| Author |
Topic  |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:03:03
|
Är inne i uppgraderingssvängen och tittar på lite allt möjligt som kan förbättra anläggningen. Just nu kör jag en Pioneer DV-646 som DVD/CD-spelare - den gör väl sitt jobb rätt hyfsat, men står sig slätt mot de flesta CD-spelare som kostar mer än 3000. Testade den mot en Linn Classik, och min Pioneer fick när man jämförde rätt stora problem med att hålla isär allt när det började hända mycket i musiken...det blev lite grötigt.
Så jag har varit lite inne på att ta en närmare titt på någon ren CD-spelare från Linn, typ en beggad Karik eller Genki. Det slog mig dock att min Pioneer lär ha en helt godkänd transport och att det mest är DA-omvandlaren som inte riktigt räcker till. Så jag har börjat titta lite smått på vad som finns ute på marknaden.
Iom att jag vet att jag gillar Linn-ljudet vore en Numerik intressant, men den verkar inte finnas att få tag på ens beggad längre tyvärr.
Har däremot hittat ett möjligt alternativ i Cambridge Audio S700. Har lyssnat på en hel del Cambridge Audio-grejer förut - jag gillade verkligen hur deras förstärkare A500 lät, för att ha en så låg prislapp gör den i mitt tycke ett fantastiskt jobb! Min bedömning är att deras prylar skulle passa fint ihop med min anläggning. S700 går på knappa 4500:- och jag har inte lyssnat på den än, vill fråga här först om det är någon som har lyssnat på den och har några kommentarer? Andra rimliga alternativ i samma prisklass eller möjligen i prisklassen ovanför (kan tänka mig kanske max ca 7k)?
Är också nyfiken på åsikter angående om det egentligen är vettigt att bara byta DA-omvandlare eller om det är bättre att helt enkelt köpa en helt ny CD-spelare. Känns som att jag betalar för mycket mer än jag egentligen behöver om jag köper en hel CD-enhet inklusive transport och allting, när jag har en transport som jag tror gör sitt jobb bra. Vad kan jag förvänta mig att kunna jämföra en DA-omvandlare för t.ex. 4500:- med? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:35:57
|
Numerik är inte omöjlig att få tag på, kanske ensam, men tillsammans med en Karik såg jag en på ebay för inte så länge sedan.
Numerik bör ha en Karik att samarbeta med för att låta riktigt bra... Betvivlar inte att din pioneer är välbyggt, men Karik...  |
 |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 23:03:24
|
Mjo, fast om jag vill hamna i någorlunda rimlig prisnivå för tillfället är en Karik/Numerik-kombo inte så aktuell...då kan jag hursomhelst börja titta på CD-spelare i största allmänhet och inte bara DA-omvandlare. En Linn Genki dyker upp i tankarna rätt snabbt då.
Såklart en Numerik vill ha bra grejer att jobba med, och självklart låter saker bättre ju bättre de är En Numerik skulle låta ÄNNU bättre med en bättre CD-transport än Karik, det finns alltid något bättre liksom. Pioneerens DAC är visserligen inte optimerad för CD-uppspelning, men transporten är nog riktigt bra med tanke på att det är en riktigt bra DVD-spelare.
Förr eller senare lär jag hursomhelst sitta med en anläggning som består av Linn rakt igenom, såvida inte jag blir övertygad om att det finns annat som faktiskt låter ännu skojigare Tar uppgraderingar steg för steg dock, tänkte en ny DAC är ett mellansteg man kan trivas med ett bra tag...speciellt om den är från Cambridge Audio!
I övrigt - är det INGEN som har åsikter/info om hur vettigt det är att köpa en separat DAC till sin CD-spelare istället för att köpa ett helt nytt 'kit'? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 07:52:32
|
Jag hade samma tankar som Du för ett år sedan & köpte S700 till min DVD, Pioneer646a. I mitt tycke & kopplad via toslink, var den inte värd dom 4500:- den kostar idag. En Cambridge 500 går väl lös på under 4000:- & det anser jag vara ett bättre köp, om Du gillar Cambridgeljudet. Jag köpte S700 i London (ny) för ca 1500:- (+- några hundringar) förra året.
Pioneer 646a låter ändå relativt bra analogt, för det priset. Varför inte prova med ett par högklassiga analogkablar först ? Min slutsats är att pioneerens analogutg.ljud är betydligt bättre än deras digitala . Dock provade jag aldrig koppla den elektriskt, endast optiskt. Mvh |
 |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 08:19:30
|
Glömde skriva att jag upplevde Cambridge CD500 spela "luftigare" & ngt "tightare" än S700, kopplad enl. ovan i mitt system. Mvh |
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 08:53:08
|
Jag har en Harmony Design DA9 som jag är extremt nöjd med. Den går lös på 6000 kronor med FIFO-buffert. Jag tycker ljudet är suveränt! Koax och toslink in, 24 bit/96khz. Både balanserade och obalanserade utgångar.
