HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Lyssningsintryck av Totems Dreamcatcher
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/03/23 :  14:54:01  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Anläggning och placering

Nu har jag haft min nya högtalare tillräckligt länge för att våga mig på någon form av utlåtande. Lite speciellt i min anläggning, som är en tvåkanalsdito, är att högtalarna av praktiska skäl sitter monterade på väggen med totems väggstativ. De sitter på en gipsvägg c:a 170 cm från golvet och följaktligen ungefär 70 cm från taket. Rummet är 26 kvm och rektangulärt. Högtalarna sitter på ena långväggen. Elektroniken utgörs av en Densen B-400 Plus cd-spelare och en S.A.T Amplifix som förstärkare. De är sammankopplade med Kimbers PBJ och högtalarkablaget är QED 25Th silver anniversary.

Lyssningsintryck

Det är kul med nya grejer, speciellt kul kändes det med dessa små högtalare då de ersatte ett par Monitoraudio studio 20SE som är en golvhögtalare i en helt annan prisklass c:a 40000kr mot totems c:a 7000kr.

Vid första lyssningen med helt oinspelade högtalare och till stora delar oinspelad elektronik lät högtalarna inget vidare. Trots det presenterade de en stor och framför allt djup ljudbild. Bristerna kan sammanfattas med orden "ringande, hårt mellanregister". Detta avskräckte dock inte. Van som man är vid vikten av inspelning lät jag anläggning störa min familj så ofta det bara gick. Efter hand har nu ljudet fått, om inte sin slutgiltiga karaktär, så åtminstone en avsevärt förbättrad sådan. Ljudbilden är nu befriande luftig och känslan av tredimensionalitet är slående. Musiken ligger mellan högtalarna och instrument och röster klingar ut vackert med en mycket luftig känsla. Det är mycket sällan jag upplever ljudet som kommande från högtalarna och när så är fallet undrar jag om det inte ligger i vissa inspelningars natur att ha vissa ljud i ena kanalen. Men även då känns det som om ljudet i fråga ligger lite vid sidan av högtalaren eller snett bakom den.

Basen är förståligen ganska begränsad på grund av det lilla 4" membranet, men den ger ändå ett ok fundament till musiken och akustisk bas har en jättefin närvaro och detaljrikedom. När vi ändå är inne på detaljrikedom så vill jag påpeka att det är här denna högtalare verkligen visar sin starka sida. Stråkar, akustisk gitarr, röster o.s.v. presenteras med en mycket fin närvaro med massvis av detaljer. Stränginstrumenten får liv med transienta anslag och knarrande strängar (vad det nu innebär), sångarens/sångerskan känsla verkar förmedlas och många nyanser i rösterna kommer fram. En invändning mot återgivningen av rösterna är dock att dessa på visst material kan bli aningen för hårda eller ihåliga, med en tendens till någon form av rigning. Jag blir dock inte riktigt till freds med mina intryck av detta då det bara kommer fram i vissa fall. Exempelvis på vissa spår på Norah Jones gamla skiva. Samtidigt kan det låta fantastiskt fint när jag lyssnar på Keith Jarretts
konsert i Wien, där hörs ingen tendens till ringningar och det borde det göra.

Sammanfattning

Nåväl på det hela taget är det en fin liten högtalare som på vissa punkter spelar bättre än Monitoraudios studio 20SE och Bowers & Wilkinsons Matrix 802 SIII. Men högtalaren verkar också ha sina begränsningar. Tendenserna till ringningar (kan bero på rummet och placeringen) kan man inte bortse ifrån och även om basen är bra, tydlig och nyanserad så saknas det lägre registret (av naturliga skäl, den går bara ner till c:a 60hz tror jag). Framöver kanske de kommer att kompletteras med en liten basenhet, vilket behövs för ett mer fullständigt ljud. Estetiskt och ljudmässigt har åtminstone inte jag varken sett eller hört något liknande för de c:a 7000kr de kostar i körsbär. Bör provlyssnas om du är ute efter en estetsikt tilltalande, liten och välljudande högatalare.

EDIT: Jag har också gjort en direkt jämförelse med Totem Mite som kanske kan betraktas som en klassiker i Totems sortiment. Även denna högtalare är en liten monitor, dock något större och runt en tusenlapp dyrare än Dreamcatchern. Min uppfattning är, trots att Mite är att betrakta som "storebror", att Dreamcatchern är bättre på att presentera musik än sitt syskon. Den nyare Dreamcatchern har ett öppnare ljud med bättre diskant och mellanregister med tydligare ljud som följd. Möjligen är det den nya konstruktionen i Dreamcatchern som är mer lyckad än den äldre Mitens konstruktion. Det är dock inte per automatik bättre, det som är yngre.
MiteDreamcatcher

OBS! Miten är i verkliga livet större än Dreamcatchern

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2004/03/27 17:45:50

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/03/23 :  15:52:03  Show Profile Send n0p a Private Message
Även dali royal menuette eller scepter torde vara intressant för dem som letar efter något att jämföra Dreamcatchern med.

Trevligt recension och läsning. :)

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/23 :  16:02:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vi ska väll visa hur dom små underverken ser ut oxå



/Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/23 :  16:10:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nått man dock inte riktigt får fram är hur liten den igentligen är...

Men måtten är H 285 X D 180 X B 130...

