HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 EKK 5!x1.5 vs. QED 25Th silver anniversary
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/06/30 :  16:18:55  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Nu kanske jag blir utskälld av någon, om inte annat av min fru för att jag sitter här istället för att göra något vettigt. Men självisk som jag är anser jag att det är bra för alla andra om jag får göra det jag vill.

Nåja, nu till kablarna. EKK (enkardelig 5 ledad strömsladd för elinstallation, jag använder dock endast 4 ledare) har varit på tapeten tidigare. LTS rekommenderar 2x2.5 för längder runt 5m och andra har rekommenderat 4-ledad, korskopplad sådan. Makalöst intressant säger jag. Klart man måste prova. En kabel som inte kostar ett öre om grannen råkar vara elektriker kan aldrig vara fel att pröva.

Jag har inte lyssnat så fantastiskt mycket men har haft den (EKK) inkopplad ungefär en vecka och jag har ständigt musik på. Dessutom har jag vid 3 tillfällen suttit ner och finlyssnat. Jag har sedan bytt och bytt tillbaka med mina QED 25th silver anniversary och kommit fram till någon sorts upplevelse.

Ljudet förändras mycket tydligt på alla punkter när man byter mellan dessa kablar och det är ingen villfarelse. Mitt system består av en Densen B-400PLUS, cd-spelare och en Amplifix (integrerad förstärkare). De är sammanlänkade med en Kimber PBJ, högtalarna är Totem Dreamcatcher och när man lyssnar med EKK-kabeln inkopplad upplevs ljudet ganska hårt och något spretigt i toppen. Mellanregistret är lite åt det metalliska hållet (ihåligt) och lite tunt men tydligt. I basen återkommer den upplevda tydligheten men också tunnheten. Basen är välartikulerad och nyanserad. Det är dock tveksamt om jag ska uttala mig om den överhuvudtaget eftersom mina små högtalare knappast kan göra den rättvisa. Helhetsbilden blir ett något spretigt, lite tunt ljud med "livekänsla" och bra djup i stereobilden. Detta parat med en ren och tydlig bas. Desvärre upplever jag ljudet som påträngande efter en tids lyssnande på rockigare musik. Förmodligen på grund av avsaknaden av kropp och värme i både mellanregister och topp.

Med QED 25th silveranniversary inkopplad blir ljudet ett helt annat. Mellanregistret är fylligt och mjukt utan att vara detaljfattigt, diskanten är tydligare och "renare", den känns trevligare och fortfarande energirik och detaljerad. Det känns som om ljudet nu strömmar fram mer obehindrat än med EKK inkopplad och ljudet är mer sammanhållet. Med värme och kropp känns också ljudet lite grötigare jämfört med EKK men sterobilden perspektiv är bra och tydligt. Basen är dock, kanske en svaghet hos den här kabeln. På den punkten håller jag med Kosmoskatten här på forumet. Den drunknar lite i ljudmattan och kommer inte fram lika tydligt och nyanserat som genom EKK-kabeln. Jag upplever den som lite för mjuk (soffig kanske). Sammantaget kan jag säga att QEDs kabel är mycket behaglig och med ett mellanregister med kropp och en fin detaljrik och energirik topp, som jag anser ganska mycket bättre än EKK´n, presterar den ett mer sammanhållet och fylligare ljud utan tendenser till lyssningströtthet oavsett musik. En invändning kvarstår dock och den gäller basen. Den kunde varit mer nyanserad och tydligare.

Jesper

Retro låter fint.

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/06/30 :  16:38:43  Show Profile Send freann a Private Message

Intressanta observationer. Hade QED:n hemma för länge sedan och blev klart imponerad - kostar den fortfarande bara 99kr/m?
EKK:n borde man pröva för sakens skull.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/06/30 :  18:49:42  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ja den kostar c:a 100kr/m och hej freann jag har fortfarande inte testat måla skivor, jag skäms, men nån gång blir det nog av.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/06/30 :  21:45:03  Show Profile Send freann a Private Message

Hehe. Det är sommar - tat piano :-)

Eftersom du har Kimber sedan tidigare - har du testat 4VS? Kimber & Totem funkar utmärkt. Hur det går med Kimber rakt igenom med en Densen som CD vet jag dock inte. Naim och Kimber ska ju fungera bra har jag hört.

Hur långa kablar behöver du..? Kan tänka mig att sälja 2x2,5m Kimber 4VS...
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/06/30 :  23:09:38  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag ska inte köpa några Kimberkablar just nu även om de är mycket bra. Jag hade tidigare 8TC med samma elektronik som nu men andra högtalare (B&W 802 SIII). Det lät mycket bra. De kablar jag har nu är dock dubbelt så långa varför jag inte hade råd att ha 8TC längre. Nu har jag 2x4m. Funderar dock på att köpa Van Damme högtalarkabel av Marcuscables.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/07/02 :  15:40:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du har totalt missuppfattat LTS rekommendationer. Man ska inte lyssna på kablarna, man ska mäta dom.
Mina har jag mätt till 2,7 m. Hur långa är dina?

