HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Ny medlem. XTZ recension.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

robo
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/05/27 :  17:13:51  Show Profile Send robo a Private Message
Hej,

Jag är helt ny på detta forum och ser fram mot att få dela mitt relativt nyvunna intresse för hifi/välljud med övriga medlemmar.
Jag har dock ganska ofta "tittat" in på detta forum och tagit del av vad som här skrivits. Här finns gott om medlemmar med stor kunskap och stor erfarenhet. Något som jag gärna tar till mig för att djupare sätta mig in i mitt "nya" intresse. Hifi är utan tvekan roligt!

Mina övriga (och tyvärr ganska kostsamma)intressen gör mig inte till ägare av någon "High-End" utrustning. Men jag har förstått att jag är lika välkommen här ändå. Jag har sedan barnsben i stort sett alltid sysslat med musik i någon form. Jag var under 1970-1980-talet aktiv som "musiker" i storband, diverse pop/rockband, kammarorkester m.m. Numera spelar jag dock bara "för husbehov".

Eftersom jag nyligen "uppgraderat" min utrustning med nya högtalare vore det roligt att här få ge er en liten uppfattning om hur jag upplever dom. Jag har för enkelhetens skull försökt beskriva mina intryck med vedertagna uttryck från "hifi-världen".


Det jag till sist införskaffat är en uppsättning XTZ-högtalare. Efter att ha läst inlägg både här och på andra forum skrivna av ägare till XTZ eller andra som på annat sätt har kommit i kontakt med dessa, tog jag beslut om att våga slå till och för en gångs skull köpa "grisen i säcken". Jag bor helt enkelt för långt ifrån Torup och Fyndbörsen där dessa säljes, för att bara "åka förbi" och lyssna.

Som tur är finns ju både här och på andra forum kunniga, seriösa och hjälpsamma medlemmar vars inlägg jag med glädje läser och tar intryck av. Själv betraktar jag mig som en enkel amatör vad gäller hifi. Denna recension skall således betraktas så som den är avsedd, alltså som en reflektion av mina högst personliga åsikter och tankar om XTZ.

Efter att ha utbytt några snabba mail med Fyndbörsen gjorde jag följande beställning:

XTZ 99 2.2 Frontsystem (Två toppmuduler WMT och två basmoduler W)
Ytterligare 2st 99 WMT med 70cm stativ. (som surround).
1st 99 WMT Center

Det tog bara två dagar att få hem mina paket.

Min "kringutrustning" består för närvarande av:
Yamaha AX 496, (driver fronthögtalarna).
Pioneer VSX 839. (för center och surround).
Pioneer DV 565 A. (för bl.a avspelning av CD, SACD och DVD-Audio skivor).

Högtalarna har varit igång mest hela dagarna snart två veckor nu och börjar väl bli inspelade. Kan ju nämna att jag direkt efter uppackandet lyssnade till enbart de två fronttopparna och vart lite förvånad över hur bra de lät "direkt ur kartong".
Jag har sedan dess pysslat en del med de olika inställningar som XTZ systemet tillåter för att optimera det för mina öron, mitt vardagsrum samt till den typ av musik jag till 80-90% lyssnar till. Om jag nämner t.ex Norah Jones, Lucy Kaplansky, Lucinda Williams, Eric Bibb, Diana Krall, Lisa Miskovsky, Aimee Mann, Victoria Tolstoy m.fl så förstår ni kanske vilken musiksmak jag har. Nå?... vad tycker jag då?!......

Visst är det lite pyssel och kan ta lite tid att verkligen få till de inställningar man själv föredrar men högtalarna förtjänar verkligen att få "rätt" förutsättningar. XTZ är "anpassningsbara" som få och det är som jag ser det, en av de stora fördelarna de har.

Man kommer (anser jag) långt i välljud enbart med topparna. Diskanten är luftig, oansträngd och ger gott om detaljer i ljudbilden. Parade med min utrustning finns ingen störande vasshet eller annat som gör återgivningen "tröttande", ens efter många timmars lyssnande. Jag vet ju att mellanregistret diskuterats en del i något forum. Det har bl.a beskrivits som något återhållet. Jag upplever inte detta fenomen utan tycker att både bas och mellanregister återges mycket bra. (Kan ju bero på vad man har för referenser sedan tidigare, men som sagt i mina öron låter det mycket bra). Givetvis finns inte någon riktig djupbas att locka fram med enbart topparna. För att lägga ett mera "köttigt" och varmt basfundament för musiken att stå på behövs antingen en eller två basmoduler från XTZ eller någon annan "sub". Med basmodulerna påslagna får man en "helhet" i ljudbilden som då blir än mer välljudande. Med XTZ basarna finns ju möjlighet att få den typ av basåtergivning man själv tycker bäst om. Allt ifrån mycket och "blöt" djupbas (på tok för mycket i min smak) till en mer stram och "torr" bas. Den senare modellen tycker jag passar mina förutsättningar och öron bäst.

