HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Delade system
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2011/12/11 :  16:17:42  Show Profile Send Eriken a Private Message
Vad finns det för delade system ute på marknaden idag av intresse? Nackdelen med fullregistershögtalare är ju att det alltid blir en kompromiss med placeringen medans ett delat system har större möjligheter att "komma runt" rumsproblemen.

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/12/11 :  19:02:19  Show Profile Send HerrD a Private Message
Kan varmt rekommendera studiomonitorer och sub från Genelec. Kör med det själv och är mycket nöjd.
Bäst funkar det med digital koppling och med deras automatiska kalibreringsprogram, integrationen av subben blir enastående.
Då behöver man endast addera en dator som källa/kontroll så är hela anläggningen klar. Hos mig var det revolutionerande!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/12/11 :  20:10:24  Show Profile Send bearwik a Private Message
XTZ har ju en del olika lösningar.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/12/11 :  23:58:42  Show Profile Send lennartj a Private Message
Den som har någorlunda teknikintresse och har eller är beredd att skaffa sig kunskap behöver inte nödvändigtvis köpa sitt delade högtalarsystem som en färdigpaketerad lösning där alla ingående delar kommer från samma leverantör. Generella råd är nästan omöjliga att ge.
Våra lyssningsrum kan vara oerhört olika, vi har olika ambitionsnivå och ekonomiska ramar dessutom delar många bostad med någon som ställer esteiska krav om man inte gör det själv.

Ett råd har jag, räkna inte med att du ska klara dig med en subwoofer om målet är jämn frekvensgång för flera lyssnare i rummet.
Jag har fyra små lådor med ca 25 l volym och ett 10" baselement i varje, som är finurligt och osymmetriskt utplacerade så att de slår an olika rumsmoder så att de samverkar till en jämnare frekvensgång. Designen är min egen, för att komplettera mina Carlsson OA52. De går i och för sig ganska djupt i basen på egen hand om man har möjlighet att finna placering av dem som både ger optimal frekvensgång och ljudbild.
Det gick inte ihop med estetiken hos mig, utan lösningen ser ut så här:

Porslinskrukan på porslinsfat stod ovanpå för att bevisa att de inte skallrar när högtalarna står på Vibrafeet.
Framme i rummet har jag vänt på lådorna och ställt OA52 ovanpå

efter experimentet med den grå filten på golvet framför högtalarna har jag nyligen skaffat betydligt större matta som täcker golvet helt ända fram till högtalarna. Akustiken har blivit klart lugnare och behagligare och rummet är långtifrån överdämpat.
Närbild

Jag måste nämna att XTZ Room Analyzer är ett jättebra hjälpmedel för att hitta ett gott samspel mellan rum och högtalare.
Om man är teknikkonservativ som jag och vill kunna avnjuta mina LP helt analogt går man miste om enkla möjligheter att inbördes optimera fas/tidsfördröjning för varje högtalare. Istället får man utmaningen att placera dem alla på så lika avstånd från "Sweetspot" som möjligt.
Jag hamnar inom en tiondels våglängds vägskillnad vid worst case = delningsfrekvensen 80 Hz. Det är ganska bra och jag sparade en slant på att använda ett ensamt monoslutsteg på 1 kW i klass-D som bara drar 40 W på tomgång (i förgrunden,med avtagen kåpa).

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2011/12/12 00:03:33
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000