HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Expert help för förstärkare till Amphion Argon II
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/02/23 :  02:29:36  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Jag är nästna säker vilken högtalare jag ska köpa
Det är mellan Amphion Argon II & Audiovectors M1 Super
Amphion Argon II tycker jag har en mehr 3D ljudbild, lite mörkare
Absolut Nr.1 Favorit.
Nu min fråga:

När jag lysnade Amphion Argon II hos Calle på ljudprodukter i Malmö
första gång var det med en Hofli och Musical Fidelity 3.2
Fredags har der varit Amphion Argon II Audio anloque Puccini + paganini
I alla fall Amphion Argon II + hofli var en bra kompination.
Audio anloque Puccini klarade inte så bra att driva Argon II.
Kanske är ampions låg känslighet?! Kanske Argon II är mehr krävande ?Kanske jag var tröt?? Jag vet inte
Min Vardagsrum är 3.5 x 5.5 m. Titta på pics
http://www.motionsync.com/vardagsrum1.jpg
http://www.motionsync.com/vardagsrum2.jpg

Har ni en rekomentation om en altenativ förstärkare med bra dynamik och effekt resurser tills 10000 SEK?
Kanske Primare I-20 mk3?

P.S. M1 Super lysnade med Arcam Diva 75+ hos HifiSkåne

Motionsync

"Trust only your own ears!"

Edited by - motionsync on 2003/02/23 02:35:45

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/02/23 :  03:04:29  Show Profile Send Anton a Private Message
När det gäller effektresurser så utklassar Primare I20 (A20 mkIII) både Arcam A75 och Audio Analoge enligt mina erfarenheter. Den sistnämda låter måhända bra, men till mer effektkrävande högtalare så är den inte så lyckad.
Audiovector M1-serien lät inte alls lika kul tillsammans med Arcam A75 som när jag kopplade in Primaren.

Men allt detta är ju i och för sig en fråga om tycke och smak!
Hifiskåne har ju både Primare och Arcam så där blir en jämförelse relativt enkel.
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/02/23 :  11:11:13  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Tack Anton: Jag är inte så mycket expert i förstärkare & watts etc.
Jag är inte säker hur mycket watt man behöver. Mest lysnnar jag musik efetr jobbet, på soffa i normal volum. Soker inte en Party högtalare /förstärkare kombination men mehr en kit som jag kan "enjoy"
Ska definitiv lyssna på Primare imorgon. men jag vet inte om Primare I20 klarar Amphion Argon II
I alla fall han har 20 watt mehr än Arcam 75+ & Puccini SE
Några sade till mig att Edison 60 skulle passar bra till Argon II och det är en bättre altenativ till transistor men jag aldrig har hört en Edison 60 så jag vet inte.

P.S. Fick nu ett erbjudande Audiovector M3 Super Nya för 14000 SEK
Allt är igen oppen och jag börja att bli galen 8-)

Edited by - motionsync on 2003/02/23 22:02:29
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/23 :  22:35:58  Show Profile Send marens a Private Message
Kanske en Rotel RA-02. Är snygg, fungerar och låter jättebra.

Inte för att det betyder nåt men den har fått mycket bra betyg i engelsk hifipress:
http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//ra02_hifi_choice_09_02.pdf
http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//ra02_what_hi_fi_08-02.pdf
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/02/23 :  22:43:40  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Tack Marens bra altenativ men tycker du att 2 x 40 watt som Rotel ska har är tillräktig?

Go to Top of Page

mattiasw
Member

52 Posts

Posted - 2003/02/23 :  22:50:16  Show Profile Send mattiasw a Private Message
Ljudprodukter säljer ju även ROKSAN CASPIAN - kostar förvisso några tusenlappar till, den låter kalas och funkar jättebra med Amphion Argon 2.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/23 :  22:53:51  Show Profile Send marens a Private Message
Om man säger så här:

Jag märker ingen skillnad mot Rotels 40W och HK670:s 80W (förutom att Roteln låter mycket renare och bättre). Båda dessa förstärkare kan driva mina högtalare, (som liknar Amphion Argon ganka mycket faktiskt, 6,5" Aluminiumbas), så att gardinerna fladdrar och fåtöljen vibrerar. Det saknas definitivt inte effekt. Siffran anges ju dessutom med 0.03% dist så den lämnar mer effekt än 40W. Den lämnar 150W dynamiskt i 4ohm enl. hifichoice.