XTZ har en "ren", luftig, stor, detaljerad och mycket behaglig ljudbild som placerar ut instrument och sång på ett föredömligt sätt.
Musiken flyter på väldigt lätt och oansträngt. Vid avspelning av SACD och DVD-Audio skivor är XTZ en ren fröjd i mina öron! Klangmatchningen är klanderfri och det är bara att luta sig tillbaka och njuta! Precis som det skall vara!

Om själva "bygget" tycker jag:

"Riktig" pianolack är snyggare än den "faner" som finns på XTZ. "Riktig" pianolack är dock mycket dyrare och tillför inget i fråga om ljudkvalité. XTZ ger ändå ett gediget intryck och förefaller vara en riktigt välgjord högtalare. Tidigare har ju "löst sittande" kabelskor till elementen uppmärksammats av någon ägare. Själv har jag inte detta problem. Snygg är den också tycker jag. Kanske kan nämna att min kära fru fick ett riktigt gott skrattanfall när hon först fick syn på mina XTZ ! Hon liknade toppmodulerna på stativ vid bl.a rymdraketer och tyckte att frontsystemet hörde hemma som moderskepp åt Darth Vader! Hon skrattade så gott att tårarna rann och hon var tvungen att sätta sig ner! Snacka om ny betydelse i uttrycket WAF, för mig betyder det numera "Wife Amusement Factor" och det har XTZ uppenbarligen mängder av! När min fru till sist verkligen lyssnade till högtalarna höll hon med om att välljudet fanns där i lika hög grad som dess "lustiga" utseende.

Innan jag bestämde mig för att slå till på XTZ tog jag mig tid att lyssna på en del högtalare i varierande prisklasser. En del i butik och "lador" en del "hemma hos". Det värsta och mest missvisande exemplet var när jag försökte lyssna till Prosons nya Reality Mk2 i en av de s.k "ladorna", till tonerna av en städpatrull med jättedamsugare bakom min rygg! Lite synd eftersom dessa är ett stort kliv framåt för Proson. Något jag konstaterat efter att i lugn och ro lyssnat till dom senare i "hemma hos" miljö.

Vad gäller högtalare i de för mig lite högre prisklasserna (ca: 8000-20000) finns en mängd mycket kapabla och välljudande exempel. Ett riktigt getingbo som är otroligt givande att lyssna till. Jag tänker inte dra alla varianter jag lyssnat till men vill ändå nämna en, nämligen Rega Jura (7500/paret). Min lyssningssession med dessa varade dock bara ca 30 minuter men hade fördelen att vara "hemma hos" vid ett kundbesök jag hade. De var kopplade till Naim Nait förstärkare Naim cd-spelare och lät bara så bra!!
Hade för mig kunnat vara ett alternativ om inte notan för ett "komplett" Rega Jura system med sub lätt blivit mer än dubbelt så dyrt som XTZ paketet. Och mer än dubbelt så bra?... Enligt mig och mina öron.... Nej, inte troligt! Faktum är att XTZ till mycket stor del även med min modesta kringutrustning förmår att ge samma "goa" känsla i musiken som Regan. Skulle onekligen vara kul att höra XTZ med lite bättre kringutrutning som källa!

Avslutningsvis tycker jag att XTZ kort och gott låter riktigt bra!
I jämförelse med vad...undrar säkert någon. På det svarar jag att man kan ju tycka att jordgubbar är väldigt gott... utan att för den skull jämföra dom med hallon... eller hur? Så upplever jag alltså XTZ... som riktigt kapabla och välljudande helt enkelt. Prisvärda?... JA!... utan tvekan. "High End"?.... beror helt på hur man tolkar en sådan värdering och vilka referenser man har. För mig personligen är denna benämning och liknande tämligen ointressanta. Andra må tycka annorlunda.

