HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 xrcd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/22 :  22:03:21  Show Profile Send ekman a Private Message
jag bara undrade om det finns en lista på ïnternet över vilka skivor som är släppta på xrcd???

någon som vet?

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/22 :  22:04:15  Show Profile Send Hepcat a Private Message
xrcd vad e det för något nu då?

hepcat

www.selleri.de
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/02/22 :  22:09:00  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
JVC's egen version av HDCD typ. Inget att hänga i julgranen.

http://www.xrcd.com

Say's who!?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/22 :  22:16:45  Show Profile Send ekman a Private Message
skillnaden är ju att man inte behöver en speciell dekoder utan man kan spela xrcd i alla cdspelare har jag för mig?

hali inget att hänga i julgranen??? jag har inte hört någon xrcd själv ännu så varför inget att hänga i julgranen?? tycker du inte dom låter bättre än vanliga skivor?
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/02/22 :  22:25:33  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Som jag förstått det så är det bara en annan mastringsprocess. Man lagrar ljudet på något speciellt 20-bits digital media. Sen när man tillverkar skivan så är det samma gamla 16-bits stream. Upsampling baklänges typ .

Jag har faktiskt inte hört det själv men den info man kan läsa om xrcd säger ju bara att genom en bättre produktion och mastring får man bättre ljud. Alltså kan man få lika bra ljud med "vanlig" teknik också bara man gör det rätt.
Desutom så mastras ju mer och mer musik i DSD nu för tiden, som torde vara ljusår bättre än xrcd.

Men du har helt rätt, jag ska inte såga något utan att ha hört det med egna öron.

Say's who!?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/22 :  22:27:13  Show Profile Send ekman a Private Message
hmm nej jag var bara intresserad av att se om det var något att ha jag menar om vissa skivor finns med bättre kvalitet än normalt så är detta ju att föredra =) sen tror inte jag heller att xrcd är i klass med dsd och sacd MEN det kanske är roligare än vanliga skivor
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/22 :  22:58:56  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Har ingen XRCD själv men har sett en del positiva kommentarer från personer som har lyssnat på dem. Jämfört med vanliga CD. Borde finnas bättre potential i SACD och DVD-A men det är ju sällan så att man kan välja format. Typ att varje skiva finns som vinyl / CD / HDCD / SACD / DVD-A och XRCD.
Sedan vet jag inte riktigt om hänga upp i julgranen är ett positivt eller negativt omdöme. Jag skulle inte hänga upp mina bästa skivor i julgranen, bara de som suger ordentigt. Kanske som ett mellanstadium på väg mot soptunnan.
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/22 :  23:02:55  Show Profile Send pesa a Private Message
Har en skiva med Aaron Neville pa XRCD. Helt kanon. En av mina absoluta favoritskivor bade vad galler ljud och musik .

Sen' om det beror pa XRCD-formatet vete sjutton...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/22 :  23:30:14  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Enligt uppgift jag fått ska XRCD fungera ungefär som Sony´s "Super Bit Mapping".
Vet dock ej om detta stämmer.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000