Tror man kan låna hem demoex från HD. Kolla på www.harmonydesign.se. |
Ino Audio for life |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 14:52:47
|
DasKapital, Kollade in Harmony Design DA9 lite snabbt nu, det verkar vara värt en lyssning om inte annat. Jag undrar lite stillsamt om det är försvarligt att ta 2000 för en FIFO-buffert dock Tack för tipset!
Niclas, mkt intressant... Jo, DV-646:an klarar sig som sagt "hyfsat" som det är, men den blir lite tråkig att lyssna på i längden tycker jag. Gillar Cambridge-ljudet, speciellt när det är så tight som möjligt Har hört D500 som hastigast, inte länge nog för att få bra koll på hur den lät dock. Om den låter bättre än S700 är det nog ingen större idé att titta vidare på S700 för det priset iaf...
Om man kan hitta den i London för runt 1500 spänn är det ändå intressant iofs! Var det på rea eller är det oförskämt billigt i största allmänhet bara? Var köpte du den? Har föräldrar som ska över till London om ett tag... |
 |
|
|
peterK
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 15:17:08
|
AYN -bor du i Göteborg?
Jag har en Cambridge Isomagic S700 kopplat till min Pioneer 717 och det är helt klart skillnad, grejen är att den också funkar som isolator, men den var lite väl dyr och för dom pengarna kan man kanske köpa en cd-spelare som låter lika bra.
Är du inresserad kan jag kanske tänka mig att sälja min. |
peterK |
 |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 15:23:34
|
S700an köpte jag hos Richer sounds vid London bridge, som har ett stort antal butiker över hela London. Jag hittade inte s700 på deras hemsida numer men den fanns med i höstas iaf. ( http://www.richersounds.com/ ) Ordinariepriset var runt 100 pund.
Observera att jag endast anv. den optiska ing. på S700, & då med en QED-fiber i femhundringklassen. Detta kopplat till en Denon hembioförstärkare mod. större. ( D500 var kopplad analogt till samma utrustning men inte samtidigt som S700an ) Mvh |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 16:16:04
|
Åh huvva, maken till spammig hemsida var det ett tag sen jag skådade Ska kolla upp om det finns hos dem trots allt iaf...tack för tipset...
peterK nej, jag bor i Uppsala...jag är nog intresserad om priset är det rätta. Har inte hunnit lyssna på den överhuvudtaget än dock (hade tänkt titta in på Ljudmakarn och lyssna nästa helg), så jag vet inte riktigt vad jag är beredd att lägga heller Men...har du någon idé om vad du skulle vilja ha för den? |
 |
|
|
Explora
Member

65 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 19:58:07
|
Ljudmakarn har en beggad Cambridge DAC-3 med en riktigt bra coaxkabel för 2500:- ... Kan vara värt att kolla in |
 |
|
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 00:05:47
|
kanske inte skulle använda en DVD-spelare som transportör.. vad jag vet så är standarden på deras s/pdif utgång en fix samplingsfrekvens på 48khz eller 96khz, *tror jag*. Iaf är det det intrycket jag fått genom att studera moderkorts s/pdif utgång för AC3/DTS. De brukar alltid ha fix samplingsfrekvens på 48khz. Detta är bad news för hifi, pga av detta så görs det en samplingsrate conversion ifrån 44.1khz till 48khz även i digitala domänen.
http://www.stereo-link.com/stereolink.filereader?3e628da90d2c0eee271e424d361a0657+EN/userpages/8#Q3 |
Tangbandare rulez! |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 00:10:00
|
| Har en inställning på min DVD-spelare vid namn "Digital Hi-Bit" som kan sättas till On eller Off, skulle tro att det slår av och på uppsamlingen. Kan vara värt att undersöka vidare dock, tackar för tipset... |
 |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 11:45:17
|
Som DasKapital sa: "Jag har en Harmony Design DA9 som jag är extremt nöjd med"
Så säger jag bara: Testa, ni kommer troligen inte att bli missnöjda om ni redan har en CD för 10-20 000:- |
 |
|
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 15:20:54
|
Ayn: hmm, kolla specifikationerna hellre.. eller slå upp på internet ifall du vet vilka chips som används. Ett tredje sätt är att själv göra en testmätning via datorns ljudkort. Lite jobbigt kanske.. eller varför inte ringa någon återförsäljare?, på On Off förträdesvis  .
|
Tangbandare rulez! |
 |
|
| |
Topic  |
|