciell del avsatt för just SuperAudio, ingen för HDCD... Siffran för titlar tog jag från respektive formats egen presentation av titlar. HDCD skryter om 5000 och flera stora billboard titlar, uppåt 250 skivor. SACD's sida presenterar i sin lista på nätet snabbräknat ett par hundra.. Men, det finns kanske som sagt en hel del till...

Kan någon tala om vilket bit format SACD har?? Trodde det var 16. På SACD,s sida snackas det bara om störe frekvensomfång, inte om ett nytt format.

"Nja... Ett 20-bitars tal innehåller faktiskt 16 ggr. mer information än ett 16-bitars på samma sätt som tre extra nollor på ett vanligt decimalt tal ger 1000 ggr. mer information."

Jag borde veta bättre om att 4 bitar mer blir 16 ggr större informationsmängd, drog en snabbkalkyl i huvudet som slog slint. Får skylla på baksmälla 2,4,8,16,32,64,128......... Men, om spelaren kan läsa "och lägga till" de återstående 4 bitarna, borde det vara en hel del information som läggs till och ge ett superbt ljud..

Någon som har ett bra tips på var jag kan leta efter HDCD titlar sålda på svensk mark skulle det vara uppskattat

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/02/23 17:08:20
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/23 :  17:23:28  Show Profile Send Anders47 a Private Message
SpLiX,
välkommen till djungeln! Nätbutikerna har ofta dåliga system där det är svårt att se formatet. I vanliga butiker finns det inte särskilda hyllor för HDCD utan de står bland resten liksom hybrid-SACD. Köp gärna några för att testa. Min upplevelse är att HDCD låter litet bättre än vanlig CD. Men sedan beror det också väldigt mycket på om det är musik man är intresserad av och inspelningskvalitet som handlaren som jag refererade till ovan sa, fast detta inte var något bra argument för att avvisa ett format.
Vilka skivor som finns på HDCD kan man se på www.hdcd.com, sedan får man väl leta upp dem hos den handlare man föredrar.
Skivor på SACD kan man se på www.superaudiocd.philips.com, hybridskivorna går att spela på vanlig CD men då blir det inte riktig SACD.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/23 :  17:39:08  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Det var just dessa sidor som jag kollade in.. Hittade ett par HDCD som jag redan har Den stora skillanden är att HDCD inte kostar en spänn mer en en "vanlig" skiva gör. Jag har tydligen köpt de jag har med Tool, Mark Knopfler med flera för cd priser. SACD kostar i regel en hundralapp mer... I alla fall på CDON..

Skall genast låna hem brorsans CD17 och jämföra ljudet. Kan även bli lite svårt då spelarna skiljer sig markant, (min 20bit, hans 1bit.) Men man kanske kan hitta några saker i alla fall....

Fan, skall spela dessa HDCD om och om igen och se hur mycket jag vunnit med nya spelaren som stödjer HDCD.. Tool är i alla fall "öppnare" i nya spelaren, sen om det är formatet eller ej kan ju diskuteras.... Men Lateralus har fan blivit en helt ny skiva Eftersom jag lyssnat säkert 50 gånger på den senaste månaderna på brorsans CD17 som jag lånat tills jag fick min Kav-250 för en vecka sedan så räcker det nu att spela ett par låtar för att höra stora skillnader...

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/02/23 17:41:01
Go to Top of Page

swoppe
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/23 :  18:13:38  Show Profile Send swoppe a Private Message
ojdå, va inte ute efter en häftig debatt

Alltså om man sumerar så har de olika formaten sinna för och nackdelar. Man borde med andra ord avvakta med att binda sig till ett format innan man ser vilket va dom som går vinnande ur striden.

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/23 :  18:46:58  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det blev ju ingen häftig debatt, bara en liten skärmytsling!

Vänta och se är på ett sett klokt, men om alla väntar för länge blir det inget nytt. Vill dock helst kunna testa att något är bättre innan jag köper.
Ett möjligt alternativ är att det blir vanligt med multiformatsspelare och att flera format kommer att samexistera.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/23 :  18:54:40  Show Profile Send marens a Private Message
Varför gör de inga 8cm mini-DVD-A i stället? Då får ju även de som är helt nöjda med CD-ljudet (de flesta alltså) anledning att satsa på ett nytt format och inte bara de som har ljudnojja. Bärbara CD-spelare är idag ingen höjdare storleksmässigt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000