HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 första bygget lancetta kanske ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

omar
Member

100 Posts

Posted - 2009/11/21 :  05:07:21  Show Profile Send omar a Private Message
efter att vart på diy träffen och lyssnat på tomas-j lancettor så blev jag otrolig sugen på att ha likadana.
men har några små problem hittar inte elementen, har aldrig byggt högtalare, förstår inte skillnaden mellan de flesta hifi termer.

Men det som är positivt är att jag är envis,envis och envis så med er hjälp hoppas jag kunna bygga min första högtalare dvs som jag byggt.

frågor lancetta eller något annat som första bygge ?
vart ska jag köpa elementen,
vad mer behöver jag köpa.föruom trä, element, och avlops rör och vart någonstans ska jag köpa dom.

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/11/21 :  11:29:09  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Hej omar

Jag är också nyfiken på Lancettorna men mitt val föll på TABAQ istället. Skrev ett par rader om dem i den här tråden. Nybörjare som jag är blev det lite enkla byggbilder också.

Köpte element från www.lautsprechershop.de och betalade via PayPal, fungerade utmärkt med snabb leverans. Frakten ligger på dock på ca 175 kr från tyskland, bara något dyrare än att skicka inom landet.

Vet inte hur de mäter sig mot Lancettan men kan kanske vara ett alternativ.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

omar
Member

100 Posts

Posted - 2009/11/21 :  18:44:24  Show Profile Send omar a Private Message
FForsman
ditt bygge ser väldigt intressant ut, vad var total kostnad samt hur tycker du det låter ?
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/11/22 :  00:53:11  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Jag tror de kostade ungefär så här:

# Färdigsågade MDF-bitar från brädgården: 150 kr
# 2 st TB W3 871 inkl frakt: 500 kr
# Täckjacksfoder från tygaffären: 100 kr
# Filterdelar: ca 200 kr
# skruvar, pluggar och lim: 150 kr
# Ytbehandling: ?

Behöver man inte köpa verktyg så landar det på en dryg tusing tror jag.

Jag ska akta mig för att bedöma hur de låter då jag inte har ett så tränat öra men jag kan i alla fall säga att de lät klart över mina förväntningar. Jag var dock osäker på om detta lilla pytteelement kunde prestera alls men det kan det. jag är nöjd, hittills . Det finns ett par röster på diyAudio.com som är säkra på vad de tycker i alla fall.

Vore kul att göra en jämförelse med Lancetan och nålen någon gång.

edit: justering av teckan


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2009/11/22 00:55:02
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000