HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Transformatorfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AB
Starting Member

19 Posts

Posted - 2009/12/04 :  11:51:16  Show Profile Send AB a Private Message
Hej!

Jag är i färd att bygga en rörförstärkare och hoppas till viss del kunna använda mig av komponenter som jag har liggande. Till strömförsörjningen tänkte jag använda mig av ett par nättransformatorer från en skrotad Edison 60. Mitt "problem" är att anodspänningen i min planerade förstärkare är ganska låg, ca 200VDC (totalt ca 90 mA ström per kanal), medan högspänningssekundären på transformatorn är på 500VAC och saknar mittenuttag (visst heter det så?).

Min fråga är: Kan man skapa ett "virtuellt" mittenuttag, på samma sätt som man kan göra vid låga spänningar, dvs med ett motstånd från vardera uttaget som kopplas till jord? Eller finns risk för obalans och elände?

Som glättning tänke jag köra ett LCRC-filter.

Trafon kan visserligen leverera tillräckligt med ström för att jag ska kunna köra en vanlig likriktarbrygga och sedan sänka spänningen medelst resistans, men det känns ju lite onödigt att bränna 20-25 Watt med ett motstånd...

Tacksam för hjälp.

/Anders

Edited by - AB on 2009/12/04 12:00:59

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/04 :  11:58:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Spontant tycker jag att din trafo inte är speciellt bra lämpad. Du får ju plocka bort en hel massa effekt.
Go to Top of Page

AB
Starting Member

19 Posts

Posted - 2009/12/04 :  12:06:50  Show Profile Send AB a Private Message
Nä, det är klart att det finns transformatorer som är bättre lämpade för ändamålet. Men eftersom detta är vad jag har på lager så vill jag först undersöka deras funktionsduglighet i denna konstruktion - innan jag lägger ut pengar på nya transformatorer...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/04 :  12:15:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Förmodar att du letar efter ett sätt att "vika sekundären" dubbel, men det går tyvärr inte.
Vad är det du .... du har ju skrivit vad du letar efter. Jag har två trafar som ligger och dräller, kanske fler vad har du för spec?
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/12/04 :  14:32:51  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
sök på gretz brygga .kör sen lc filter.
kolla in psu designer.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000