HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Classé CD/DVD 1, läser inte vad göra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/03/07 :  14:10:44  Show Profile Send byZan a Private Message
Min gamla cd-spelare som min ena son har tagit över läser inte som den ska längre
Så jag ställer en fråga till någon av er som har den tekniska kunskapen om vad man kan göra?

Lite historia; Den spelar ibland men helt plötsligt så börjar den varva upp och låta konstigt. Det händer bara, ingen speciell skiva och ej heller på något speciellt spår.
Slår man av strömmen så kan den fungera igen, men inte alltid.
Har haft den inne på felsökning och domen blev att det är läsaren som inte är som den ska. Nu visade det sig också att det finns inga nya/beg att sätta in och tillverkaren gör dom inte längre. Det ska enligt uppgift vara TEAC som är tillverkaren.

Så min fråga/or är:
1. finns det någon annan läsare man kan ersätta den med?
2. om inte, förslag på om man kan använda den eller delar till något annat?
3. är det ett fall för elektronik återvinningsstationen?

/byZan med son, med hopp om något svar

Edit: länk till produkten
http://www.classeaudio.com/discontinued/specs/cddvd1.htm


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2009/03/07 16:50:58

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/03/07 :  18:38:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Prova öppna spelaren och gör ren skivan som cd-skivan ligger mot. Den kan vara full i damm och då får skivan lägre friktion vilket kan göra att motorn får spel. Detta har fungerat för mig på två olika apparater.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/03/08 :  15:56:08  Show Profile Send byZan a Private Message
Tack för uppslaget men spelaren har varit hos Classé och då borde de väl ha kollat detta, eller?

Själv törs jag inte gå in och rota bland alla pinaler
Nä, kondingar, lödningar, motstånd, kablar m m är liksom inte min grej och sen står det faktiskt KEEP OUT!

Det får bli elektronikskroten om det inte finns någon annan utväg


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/03/08 :  16:04:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
KEEP OUT = "Öppna och titta" på svenska, du ska ju inte löda något. Öppna locket, skruva bort det som sitter ivägen och gör rent med en bommulstopz. Det skadar ju inte att prova...
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/03/08 :  16:15:18  Show Profile Send byZan a Private Message


Får kanske prova det då


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2009/03/08 :  18:38:15  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
Hmm sitter det inte bara en vanlig dvdrom drive idendär?
Öppna, fota så vi kan se.
Allt brukar gå att fåtag på bara man vet var att leta..

Men visst är du itne van vid elektronik så kan det bli värre att fixa det själv.

Här har du några av ställena som brukar ha liteavvarje i laser/drivverksväg..
http://www.donberg.ie/warehs/groupap.htm
http://www.alltronic.com.sg/
http://www.reptips.dk/reservedele/cd-laser/cd_laser_unit.htm
http://www.ersatzteil.justone-schnepel.de/html/uebersichtsliste_lasereinheite.html
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/03/08 :  18:52:51  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Öppna, fota så vi kan se.

Tack Egil för ditt svar. Klart man kan göra, fota alltså, ska bara se till att jag får hem den från min son, kanske i veckan. Sen återkommer jag med bilder Tack för tipsen.


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

mushkot
Member

60 Posts

Posted - 2009/03/12 :  12:44:01  Show Profile Send mushkot a Private Message
quote:
Det får bli elektronikskroten om det inte finns någon annan utväg

Skroten? Är du galen människa? Skänk dem till någon bättre behövande (läs: mig) istället innan du tar såna drastiska åtgärder!

Edited by - mushkot on 2009/03/12 12:44:19
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/11/21 :  17:23:03  Show Profile Send byZan a Private Message
Tar nu upp tråden igen och då för att fråga om någon händig person här på forumet skulle kunna titta på Cd,n?

Sonen är inte intresserad av någon annan modell, han gillar utseendet på den. Så han undrar om möjligheten finns att bygga om , innanmätet alltså, med det som behövs?
Jag sa att jag frågar mina vänner här på forumet, så får vi säkert ett svar i alla fall.

Så......någon ide?

//byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000