Allvarligt talat, lite av den ljudkaraktäristiken du beskriver kommer nog att försvinna och ljudet blir fylligare när dom suttit i ett tag. Det är min erfarenhet iallafall. Inspelningsfenomenet är lite omdebatterat men för mig är förändringarna upenbara. Men själv skulle jag inte rekommendera EKK till någon.
Dumsnålhet kallar jag att använda sådana kablar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/07/02 :  17:00:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Björn-Ola,
vi får spara lite på sarkasmerna när nu Jeppe72 delar med sig info om något som tidigare rört upp starka känslor.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/07/02 :  17:13:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Aj, jag borde ha lärt mig efter 2000 inlägg!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/03 :  02:07:14  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Aj, jag borde ha lärt mig efter 2000 inlägg!


Ränderna går aldrig ur en tiger, eller hur?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2004/07/04 :  23:41:50  Show Profile Send FBK a Private Message
Mycket trevligt och lärorik test Jesper. Qed kabeln ska vara riktigt bra har jag hört av folk som även har använt betydligt dyrare kablar i sina annlägningar. En prisvärd kabel helt enkelt

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/07/05 :  00:56:19  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Tack FBK, det var snällt sagt.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/07/09 :  01:47:01  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Hej Jeppe

Kul att läsa din recension, särskilt nu när de fått sitta i lite. Men kör du på EKK:n alls eller är den helt dumpad nu?

Till er andra kan jag tillägga att jag med har testat EKK:n (4x1.5m2) mot QED silver anniversary med samma förstärkare men helt annan karaktär på mina högtalare. I mitt system känns (fyy dej Björn-Ola ) allt annat än dumsnålt. Mina skrammelburkar är något fylligare och "mjukare" än Totem dreamcatcher (no science - no facts - just my opinion) och kanske är det därför EKK:n passar mig bättre. Kör biwirat med lödda terminaler in i Kvaddarna och WBT i andra änden på tampen. På det stora hela upplever jag EKK:n som klart mer transparent än QED. QED silver anniversary är en trevlig men som Jesper utryckte det såväl; "soffig" kabel, vilket med de något "yvigare" men klart snyggare Totem säkert är en trevlig kombination. På ess-iga cdskivor är det kanske en fördel men de saknar en del i basgrepp och är i mitt tycke "för mjuka". Har även kört EKK mot klart dyrare QED flat profile biwire och där var det dött lopp så jag behåller mina EKK tillsvidare. Har på lut Kimber 8TC och hoppas de är lika bra som det sägs.

Tack Jesper för en välskriven recension
/ Henrik
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/07/09 :  01:48:58  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Hej Jeppe

Kul att läsa din recension, särskilt nu när de fått sitta i lite. Men kör du på EKK:n alls eller är den helt dumpad nu?

Till er andra kan jag tillägga att jag med har testat EKK:n (4x1.5m2) mot QED silver anniversary med samma förstärkare men helt annan karaktär på mina högtalare. I mitt system känns (fyy dej Björn-Ola ) allt annat än dumsnålt. Mina skrammelburkar är något fylligare och "mjukare" än Totem dreamcatcher (no science - no facts - just my opinion) och kanske är det därför EKK:n passar mig bättre. Kör biwirat med lödda terminaler in i Kvaddarna och WBT i andra änden på tampen. På det stora hela upplever jag EKK:n som klart mer transparent än QED. QED silver anniversary är en trevlig men som Jesper utryckte det såväl; "soffig" kabel, vilket med de något "yvigare" men klart snyggare Totem säkert är en trevlig kombination. På ess-iga cdskivor är det kanske en fördel men de saknar en del i basgrepp och är i mitt tycke "för mjuka". Har även kört EKK mot klart dyrare QED flat profile biwire och där var det dött lopp så jag behåller mina EKK tillsvidare. Har på lut Kimber 8TC och hoppas de är lika bra som det sägs.

Tack Jesper för en välskriven recension
/ Henrik
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2004/07/25 :  12:18:51  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Jag körde också med EKK ett tag. Den "borde" ju duga tänkte jag.
Och så fanns det ju många som att den dög och t.o.m var lika
brta som det mesta. Jag hade den nog i ett par månader. Fast på slutet
lyssnade jag inte så mkt som jag brukar- hade ingen riktig lust.
Så fick jag tag på ett par AudioQuest och satte in dom istället.
Jag satte in EKK en gång till för en kort test- kunde det vara möjligt... Sen slängde jag EKKn och sura lite för att jag haft dom inkopplade så läng. Aldrig mer...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000