Jag var förbi en butik igår som sålde Naxos jazzskivor för 4 för 100:-. Jag har några innan vilka jag är mycket nöjd med. Jag har även hört att många av deras jazzskivor är av mycket bra kvalité både när det gäller ljud och musik. Men de flesta artisterna på Naxos är tyvärr helt okända för mig. Är det någon som har några tips. När skovorna kostar 25:- kan det ju vara läge att upptäcka lite nytt.
Några jag gillar: Lars Möller - Kaleidoscope Lars är em mycket begåvad dansk sax spelare. Han spelat med en hel del stora musiker. Lyckades se och höra honom på Nef och blev berörd!
Ladies Only - Klassiker men inte klassiskt Tjejband med cello, viola (2 st), violin (3st) och bas. På skivan spelas mest jazziga härliga standrards i nyskriven form för ovanstående instrument. Se mer på: http://www.ladiesonly.just.nu/
Båda skivorna är bra och rekomenderas. Billiga är de dessutom.
När Naxos började med jazz hade jag stora förhoppningar och jag har lyssnat igenom deras sortiment som ljudmässigt är mkt bra. Musikmässigt är jag inte så otroligt fascinerad men några guldklimpar finns det allt som tex Lars Möller, Los Angeles jazz quartet "conversion piece" och Sarah Jane Cion "Summer Night". Nu ska man inte ta någons bedömning som en sanning eftersom alla bedömningar är subjektiva upplevelser och du kanske hittar något helt annat i sortimentet som tilltalar dig, men det är helt klart värt att lyssna sig igenom Naxos jazzsatsning. Men det bådar gott inför framtiden att ett skivbolag som Naxos ger ut produkter som prismässigt utmanar de stora skivbolagen. Men å andra sidan skulle det vara intressant att höra med musikerna som spelar in på Naxos om deras ekonomiska villkor är tillfredställande, det måste vara en faktor som avgör Naxos jazz framtida sortiment,eller,.?