HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Test av 4 st DIY signalkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/04/17 :  15:24:10  Show Profile Send DHT a Private Message
Har sista dagarna roat mig med att bygga ihop och jämföra några intressanta RCA koaxialkablar mellan CD'n och försteget.

Kort presentation av de tävlande och lite intressanta data på dem:


* RG214
Denna kabel har jag använt under en längre tid mellan försteg och slutsteg, Har testat den tidigare mot både diverse DIY-kablar och kommersiella med gott resultat. RCA-Kontakterna som användes var från Monacor.

Ledare: 7-kardelig silverpläterad koppar
Skärm: Flätad silverpläterad kopparstrumpa
Isolering: Solid PE, mantel PVC
Kapacitans:100pF/m Pris ca 100kr/m


* RG180
Har fått väldigt bra omdömen här på forumet tidigare. Så det var också en intressant kandidat som fick vara med. RCA-kontakter: Neutrik Profi

Ledare: 7-kardelig kopparpläterat stål
Skärm: Flätad silverpläterad kopparstrumpa
Isolering: Solid PTFE, mantel FEP
Kapacitans:50pF/m Pris ca 100kr/m


* CT100
Denna brukar ingå i några av Thorsten Loesch's olika kabelrecept, fast då brukar bara isoleringsmaterialet användas. Jag hade ett antal meter liggandes hemma så den fick ingå i testet den med.
RCA från biltema (modellen utan skruvlåsning).

Ledare: enkardelig ren koppar
Skärm: Flätad kopparstrumpa + kopparfolie
Isolering: PE med stora luftceller, mantel PVC
Kapacitans:56pF/m Pris ca 10kr/m


* Belden 89259
En av Jon Risch's favoritkablar. Detta är den allra lyxigaste varianten av RG59 där man kostat på det bästa i råmaterial.
RCA från biltema (modellen utan skruvlåsning).

Ledare: 7-kardelig ren koppar
Skärm: Flätad kopparstrumpa
Isolering: Skummad FEP, mantel FEP
Kapacitans:57pF/m Pris ca 50-100kr/m.



Det fick bli en liten utslagsturnering: RG214 vs RG180 och CT100 vs 89259, vinnaren i respektive match får mötas i final
Kablarna kopplades till en grenkontakt på CD'n och till olika ingångar på försteget. På så vis kunde jag snabbt skifta fram och
tillbaka mellan kablar genom att vrida på ingångsväljaren.

Första matchen: RG214 vs RG180..

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/04/17 :  15:37:37  Show Profile Send DHT a Private Message
RG214 är mycket detaljerad! Det kom inte som någon överaskning då jag känner till kabeln rätt väl sen tidigare. Basen upplevdes som djupare än med 180:an. Kontraster mellan tex stråkar och blåsinstrument tas fram mycket bra. Röster återges klart och öppet. Men..i diskanten är 214 lite påträngande ibland, den typiska "silverpläteringseffekten" av lite orolighet i diskanten och betonade ess-ljud finns hos 214, även om den inte alls är så störande som hos en hel del andra silverpläterade
kablar jag hört.

RG180 är betydligt mjukare i karaktären, speciellt i diskanten. Den upplevs inte fullt lika detaljerad, känns lite tillbakalutad i jämförelse. Men inget som stör eller sticker ut, slankare i basen. Den är harmonisk på något sätt, "musikalisk". Det senare är något som blir tydligare för varje gång jag växlar kabel. RG180 håller ihop musiken på ett bättre sätt, det blir roligare att lyssna.

När jag kopplar in RG214 hör jag lite fler detaljer, men man tappar lite av svänget, känns som olika instrument spelar lite på egen hand. Så även om vissa "hifiparametrar" är bättre med RG214 så fäller det här avgörandet.

RG180 segrar klart.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/04/17 :  16:07:42  Show Profile Send DHT a Private Message
Belden 89259 vs CT100

89259 har en lugn avslappnad karaktär och inget som stör eller sticker ut här heller, det låter bra. Minnet säger mig att grundkaraktären på RG180 känns igen.

