| Author |
Topic  |
|
|
perper
Member

64 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 14:54:31
|
| Hur låter nyare rundspridande Mirage högtalare? Både de vanliga och de nyare (fula) med någonslags special montering? "Min" handlare har slutat ta hem de rundspridande högtalarna...... |
|
|
escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 21:00:06
|
Jag tycker de låter underbart, får hem mina OM7 om en månad. Bor du i gbg är du välkommen att lyssna  |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 23:24:04
|
Kör med OM-10, OM-14, OM-c3 och har inget att klaga på ! |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
perper
Member

64 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 01:39:56
|
| Hade ett par Mirage 890I vars ljud jag uppskattade tills jag flyttade till en lägenhet med stenväggar (ljudet blev hårt på något vis och studsade omkring). Drev dessa med en Linn Classik (orkade bra faktiskt fin Djup bas tex). Märker nu att jag saknar dessa högtalare och träväggar.... Vad skiljer mot de nya sorterna (om någon kan ha praktisk erfarenhet av att ha jämfört dessa?). |
 |
|
|
perper
Member

64 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 01:42:13
|
escape: Tack för erbjudandet om en provlyssning, synd bara att du bor så ocentralt ;-) bor i Umeå.
|
 |
|
|
hali
Member

374 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 10:39:50
|
| Ahh, 890i har man haft i sin ungdom. Men som du säger, de passar helt klart bäst i ett lagom stort rum med träväggar. Jag testade dom i källaren en gång och det lät långt ifrån bra. |
Say's who!? |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 12:51:54
|
Skillnaden mellan den äldre x90 serien och dagens OM (och gårdagens ), är att den tidigare var bi-polär och den senare omni-polär. Dvs OM-serien är mer "rundstrålande". Jag upplever det som att x90:s positiva egenskaper ytterligare förstärks med OM. Detta förutsätter naturligtvis att man gillar denna "typ" av ljud !? |
//StefanZ
 |
|
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 15:45:14
|
| någon som vet en återförsäljare av Mirage produkter i Stockholm?. |
Tangbandare rulez! |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 23:34:51
|
| Reference Audio tror jag? |
//StefanZ
 |
|
|
tober
Component.se

1318 Posts |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 10:25:00
|
Jag hade ett par OM-6, vilka var bland första rundspridande pjäserna. Jag var helt klart imponerad den första tiden, men tröttnade nåt fruktansvärt. Maken till tråkigare högtalare får man leta efter. En otroligt djup bas och en detaljrik diskant, men var fanns mellanregistret ? Var fanns snabbheten och drivet ? Spelglädjen var minimal.
Efter att ha sålt dem och ha fått lyssna på OM-7 så har det hänt massor. Sumpigheten har i princip försvunnit. De har blivit snabbare, kanske inte några "stampataktare", men trevliga som allroundhögtalare. Jag tror att du kommer att bli nöjd med dina nya Mirage.
Mvh Martin
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen... |
Edited by - binmarv on 2003/03/23 10:26:23 |
 |
|
|
perper
Member

64 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 16:54:02
|
| Hmmm, OM-7 är nog tyvärr för stora för mitt rum (ca 5 x 4 meter) och väl dyra också.... Någon som hört de nya rundspridande modellerna? |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 17:18:30
|
Ja, de kräver ju sitt rum för att låta som de ska. Inget plus precis. Jag visste inte vilka modeller du syftade på eftersom det inte fanns någon prisbild i din insändare. Tyvärr har jag inte hört de mindre modellerna, men önskar dig fortsatt lycka till !
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen... |
 |
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 19:04:28
|
| Har ni några tips på placering av Mirage högtalare? |
ACCUrate PHASE |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 21:02:47
|
Som alltid måste man prova sig fram, och mycket beror på vilket material det är i väggarna. Kan vara problem med hårda betongväggar, men lättbetong och gips går bra. Förmodligen är trä det bästa, men det har jag inte haft tillfälle att prova. Ett tips dock, är att inte placera högtalarna så att de bakre elementen spelar rätvinkligt in i väggen bakom. Funkar oftast bättre med högtalarna lite invinklade, så att vinkeln bakom blir större. Hur stor vinkel och avstånd till bakvägg får du testa fram. Beroende på modell och avstånd till vägg kan det ibland (hos mig t ex), vara lämpligt att dämpa den bakåtriktade reflexporten. Lycka till!
|
//StefanZ
 |
|
|
perper
Member

64 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 00:32:02
|
Själv satte jag upp gipsskivor och diverse elrör på två av väggarna (tunna reglar) för att dölja lite kablar kanske även för den blivande hemmabioanläggningen? Ovanpå detta är det sedan bara målat... Gipsskivorna kanske inte "sjunger med" men nog är det betydligt hårdare (sämre?) material än trä..... Mirage:arna lät i mitt tycke inte så bra som de gjort i tidigare trähus som jag bott i. Undrar vilket resultat det skulle bli med deras nya högtalare som i princip skall sprida i 360 grader i svåra rum? Det kanske är bättre med oräkneliga ljudstudsar än några få räkneliga.....
Ljudfilosofen PerPer |
 |
|
| |
Topic  |
|