Så vi pratar inte om nån jätte i familjen, men dock ett STORT ljud !!!
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/03/29 :  12:34:37  Show Profile Send John a Private Message
Vad gäller sången på ex Norahs förra så har jag problem med samma sak på i princip alla anläggningar jag hört skivan i. Du behöver därför (kanske) inte vara så hård mot drömfångarna i detta fall.
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/29 :  14:01:43  Show Profile Send MartinH a Private Message
NOrah Jones är inte speciellt bra inspelad på vissa ställen har även jag märkt...
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/03/30 :  10:03:21  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
John & Martin H

Jag misstänkte nästan det. Högtalarna får mig, nästan varje dag, att bli förvånad och glatt överraskad. De låter väldigt bra på väldigt många sätt.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/30 :  17:26:27  Show Profile Send MartinH a Private Message
Då är du nöjd och det är det som räknas !!!

/Martin
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2004/04/04 :  22:42:39  Show Profile Send Totem a Private Message
Minns med stor glädje de Totem Mite jag hade hemma till låns för ett antal år sedan. Skillnaden mot de Dynaudio A-60 jag hade hemma var chockerande. Totem-högtalarna spelade i en helt annan division. Något jag dock märkte tydligt, var hur de sprack upp i ljudet när de spelades högt (inte väldigt högt).

Så, då undrar man ju hur högt det går att spela med dessa mini-vidunder, jämfört med "majtarna"?
Dessutom undrar jag lite försynt om du på något sätt menar att Mite skulle låta instängt jämför med Dreamcatcher?

Mina Totem Model 1, som jag numera har sålt, upplevde jag faktiskt inte SÅ mycket bättre än Majtarna; förutom att de gick mycket djupare i basen och klarade av höga ljudnivåer mycket bättre.

/T

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/04/04 :  23:19:09  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Så, då undrar man ju hur högt det går att spela med dessa mini-vidunder, jämfört med "majtarna"?
Dessutom undrar jag lite försynt om du på något sätt menar att Mite skulle låta instängt jämför med Dreamcatcher?



Inte så högt, det är just när de pressas till lite högre nivå som ljudet tenderar att bli hårt. Mite låter på inget sätt instängt jämfört med DC men de har i mitt tycke en "tunnare" diskant och ett lite tillbakadraget mellanregister. Miten spelar liksom mjukare med mer bas och sämre upplösning och detaljskärpa i mitt tycke (vid en snabb jämförelse)

Det var en överaskning att höra att du inte tycker det är så stor skillnad på Mite och M1.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2004/04/04 23:25:31
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/04/06 :  13:12:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja det var det för mig oxå.. Jag har alltid tyckt att det är en STOR skillnad på mite och model 1...

Men en stor skillnad mellan DC och Mite är att DC har en metalldiskant och Mite en tygdome, dett akan göra att DC uppfattas som ljusare, skillnader i karraktär mao. Miten är lite fylligare nedåt och sånt kan uppfattas som mörkare. DC är lite snabbare i allat den gör och är mer distinkt i sin ljudbild.

/Martin
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/07/09 :  02:15:52  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Jaaa... ...dreamcatchern...
Ruggigt snygga med fin finish. Jag hade en lång repa med provlyssningar på diverse små högtalare och dessa låg högt upp på önskelistan.
Skulle man bara gå på utseendet hade de varit klappat och klart. Ljudmässigt låter de förvånansvärt bra för att vara så små. De låter "öppna" och "ärliga". Dock saknar de en hel del i botten och jag fick aldrig någon direkt upplevelse av tyngd i ljudbilden. Detta tänkte jag inte på i första hand när jag provlyssnade dem, men när man lyssnade på andra, något större högtalare så växte ljudbilden klart. Jag tror dreamcatchern låter bäst om den matchas upp med en subbas - då får man nog tillbaka rumsakustiken som den inte klarar att förmedla på egen hand. Jag valde Quad 11L framför Totem Dreamcatcher eftersom jag tycker Quad har en större, fylligare ljudbild med samma övriga fördelar som Totem. Eventuellt ger jag Quad pluspoäng på en makalöst bra integration mellan diskant/mellan/bas.
Att Quad inte är lika snygga... ...kan jag inte göra något åt. Idag har jag funderingar på subbas till mina Quad och då infinner sig helt plötsligt tanken att jag kanske skulle klippt till på Totem ändå, eftersom de är så diskreta, snygga och får man till en subbas till dem så blir det nog extremt trevligt både ljudmässigt och estetiskt men... ...jag får nog nöja mig med det jag har.

MartinH kanske kan svara på om Totems subbas är bra klangmatchad mot dreamcatchern?

Tack för trevlig recension Jeppe
/ Henke
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/12 :  09:22:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
Hej Henke..

Jo väljer man Totems Dreamcatcher sub så får man ett mycket kompeten sub/sat system !!

Dom fungerar väldigt bra ihop och suben är precis lika smidig och diskret som monitorerna, så JA, inga problem med kompatibliteten där inte...



/Martin
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/07/12 :  17:31:29  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Hej MartinH,
vad är det för spec på Totem subban?
Storlek och prestanda? Lågnivå ut?
Hur djupt går den?
Pris?

Grymt snygg... Kommer den utan front? En subbas ligger ju lågt och det vore grymt jobbigt om någon råkade kliva in i den (hur nu någon kan kliva in i ett hörn men osannolikare saker har ju hänt ).
/
Henke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000