Har ni läst ända hit så får jag väl tacka för visat intresse och hoppas att detta kan vara till lite vägledning för någon som ev. har lite funderingar kring XTZ.

robo

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/05/27 :  19:59:31  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tackar, trevlig recension.
Man behöver inte lägga en förmögenhet för att bli en nöjd musiklyssnare.
Har tyvärr inte lyssnat på XTZ, men har dock ett par Reality MK2 och sitter rätt nöjd med tanke på vad de kostade.
Kanske det är samma diskant som XTZ har, men är inte helt säker.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/05/27 :  20:31:29  Show Profile Send Mattias a Private Message

Robo, bra jobbat!
Trevlig och kul läsning

Opptopic:
När jag läste början blev jag nyfiken. Vilket instrument spelar du?

Musikfråga:
Lucy Kaplansky, vilken typ av musik? folkmusik?

Mvh Mattias

Edited by - Mattias on 2004/05/27 20:33:26
Go to Top of Page

robo
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/05/27 :  20:54:54  Show Profile Send robo a Private Message
Hej,

Kul att min lilla recension blir uppskattad!

Till Mattias:
Lucy Kaplanskys CD "Every single day" från 2001 är en skiva jag
lyssnar på ganska ofta. Det är en mycket bra skiva. Man kan nog säga att den hör hemma i kategorin lugn country/folk/pop. Gillar du den kategorin rekommenderas en lyssning till Lucy varmt.

Mitt "huvudinstrument" när det begav sig var väl bas (kontra och el)
i de olika orkestrarna. Då jag för tillfället inte äger någon bas spelar jag på min stålsträngade akustiska "western"-gitarr, samt på mina keyboards. Men som sagt endast hemma i lugn och ro.

Till Leif B:
Jag tror nog att det är samma diskant i Reality Mk2 och XTZ.
Jag tycker att den diskanten är en av högtalarnas stora fördelar. Av det jag hört av Mk2:an förstår jag att du är väldigt nöjd.

robo
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/05/27 :  21:09:27  Show Profile Send Ayn a Private Message
Vill också jag tacka för en bra och välskriven recension! Grattis till välljudet

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/05/27 :  23:03:29  Show Profile Send hal a Private Message
Trevlig rescension , skall också ta och lyssna på kaplansky som jag missat.
Kul att du kunde roa din fru.
Lie bilder hade inte varit fel.

Tack skall du ha !

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/05/28 :  00:04:19  Show Profile Send nurfen a Private Message
Intressant läsning, men jag förstår inte riktigt hur man kan recensera ett par högtalare utan att ha lyssnat på andra högtalare med samma anläggning? Självklart är ju huvudsaken att du är nöjd, men det hade varit kul med lite A/B-jämförelser.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/05/28 :  07:34:03  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Trevligt med en bassist till på forumet.
Välkommen hit och tack för en trevlig recension!

//H

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

robo
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/05/28 :  08:36:25  Show Profile Send robo a Private Message
Hej nurfen,

Som jag skrev i min recension kan man ju tycka att jordgubbar är väldigt gott utan att för den skull jämföra dom hed hallon. Min recension är alltså inte någon jämförande test utan ger uttryck för mina högst personliga intryck av XTZ med just min anläggning. Varken mer eller mindre. En sådan recension tycker jag mycket väl att man kan göra utan att genomföra ett regelrätt A/B test mot andra högtalare.

Visst kan A/B tester vara nog så intressanta och motiverade vid speciella tillfällen. Jag såg dock inte min lilla recension som ett sådant tillfälle.

Så talar en nybörjare (som dock har vana "musiköron")och som alltid finns det olika sätt att se på saker och ting. Något som jag till fullo respekterar.

robo

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/05/28 :  09:24:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Robo och välkommen till HiFiForum.nu!

Kul att du som första inlägg gör en recension.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/05/28 :  10:18:23  Show Profile Send nurfen a Private Message
robo,
Jo, jag läste det om jordgubbar och hallon - men jag ser det mer som att jämföra en jordgubbe med en annan jordgubbe (fan vilket konstigt ord "jordgubbe" är ) för att sedan säga hur bra den ena jordgubben är utan att ha smakat på den andra.

