HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Jolida JD 502B integrerad rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/05/28 :  11:55:17  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Jolida JD502B

Nu har jag lyssnat noga på min integrerad rörförstärkare som köptes via den första Cattylink-gruppköpet. Här nedan kommer min amatör-rewiev.

Jag har begränsat erfarenhet av rörförstärkare, dvs har lyssnat bara på några enstaka exemplar och denna är den första som jag äger. Micke (Regner) som dock var med några timmar har ägt diverse rörförstärkare.

Ett av de fyra slutstegsrör (Ruby Tubes 6550) som följde med förstärkaren var trasigt och detta gjorde att jag var tvungen att beställa nya rör. Efter att ha väntat 6 veckor på förstärkaren så fick jag vänta två veckor till på nya rör: suck!

I skrivande stund har jag inte sett dessa nya ersättningsrör från Cattylink. No comments

Förstärkaren är väldigt välbyggd, anslutningarna på baksidan är av god kvalitet och det finns både 4- och 8 Ohm anslutningsmöjligheter. Individuell bias inställning för slutstegrören är en väldig bra ”option” som gör det möjligt att ställa in biasen på rören separat och utan att behöva ”öppna” förstärkaren. Mycket bra!

Slustegsrören är fyra Svetlana KT88 som jag har köpt separat. I Sverige kostar dessa rör 650:-styck. Drivrören är två Electro Harmonix (ECC81) och två ”Jolida” (ECC83) vet därför ej vad det är för fabrikat på dessa två.

Mer teknisk info angående förstärkaren finns på www.jolida.com

Kringutrustningen: Cd spelaren är en AH! Njoe Tjoeb 4000 utan upsamplare men med Mullard CV 2492 Nos rör, skivpelaren är en Rega Planar 3 med en Rega Elys Pick up, högtalare är JM Lab Cobalt 816s, Supra EEF-I + Supra Ply3/4s.

Förstärkaren behöver inte värmas upp i timmar, utan den låter optimalt redan efter 15 minuter, dvs jag märkte inga skillnader i ljudet även efter 4 timmar uppspelning.

Den första skivan som jag spelar är Rebecca Pidgeons ”Granmother”, Chesky Records. Denna sångerska har en otroligt vacker röst och med Jolidan låter hon helt enkelt ”silky”, högst närvarande, hennes röst fyller hela vardagsrummet utan att sticka ut…cd spelaren har också rör och Jm Lab högtalare stortrivs med rör: för just denna låt/musik har jag svårt att tänka mig en bättre kombination.

Nu har jag aldrig hört denna sångerska live…nyfiken byter jag till Sony TA50ES och lyssnar på samma låt. Skillnaderna hörs ganska snart: med Sony, som i mitt tycke är en bra integrerad Mosfet förstärkare, låter Rebecca Pidgeon lite hesare, inte så ”liquid” som med Jolidan. En annan sak är att Jolidan låter lite mer tillbakalutad, medan Sony är lite mer framåt. Vilken stil man fördrar är dock en smaksak.

Jolidan gräver fram massor med små detaljer ur mellanregistret som jag inte hade hört förut: jag byter igen till Sonyn och nästan (notera nästan) alla dessa mikrodetaljer hörs igen men inte lika klart, och placeringen i ljudbilden är inte lika precis som med Jolidan. De känns inte så naturliga.

För att testa ”antalet mikrodetaljer” lyssnar vi till en låt från en Vangelis platta: är märks det ännu mer. Och jag som att trodde att Sonyn var hyperdetaljerad!

Nästa låt blir: Hole med låten "Dying" ur Celebryti Skin. Sångerskan, Courtney Love ska låta hest och ”ångestfylld” vilket det gör 100-igt med Jolidan. Denna låt går väldigt djupt ner i basen och skillnaden med sub inkopplad/urkopplad brukar vara stor.

Jag har inte haft subben på vid testet men måste ändå säga att baskontrollen är mycket bra: Jolidan går inte lika djup som Sonyn men den bas som finns känns fastare och mer kontrollerat. Det känns som JM Lab Cobalt 816s stortrivs ihop med Jolidan.

Jag har testat många förstärkare ihop med mina högtalare: Roksan, Rega, Primare, Unison Research, Edison, Advantage och Lavardin. Den som lät bäst var just en Lavardin IS som kostade då 25 000:- nackdelen var att det inte gick att ha ”partyvolym” på den.

Jag tycker att Jolidan låter lika bra och kan dessutom spela högre och kraftigare utan att tappa kontrollen. Alla instrument som gärna ”grötar ihop sig” just vid Smashing Punpkins eller Hole:s låtar låter bra placerade i ljudbilden och ingenting stör eller försvinner: allt finns med och det är roligt att lyssna.

