HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fixa till frekvensgång...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/23 :  01:53:14  Show Profile Send norman a Private Message
Hmm retar mig på ojämnheterna kring 1.5khz... kan inte bestämma mig om jag skall försöka jämna till det eller inte...
har testat elementet i annan baffel m.m. så ojämnheten beror (nog..) på elementet. (delningen mellan mellanregister och diskant ligger vid ca 3khz 12db/okt)
kom gärna med åsikter!
(ahh höll på att glömma att tala om att det är micen som faller i diskanten..)

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/02/23 :  02:28:35  Show Profile Send Tobias a Private Message
Är det 12dB/okt elektriskt eller akustiskt?
Du kanske kan prova att göra ett första ordningens elektriskt filter till basen som delar vid ca 1300 Hz, och lägga delningsfrekvensen för diskanten en bit lägre ned än innan, kanske 2-2,5 kHz eller så. Kan ju bli precis hur som helst men men
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/02/23 :  02:32:21  Show Profile Send Tobias a Private Message
Vad är det för element förresten?
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/23 :  02:44:16  Show Profile Send norman a Private Message
Det är 12db akustiskt (iaf nästan..) och elementen sitter i samma akustiska plan.

Mellanregistret är ett focal 5k4411

Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/02/23 :  16:45:32  Show Profile Send Tobias a Private Message
Aha, det är de där snygga trähögtalarna med rundad baffel och egenbyggd banddiskant?

Jag antar i sådant fall att diskanten inte gillar att delas så lågt?

Man skulle ju kunna prova att sätta en dämpad resonanskrets parallellt med Focalen. Annars ser inte ojämnheterna så farliga ut, om du inte stör dig på dem när du lyssnar är det kanske bättre att låta det vara.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/23 :  17:03:02  Show Profile Send norman a Private Message
japp, det är dom högtalarna..

Tror inte det är nåt problem med diskantens delning, man ser precis samma ojämnhet om man mäter enbart på mellanregistret. (och delningen ligger ju en bit högre upp)

Fixade lite med filtret idag och ändrade diskantens delning lite uppåt så jag fick fasen att stämma bättre med mellanregistret. Fick en liten höjning vid ca 2-3.5khz så det ser lite bättre ut.

Får testa att bygga in en liten dämpning runt 1.3khz i det aktiva filtret och se om jag hör nån skillnad...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000