Men som sagt, intressant läsning! Och välkommen till forumet

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/05/28 :  10:34:56  Show Profile Send Ayn a Private Message
Riktigt stora jordgubbar är ofta inte lika goda som de lite mindre. Det är något konstigt med smaken...nån bismak i eftersmaken som inte stämmer riktigt. Lagom stora jordgubbar i en tallrik med mjölk och drösvis med socker på - mmmm!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/28 :  11:08:01  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Mycket mycket trevliga små burkar till ett löjligt lågt pris för den kvalitet man får.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/28 :  15:33:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Så att alla vet vad vi prata om...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/05/28 :  16:04:40  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Trevlig recension!

Kan tipsa om att du får helt nytt liv i mellanregistret om du byter baselementen i topparna till Audax. Kan vara värt att tänka på i framtiden om du vill ha ännu bättre ljud, speciellt röster blir avsevärt bättre. Elementen passar exakt i originalhålen så du behöver inte såga eller borra i lådan överhuvudtaget. Efter bytet har man ett litet "budget-Watt/Puppy" system! Man bör även ta tag i delningsfiltret vid bytet.

Elementet finns på Elfa art.nr 30-315-31 pris 765kr/st plus moms.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/4179.htm



Mvh,
Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/05/28 16:07:50
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/28 :  16:13:12  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Vad bör man göra med filtret?

Byta hela klabbet eller?? Tyvärr har jag 10 tummar... ! Det skulle vara bra om det blev bättre utan att byta filter. Det kanske finns någon händig som vill ta sig an uppgiften för en flaska Whisky ??

Faktum är att jag redan nu tycker ljudet är så ok att jag föredrar XTZ framför Acustic Energy för ca 15ggr pengarna.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/05/28 :  17:32:22  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Det blir bättre av att bara byta elementen utan att byta filtret, men man får ytterligare lite bättre ljud om man anpassar filtret till det nya elementet (som har lite annorlunda egenskaper än originalelementet). Jag kan sätta dig i kontakt med en duktig kille som byggt om sina XTZ på det här viset och fått en väldigt kompetent högtalare för en ganska liten summa pengar. Skicka PM.
Go to Top of Page

robo
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/05/28 :  18:42:23  Show Profile Send robo a Private Message
Vad roligt med lite respons på mitt inlägg från er "forumrävar"!

nurfen: Nu fattar jag nog hur du menar att man kan/bör genomföra en mer seriös test. Det är ju faktiskt skillnad på jordgubbar också Du får ursäkta att en "gammal" man kan vara lite trög ibland

Dan Brickman: Kul att du svarat i detta inlägg. Dina erfarenheter av XTZ har delvis legat till grund för att jag
till sist vågade "ta chansen" och köpa en uppsättning. Jag har förstått att du är seriös och kunnig inom hifi.

Marcus: Jag har läst lite om denna uppgradering av mellanregistret som jag tror var skrivet av signaturen "Mongo".
Just för tillfället är jag nöjd med vad XTZ presterar, men då har jag ju inte hört den "moddade" toppmodulen. Det verkar ju trots allt vara riktigt intressant att så småningom byta till Audaxelementet. Det är ju ingen stor kostnad eller särskilt mycket jobb att utföra bytet.

Zalve: Tack för bilden! Lite roligare att "få se" vad vi diskuterar. Jag hade tänk lägga upp någon bild av hur de ser ut i "hemmiljö" men fattar inte riktigt hur man går till väga med detta.
Jag får väl klura lite på det.

Slutligen: Jag känner mig redan varmt välkommen här och ser fram mot många intressanta och givande stunder på detta forum!
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/05/30 :  15:32:50  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Hej och välkommen Robo!
Recensioner är alltid skoj och bara man besrkiver förutsättngarna, som du har gjort, så är det upp till den uppmärksamme läsaren att ta till sig infon.
Framförallt är det roligt att du är nöjd och att dit "grissäckköp" slog väl ut.
Förbered dig på att ditt nyvunna intresse kommer medföra livslång sveda, plånbokslätthet och inte minst njutning!
/M
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2004/06/12 :  22:42:12  Show Profile Send mongo a Private Message
Nu får väl jag också vara med och leka...
Vid byte till Audax är filter-modifiering ett måste!
Blir bara såå mycket bättre.

Nya filtret med nytt kablage.

Passar som en läpp!



Resistorn i serie med diskanten kan ändras efter eget tycke.
Testade många varianter på filtret innan jag var nöjd.
Håller nu på att "förbättra" subbarna också, internstagning, internkablage och dämpning...., har gått så långt att jag överväger helt nya lådor, även till topparna, eftersom band-diskanterna har dålig vertikal spridning.
Vi får se vad det blir.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000