CT100 låter lite slankare, men klarare. Kanke inte lika avslappnat men absolut inget som stör, inga artifakter, bara rent och klart över hela mellanregistret och diskanten. På en skiva med pianomusik blir den skillnaden tydlig. Man hör en briljans i pianot och rumskänslan kommer fram bättre. Mikrodynamiken är också hörbart bättre med CT100..och röster öppnare och klarare.. den här kabeln verkar väldigt lovande!

Båda kablarna är bra på att förmedla musik, 89259 låter absolut inte dåligt, men CT100:an slår den på alla punkter utom kanske basen.
Men att basen upplevs slankare kan mycket väl bero på att mellanregistret är klarare.

CT100 var en otippad vinnare då 89259 är den mycket mer namnkunniga av dem.

Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/04/17 :  16:14:44  Show Profile Send Leif B a Private Message
Roligt med lite synpunkter.
Bra gjort.
Nu blir man nyfiken på hur finalen ska sluta.
Gissar på att CT 100 vinner.

Edited by - Leif B on 2004/04/17 16:16:38
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/04/17 :  17:18:25  Show Profile Send DHT a Private Message
Så finalen mellan delsegrarna: RG180 vs CT100

När jämförelsen var igång visade det sig mycket riktigt att RG180 var ganska lik 89259, men skillnaderna var nu möjligen ännu större till CT100:ans fördel. Då jag inte upptäckte något som RG180 gjorde bättre än CT100 så får man säga jordskredsseger och matchen blev aldrig spännande. I jämförelse med CT100 så hade RG180 något av en grå slöja över sig. CT100 gjorde detaljer och kontraster tydligare, röster öppnare och klarare. Det tydligaste var ändå att CT100 upplevdes bättre i dynamiken. Små skiftningar och kontraster i dynamiken hödes mycket tydligare, och som resultat en mer levande presentation överlag. RG180 var grå och återhållen i jämförelse.

Jag är häpen över hur bra CT100 presterade i mitt system. Som en liten bonus så är meterpriset på CT100 ungefär en tiondel av de andra kablarna.. Dyrast är inte alltid bäst

Stenhårda rekommendationer till CT100 !
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/04/17 :  18:02:11  Show Profile Send Leif B a Private Message
Märker du någon skillnad på 3 D förmåga?

mvh
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/04/17 :  23:42:37  Show Profile Send DHT a Private Message
Leif, nej det var inget jag tänkte på iaf, det är sällan jag kan höra den typen av skillnader mellan kablar.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/04/18 :  10:03:56  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ok, och du är helt säker på att du har rätt fas på din elektronik?

mvh
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/04/18 :  21:22:37  Show Profile Send DHT a Private Message
Javisst!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/04/18 :  21:37:38  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ok, jag trodde det var stpr skillnad där med olika signalkablar.
Man får väl tänka om.
Är det elektroniken och högtalarna som styr det då?
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/04/19 :  00:39:00  Show Profile Send DHT a Private Message
Nog kan det säkert göra lite skillnad där med kablar ibland, men störst påverkan på 3D tycker jag högtalare/rum har, och därefter elektroniken.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/19 :  02:29:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det skall väl inte vara stor skillnad mellan kablar i sig (vad man nu menar med stor och stor), då vore det väl felkonstruerat. Däremot kan rätt kabel bli pricken over i så att säga, dvs. allt blir lite mera rätt eller levande, eller hur man nu skall uttrycka det.

Bravo
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/04/19 :  09:37:46  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Kul och bra test.
Det är ju alltid roligt när en billigare variant vinner över dyrare.

Har du någon erfarenhet av RG 62?
Hur tror du den är i jämförelse med CT 100?

Var kan jag köpa CT 100 ?

