HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Vad göra med "loppisfynd"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2006/04/13 :  10:37:54  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hejsan!

Har hittat lite delar till en skivspelare på loppis, pickupen tyvärr utan nål, arm och hus Ortofon, frågan är om det är något att bry sig om?
Jag gillar att tallriken har en inbyggt puck



I sådana fall, vart hittar man lämplig motor och dyl, samt någon DIY byggbeskrivning då jag aldrig gjort något liknande.

Mvh /

Comus

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/04/13 :  12:31:36  Show Profile Send cittroman a Private Message
Tallriken ser ut att höra hemma på en thorens TD-124, en del som jag saknar på min 124:a.
Tallriken till en 124 består av två delar, en övre lätt alutallrik som i sin tur vilar på en tung gjutjärnstallrik.
Du har PM angående tallriken.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/04/13 :  12:33:05  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
En Ortofon RMG 212, brukar betinga högt pris på auktionssiterna, Likaså en Ortofon SPUGT med inbyggd tranformator. Det borde räcka och bli över till en riktigt bra skivpelare om du hittar rätt köpare.

Lycka till

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2006/04/13 :  15:30:19  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej och tack för era svar!

Det som inte framgår av min förra bild är undersidan av tallriken:



Det verkar som om man skulle kunna såga till lämplig snygg skiva och borra ett par hål i för tallrik och arm så har man ju nästan en färdig spelare (OBS! nästan ).

Ska jag göra ett försök eller är det för mycket jobb med inställningar och dyl? Eller skall jag helt enkelt låta prylarna gå till nån som behöver dem bättre?

Armen verkar vara i bra skick utan nämnvärt glapp och huset för pickup är ju bara så snyggt.

Mvh /


Comus
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:44:41  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jaha det är komplett med lager och allt.
Ngn har rivit en Thorens TD-124
Man kan undra vart resterande prylar tagit vägen.
Om man får fråga, vad gav du för delarna?

quote:
Eller skall jag helt enkelt låta prylarna gå till nån som behöver dem bättre?



Låter som en vettig tanke.




En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:00:10  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hejsan!

Delarna följde egentligen med när jag köpte en gammal stärkare, det var en "Goodmans Maxamp 30" som jag nu har vid datorn (låter finfint), priset var 100:- för rubbet.

Har nu på eftermiddan kollat efter motorer till skivspelare på nätet men har svårt att finna dem, troligtvis är det jag som inte fattar vad jag skall ha

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:46:31  Show Profile Send cittroman a Private Message
100:- är ett riktigt bra pris
Prylarna är värda betydligt mer kan jag säga.

Det finns några "skivspelarbyggare" här på forumet och dom borde kunna komma med tips på vart man kan leta delar.

Tallriken är gjord för mellanhjul men det borde vara möjligt att köra rem runt den del som mellanhjulet ligger inne mot.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/04/13 :  20:02:45  Show Profile Send cittroman a Private Message
Men den övre tallriken kan du sälja till ngn bättre behövande tycker jag.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/04/13 :  22:35:26  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Comus: Cittroman behöver tallrikarna sälj dom till honom! Lägg ut annons på HiFi Magsinet på tonarm (Ortofon RMG 212) och pickup (Ortofon SPUGT) begär 3' för grejorna och köp en bra begagnad skivspelare för pengarna. Du kan visserligen köpa delar och försöka bygga en skivspelare kring de grejor du har, en motor kostar mellan 500.- och 1000.- Du skall få till remskiva och drivrem alternativt mellanhjul och en stadig plint, med fötter och dammskyddslock o.s.v. Det är en häftig utmaning omm du inte sysslat mycket med skivspelare tidigare. Du kan väl konstatera att den tidigare ägaren av grejorna inte gått iland med uppgiften.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/04/14 :  00:30:46  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Ett tips: Den där ortofonarmen är en av få armar som passar perfekt i ett Lenco L75-verk utan att man behöver göra några större ingrepp. Originalarmen på Lenco L75 är ju inget vidare men verket är mycket bra, skulle du vilja använda den där tjusiga armen till något så är det ett alternativ.

edit: eller sälj armen till mig

Edited by - bostrowskij on 2006/04/14 00:34:09
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/04/14 :  09:38:33  Show Profile Send Peter S a Private Message
Annars kann du gjuta en jätteplint i betong, se till att lagret och armen sitter stenhårt i denna och köpa en motor från t.ex. Bo Hansson (han får inte skriva detta själva, stackars företagare ).

Om du sedan skroter det hela och säljer armen i allafall har du ju haft kul så länge.
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2006/04/14 :  10:16:55  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej igen och tack så mycket för ytterligare råd, det lutar nog åt att jag gör mig av med prylarna, dels för att jag redan har en hel del skivspelare (varav i varje fall 3 är vettiga), och dels för att jag tror nog inte att jag är kapabel till att få i ordning ett hemmabygge som spelar bra.

Som Bo säger är det bättre att prylarna går till folk som saknar delar till sina spelare, med lite tur kanske jag kan byta armen mot ett trevligt RIAA-steg.

Bostrowskij! jag har haft en Lenco en gång men jag tyckte att den "mullrade" lite väl mycket, kanske var för att den var sliten?

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/04/14 :  14:25:25  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
quote:
Bostrowskij! jag har haft en Lenco en gång men jag tyckte att den "mullrade" lite väl mycket, kanske var för att den var sliten?


Kan det ha varit en B52 eller B55? De hade lättare tallrik och var känsligare för rumble än L75. Många missade också att lossa motorns transportskruvar på Lenco och fick bullret därifrån. Ett dåligt mellanhjul orsakar också rumble.
Lenco (och även andra mellanhjulsdrivna spelare) har ju ett "rumble-rykte", men är de rätt inställda och underhållna så är rumble inget problem.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/04/15 :  07:38:08  Show Profile Send Peter S a Private Message
B52 har ganska högt rumble:

Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/04/15 :  08:29:13  Show Profile Send bliss a Private Message

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000