Densamma märker jag när jag spelar Hole igen: ”Celebrity Skin”. Förstärkaren känns snabb och dynamisk…har haft ett par andra rörstärkare/hybrider hemma på test och de lät inte så snabba med just sådan musik. De var bra till akustisk musik men de föll lite platt just med denna typ av musik: de kändes för sega helt enkelt.

Några beat/jazzplattor åker också in, både cd och vinyl. Något som kan vara väldigt jobbigt att lyssna på med fel utrustning är just trumpet: jag vet hur det ska låta då min son har spelat just trumpet i flera år och brukar spela hemma en hel del. Lyssningströttet med Jolidan är lika med noll. Diskanten känns mjuk utan att den döljer eller tappar information, och just för JM Lab är detta det bästa man kan tänka sig!

Pat Metheny och Charlie Haden, ”Beyond the Missouri Sky”, ”åker nu in” i Njoe Tjoeb: låtarna på denna platta består av bara bas + akustisk gitarr: kusligt levande. Basens strängar är så ”tjocka” och den känns levande i rummet, även gitarren är väldigt bra men det som förvånar mest är just basens närvaro.

Kunde inte låta bli att spela en rapp låt på den och använda ett gäng 13-14åringar som lyssningspanel: gruppen var NWA och låten var ”**** the police”…alla tyckte att det var ett grymt drag i Jolidan…bytte till Sonyn men Jolidan vann blindtestet även med hip hop! Dessutom var SVS subben off!

Testar även en electro/pop låt, nr4 i Air senaste Plattan, ”Talkie Walkie”…3-D känslan är enorm här…låter som surround!

En sak till som jag tycker är bra är att det inte hörs ngt bakgrundsbrus från denna förstärkare.

Är denna förstärkare perfekt? Säkert inte, men jag har lite svårt att hitta några direkta klagomål eller brister i den, dessutom ihop med JM Lab högtalare och AH! Njoe Tjoeb 4000 med gamla Mullard rör låter den väldigt bra.

Räcker effekten (2x60W kontinuerligt, 2x85 peak) till? Absolut! Till cd spelande räcker det gott och väl till både finlyssning och party. Jag har inte kunnat spelat på max pga hörselskadors risk! Däremot när jag spelar lp skivor känns som jag använder nästan hela effekten: dock är min RIAA steg en Project Phonobox som med en MM pick up bara ger en förstärkning på 32db.
Så jag är övertygad att det kommer att behövas mindre uteffekt med ett bättre RIAA steg alt MC pick up.

Gillar ni dock mer ”klinisk ljud” ska ni titta på andra förstärkare. Ljudet är organiskt och levande dock inte så skimrande som andra rörförstärkare kan prestera: det är inga 300B rör i den, utan lite mer ”så rent det kan gå med rör”. Det som förvånar mig mest är att inga detaljer går förlorade, tvärtom .

Sedan finns det inget fjärr: efter många års ”fjärrberoende” kan det vara svårt att vänja sig vid detta. Antalet ingångar är begränsat och dessutom finns det inga tape-loop. Jag ska nu fixa pre out på den och kommer enbart att ha tre ingångar kvar, men det räcker gott för min del.

Det finns inget RIAA steg heller.

Ljudskillnad mellan original rör, Ruby Tubes made in Kina, och Svetlana made in Russia är ganska stor och det kostar allt mellan 1 500:- 2 500:- extra.

Ljudkaraktären är lite tillbakalutad, lite lugn, dock är det inget fel på attackviljan. Men gillar ni mer ”splash into your face” stilen” så är denna inte det rätta valet. Jag kan påstå att den är rätt så tillbakalutad då Njoe Tjoeb samt Jm Lab Cobalt är ganska ”framåtlutade”, så om det totala ljudintrycket är tillbakalutad så måste denna förstärkare vara så. Ungefär samma spelstil som Roksan (ägde en Caspian förut).

Sedan måste man kolla biasen med en voltmeter (79:- på Biltema) då och då, men detta tar bara några minuter.

Priset i Södra Europa ligger på 2 500€. I Sverige tror jag inte att den säljs, om man importerar själv så hamnar man runt 9-10 Tsek, sedan tillkommer nya rör (ett måste, tycker jag!) plus alla risker som är förknippade med privatimport.

Orkar ni med dessa ”minus” så har ni en väldig bra förstärkare.

Några mer professionella rewievs finns på www.tnt-audio.com samt även på www.audiorewiev.com.

Tack för mig!

Andreas










www.minhembio.com/Andreas63

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/06/01 :  12:36:55  Show Profile Send regner a Private Message
Trevlig recension Andreas! :)

Jag kan inte göra annat än att hålla med Andreas om att Jolidan är en otroligt välljudande förstärkare, speciellt efter rörbytet. Den har en otroligt detaljerad och naturlig återgivling genom hela registret och en grym kontoll över basenregistret... Med en prislapp på 8000-9000kr är prisvärd bara förnamnet. :)
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/06/01 :  13:05:54  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jo, klart bra recension Andreas!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000