Det vore ju roligt med en jämförelse.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/04/19 :  14:04:30  Show Profile Send dumbo a Private Message
Jag vill inte dissa ditt test, men väl komma med lite frågor/synpunkter.
Hur kan man jämföra olika kablar när de har olika kontakter?
Min övertygelse är att kontaktresistansen påverkar betydligt mer än kabeln i sig.
Har du även testat att göra om testen med kablarna placerade på olika ingångar? Alltså möblera om dem och se om du får samma resultat.
Hur kablarna/banorna är dragna inne i försteget och toleranser på eventuella komponenter lär ju åxå påverka. Antagligen mer än kabeln.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/04/19 :  16:27:27  Show Profile Send DHT a Private Message
Uffe T: RG62 har jag testat för ett par år sedan mot RG214. 62:an föll mig inte i smaken då utan jag föredrog helt klart 214. CT100 är ju ganska lik 62 i uppbyggnad (dimensioner, kapacitans, etc) men CT100 har bättre skärmning och bättre ledarmaterial.

Elfa säljer inte CT100 vad jag vet, men Farnell (även på lösmeter)och RS gör det om du kan handla via nåt företag.


dumbo: Du har en del poänger i det. Kontakterna som användes var de jag hade hemma helt enkelt. Det är ju ingen universell sanning jag lagt fram utan en hifirecension, och de brukar inte vara speciellt vetenskapliga eller hur Man får ta testet för vad det är helt enkelt: mina synpunkter och tips på intressanta kablar att testa.

Dessutom var det så att CT100an (och 89259) hade de i min uppfattning sämsta kontakterna (de med klart sämst passning) men "vann" i alla fall.

Att jag använde olika ingångar spelar knappast så stor roll i detta fall. Den enda skillnaden är att signalen går i en annan internkabel från ingången ifråga till ingångsväljaren, efter det är allt lika. Alla kablar från ingångarna är av samma typ och ganska precis lika långa.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/04/19 :  16:34:26  Show Profile Send DHT a Private Message
Att "möblera om" kablarna är en bra ide iaf, och är nog något jag testar om jag får tid till att jämföra mer.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/04/20 :  11:46:18  Show Profile Send ayayay a Private Message
RS?

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/20 :  12:13:06  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Ayayay, RS-Components - http://www.rs-components.se/

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/04/20 :  12:39:33  Show Profile Send ayayay a Private Message
Spank you

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/04/28 :  14:48:32  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Intressant test!

Jag har gjort ett test som jag presenterar på hårdvarurecentioner med RG214 terminerad med bullet-plugs (total ~650kr) mot Supra EFF-I (~750kr) och Aucoustic Zen "Oscar" (~1600kr).

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/04/30 :  09:55:38  Show Profile Send orthanc a Private Message
Är det denna som är CT100 på RS???

artikelnummer
388-782

Beskrivning
Coax,RF,television,satellite,CT100,1/1.0mm,black,PVC,100m

Tillverkare
RAYDEX CT100 PVC


(editerad pga problem)

Undersöker för tillfälle.

Edited by - orthanc on 2004/05/05 17:28:29
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/05/05 :  21:58:52  Show Profile Send DHT a Private Message
Jepp, det är den.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/05/05 :  22:36:32  Show Profile Send orthanc a Private Message
quote:
Posted - 2004/05/05 : 21:58:52
--------------------------------------------------------------------------------
Jepp, det är den.


Har du testat den som koaxial digital med?

mvh

Anders

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/05/06 :  00:34:35  Show Profile Send DHT a Private Message
Nej har ingen extern dac. Men den har ju förutsättningar för att funka bra som digitalkabel (75 ohms impedans).
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/05/06 :  12:44:54  Show Profile Send orthanc a Private Message
Precis min tanke, men tack ändå.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/22 :  18:19:27  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej!

Kan nån hjälpa mig? Kan man använda koaxkablar som signalkabel och vice versa??? Vad är fördelarna resp. nackdelarna?

Hur är det med koaxkablar, jag har lärt mig en gång i världen att man skulle kapa 75 Ohms koaxkablar i längder om 125 cm. Gäller inte sånt längre?

/Roland
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000