| Author |
Topic  |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 19:19:57
|
Nu har äntligen min ekonomi hämtat sig från electra-köpet. Så idag tyckte jag att det var dags för det hempulade kablaget att lämna plats till lite finare snokar. Detta är första gången jag testar något annat än EKK till mina electror och HALLELULJAH, jag har skådat ljuset!! Kablarna jag testade vara TARA labs RSC prime 1000. Dessa kopplades in i min favvostärkare Sony FA70ES. Nu är ju grejjen den, att det borde väl finnas fler kablar som låter bra och kanske bättre. Nån som har några tips för en bra matchning hemma hos mig? //Henrik |
Almost cut my hair |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 19:54:16
|
Det är bara att ta på sig solglasögonen, välkommen i gänget  
Prova några "trygga" kablar, Transparent, Nordost, Kimber, Audioquest m fl som många trivs med. Tänk på att byta både signal och högtalarkablage varje gång för att komma underfund med om märket och nivån passar dig. (och plånboken...) |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 19:58:52
|
Låna hem och prova om du kan. Min nästa signalkabel kommer med största sannorlighet att stavas N o r d o s t  |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 19:59:38
|
| Ska jag alltså byta signalsnokarna samtidigt? Borde inte det försvåra valet av högtalarkablar? |
Almost cut my hair |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:00:22
|
| Vad var det som blev annorlunda med Tara-kablarna? |
Mvh |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:03:38
|
| Alles. Musiken blev liksom mer musik isf bara ljud. Artikulering av röster, melodier, mer verklighetsnära. |
Almost cut my hair |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:05:27
|
| jag håller med sladd testa något annat jag har också kört den tara labsen hemma och den är INTE ens jämförbar med nordost och transparent osv jag bytte till en transparet plus till exempel som man kan hitta för 3k begagnad och den spelar skjortan av tara labs |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:06:11
|
Om du bara byter högtalarkablar och har kvar lolife gratiskablar i signalvägen så har du ju ingen aning om hur det låter. Bästa sättet att hitta rätt i kabeldjungeln är att byta till samma nivå och märke. Det du är på jakt efter är vilken klangfärg din kabel skall ha, tjänar ditt system på en slankare kabel, gillar du hög upplösning, detaljfreak etc etc????? Bäst svar får du genom att som exempel låna hem Transparent i Super-nivån. Även om du bara är intresserad av högtalarkablaget så är nivån och karaktären korrekt även före i kedjan och du har en möjlighet att hitta det som är rätt för dig. Därnäst byter du till en uppsättning Nordost Blue Heaven t ex, samma nivå både till signal och högtalare. Mellan dessa två är ljudet garanterat olika. Att höra skillnaden är mycket svårare om du inte byter hela vägen samtidigt. Vad som sedan passar dig är ju en helt annan femma.
Dessa två var bara exempel, det finns många fler därute som vill vara med och sälja till dig. Annonsörerna på detta forum t ex. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:10:12
|
Det är dåligt med dyrkablar här i Norrland. Eller ska jag säga att inställningen är att kablar följer klassen på anläggning. Det är nog ingen här som rekomenderar Nordost eller Transparent till midfigrejer. Vad har du för pryttlar hemma i stugan Kentkreitler? |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:10:43
|
Aldrig mer SD, aldrig mer EKK...
Ser jag en trend...  |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:12:17
|
kent är definitivt på väg åt rätt håll nu  |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:13:22
|
| Ok, då är jag med. Passande då att jag körde Tara-kablar rakt igenom. Samma klass är det på dem också, jag gjorde alltså rätt utan att veta om det!! Nu är bara saken den, jag har lånat hem Sundsvalls hela kabelutbud i den här klassen, så jag kommer inte mycket längre här... Finns det handlare som skickar kablar för utlåning? |
Almost cut my hair |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:16:23
|
| Snart blir det aldrig mer Sony, sen aldrig mer marantz därefter JMlab osv;) Tyckte att jag var fantastiskt fyndig, eller så var det bristande fantasi. Ni får välja! |
Almost cut my hair |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:19:22
|
Sladd: Jag är fortfarande spekulant på din samling SD-fötter som du inte vill ha, men ändå inte säljer.
Om du har de vikterna jag är intresserade av dvs. |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
Edited by - n/a on 2003/02/24 20:20:22 |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:19:29
|
Välj Audioquest, då det är enda tillverkaren med solida ledare(av ovan uppräknade). Skall du köra med trådat så hade jag valt supra, som tack vare tennpläteringen ändå funkar okej. Men köp inte dyrare än att du har råd med ett par extra meter så du kan byta internt i högtalarna också.
Annars blir det ju som att äta god mat på smutsig tallrik..... |
Mvh |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:21:13
|
| kimber har solida ledare???? förstår inte varför det ska vara ett krav hör man inte skillnad på olika kablar lär man inte höra skillnad på solida/mångkardeliga ledare heller... |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:22:58
|
| Whooaa, inte tänker jag öppna mina kära electror nej. Så nåt sådant tänker jag inte bemöda mig med, supra har jag och gillar ej. Tara lab har väl solida ledare? |
Almost cut my hair |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:24:37
|
| ja tara har solida ledare iallafall i dom billigare kablarna |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:26:45
|
| Deras RSC teknologi går väl ut på platta solida ledare, tror att även de riktigt dyra bygger på detta. |
Almost cut my hair |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:27:49
|
| rectangular solid core japp =) stabilt |
 |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 20:27:52
|
| När högtalartillverkarna "voicar" sina högtalare ingår ju även kabeln...kanske förstör man mer än man förbättrar? |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 07:35:56
|
Ekman: Sist jag kollade hade Kimber trådade ledare(varistrand=trådade ledare där dom olika trådarna har olika area) på sina högtalarkablar åtminstone upp till KS3033. Om inte Kent hör skillnad så verkar det ju meningslöst att byta överhuvudtaget, eller menar du att inte jag hör skillnad....
Kent: Om det inte sitter samma kabel hela vägen, så blir ju resultatet minst sagt en aning oförutsägbart....då behöver du ju egentligen inte ens köpa kablar som når fram till högtalaren utan kan ha en skarv halvvägs.... Sen hade jag försökt att jämföra kablar med likadana kontakter, så att du vet att det verkligen är kablar du jämför.
DrGreen:.....det kan ju också vara så att högtalartillverkaren har en väldigt stor kabeltrumma som han(?) vill göra slut på.... Men visst har du en poäng här, för det KAN ju vara så att filtret är konstruerat för att kabeln skall ha vissa specifika parametrar för att fungera optimalt, men då borde det ju finnas en klar rekommendation på kabel OCH längd även utanför högtalaren. |
Mvh |
 |
|
|
MartinN
Member

1333 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 08:17:26
|
Jag tycker att det är trevligare att testa signalkablar och högtalarkablar skilt för sig, då får man ju höra de respektive skillnaderna skilt för sig och kan testa var man får mest ljudlyft för pengarna.
Ofta har samma märke en viss ljudkaraktär men så är inte alltid fallet.
Martin |
 |
|
| |
Topic  |
|