Tror man måste gå upp på 250W för att märka någon skillnad. Tänk på att en 250Wattare "bara" kan spela dubbelt så hög upplevd volym som en 25W (10dB högre alltså).

Edited by - marens on 2003/02/23 22:58:49
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/02/24 :  06:59:26  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Jag vill inte spelar så hög
Jag vill ha bra ljudbild på normal & på låg ljudvolum.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/24 :  18:57:34  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag vill ha bra ljudbild på normal & på låg ljudvolum.
Lyssnar mest på låg volym själv och jag tycker den är lika bra eller bättre än alla andra förstärkare jag haft hemma ljudmässigt. Kan inte hitta något fel på ljudet alls faktiskt.

På tal om låg volym, det bästa med förstärkaren är att mitt exemplar har i princip helt "linjär" volymkontroll ända från noll mellan kanalerna. Det går att lyssna hur lågt som helst utan att kanalerna kommer i obalans, vilket är mycket imponerande för en analog volympot. HK:n var direkt usel på detta och man fick vrida upp en bra bit innan det lät i bägge kanalerna, det var mycket irriterande.
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/02/24 :  19:55:05  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Marens : Det är exact vad jag söker: att lyssna lågt med deffinition av music & utan att kanalerna kommer i obalans.
Bäster tip som fick :-)
Måste bara hittar en affär her i malmö som har Rotel RA-02.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/24 :  20:08:12  Show Profile Send marens a Private Message
Kolla med dessa om de har den:

Ljudprodukter
Mariedahlsvägen 45B
040-910390

agent för rotel:
http://www.xlfidelity.se/aterfor.htm
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/02/24 :  20:23:17  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Perfect jag kan lyssna tillsammas med Argon II
Tack så mycket.

P.S. läser nu What Hi'Fi? De gjörde en grouptest mellan
Rega Ela, Monitor Audio S6, Mission M53, Kef Q5, AAD E48 och Warfedare Pacific Evo 30
och Testwinner var Warfedare Pacific Evo 30.? ! Aldrig hört av dem högtalarna

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/24 :  20:38:26  Show Profile Send marens a Private Message
Det är sällan jag läser hifitidningar för jag litar inte riktigt på deras omdömen. Whathifi har en ganska konstig syn på hur en bra högtalare ska låta också tycker jag. Själv vill jag inte att den ska låta så mycket alls, men det verkar som att de högtalarna med mest karaktär och distorsion, som sticker ut från mängden, får bättre betyg än de som färgar så lite som möjligt. Är nog en sjukdom hos hifiskribenter att falla för högtalare som i början imponerar.

Jag bygger helst mina högtalare själv, men jag har lyssnat en del på Amphion Argon och det är en riktigt bra högtalare. Väldigt rent ljud i dem. En av de få komersiella högtalare jag skulle rekommendera faktiskt. Audiovector M1 super är mindre bra tycker jag.
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/02/24 :  21:07:36  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Marens: Det är sant att det är enkel att falla för högtalare som i början imponerar!
Darför provlysnnar jag offtas samma högtalare. Om jag kan inte lånner hem jag vill lysnna på min 2 olika butiken och min 1 timmer. Den ända som klarade testet var amphion argon II.
Tyvärr kann jag inte bygga Högtalare och offtas är lite svår för oss Hifi begginare (specielt för mig som inte kann prattar eller skrivar bra svenska) lite svår att hitta rät väg före först inköp.
Och det är för oss lika viktig som för en som har Hifi i hjärtan många år (några av audiophilen på den forum) att välja rätt. Annast kan jag köra en hemmabioreciever + nån billig högtalare suround paket
och tycker som många på www.minhembio.com att bra ljud är watt effect & design

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000