HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Varför kondensatorer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henko
Starting Member

14 Posts

Posted - 2009/11/26 :  12:15:46  Show Profile Send Henko a Private Message
Har tittat på billjudsbyggarna och deras förkärlek för stora kondensatorer på en farad eller två med fina blinkande lampor och tuffa logotyper. Tänker mig ett bilsteg för att driva ett par basar och undrar om någon kan förklara för mig vad de där sakerna fyller för funktion förutom det uppenbara; att det ser fränt ut. Också hur man dimensionerar kondensatorernas storlek till steget vore kul att veta.

Nyfiken!

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/26 :  12:29:56  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Största anledningen till att ha kondensator i bil är för att steget ska få tillräckligt med ström, detta är sällan ett problem för normalt stereobygge med rätt dimensionerade kablar.
Ska du nödvändigtvis spela 130dB+ så brukar inte bilens batteri orka med att leverera effekten steget vill ha, vilket innebär att spänningen sjunker och strömmen i transistorerna ökar för att bibehålla samma effekt, kontentan av detta blir att transistorerna leder igenom mer ström än dom är dimensionerade för och brinner därför upp. Ska du inte spela så extremt så se till att du har ett fräscht batteri och regala kablar till steget så brukar det räcka.
Annars kan du satsa på ett optimabatteri men dom ligger på runt 3000, dom har en väldigt låg inre resistans och kan leverera över 700A kortare stunder. Många som bygger dB-bilar sätter in flera batterier parallellt för att bibehålla spänningen och kunna leverera ström.
Men billigast brukar dock bli att sätta en kondensator, man brukar säga att en tumregel är 0.1F per 100w.
Men största felet folk gör är att dom använder för klen strömkabel.


"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/26 :  12:30:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
De hjälper till att tillfälligt kunna ta ut mer ström till slutsteget.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2009/11/27 :  00:13:11  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Som BErnt sa.

Fast jag undrar om inte de flesta skulle ha mer nytta utav att sätta biffiga kondingar "på andra sidan steget"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000